2011-05-12, 12:49
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiBoB
Okej tack, men jag har ekvationen utritad i ekvationssystemet redan. Nu behöver jag alltså bara ta reda på vad ekvationen som är utritad är och sedan sätta in ex. 2 där X:en är?

Vad menar du med ekvationssystem? Om du har en funktion, t.ex. y=x^2, så kallas kurvan för graf. Är det det du menar?

Bättre att du ger exempel.
Citera
2011-05-12, 12:55
Medlem
Zzyzx Roads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiBoB
Har kört fast lite i andragradsfunktioner, jag är riktigt kass på det och skulle behöva hjälp med en grej.

Om man har ett ekvationssystem utritat hur bestämmer man då ex. f(2). Hur går jag till för att sätta in det??
Antar att du har en x-axel och och en y-axel. Titta på x-axeln där x = 2. Dra en linje som är parallell med y-axeln till linjen. Dra sedan en linje som är parallell med x-axeln till y-axeln och läs av värdet där. Om jag inte nu missförstod dig.
Citera
2011-05-12, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Vad menar du med ekvationssystem? Om du har en funktion, t.ex. y=x^2, så kallas kurvan för graf. Är det det du menar?

Bättre att du ger exempel.
Exakt, mitt fel men jag förstår nu.
Citera
2011-05-12, 13:56
Medlem
Citat:
Gött, ungefär så jag gjorde.

Några frågor nu då...

1. If f:G1->G2 is a group homomorphism, then if a is in G1 and a has order n, then the order of f(a) in G2 is a divisor of n.

Proof: Let o(a)=n. Since f:G1->G2 is a group homomorphism, we must have (f(a))^n = f(a^n) = f(e) = e. Thus o(f(a))|n.

Det där stämmer, men hur följer av det att o(f(a))|n ?

Jag väljer att citera dig:

Citat:
2. Proposition: Let s in S_n [the set of all permutations of {1,2,...,n}] have order m. Then for all integers i,j we have s^i = s^j iff i=j (mod m).

Proof: By assumption m is the smallest positive exponent with s^m = (1). If s^i = s^j, for any integers i,j, then multiplying by s^(-j) shows that s^(i-j) = (1). Using the division algorithm we can write i-j=qm+r for integers q,r with 0<=r<m. Then since (1) = s^(i-j) = (s^m)^q s^r = s^r we must have r=0 because m is the least positive integer for which s^m=(1). Thus m|(i-j) and so i=j (mod m).

Det där pratar om permutationer, dvs element i S_n, men beviset använder inte att gruppen är just S_n, så det som faktiskt bevisas är:

Prop: Let G be a group, and let s in G have order m. Then for all integers i, j we have s^i = s^j.

(Exakt samma bevis, helt omodifierat, fungerar.)

I vårt fall tar vi f(a) = s, och m = o(f(a)). Sätt j = 0. Vi vet att s^j = e. Sätt också i = n. Då säger propositionen att
f(a)^n = e
omm n = 0 (mod o(f(a)), eller med andra omm o(f(a))|n.

Citat:
2. Let f:G1->G2 be a group homomorphism. Then there exists a group isomorphism g:G1/f -> f(G) where g is defined by g([a]) = f(a) for all [a] in G1/f.

Proof: For each equiv class [a] we define g([a]) =f(a). This is a well-defined function since if [a]=[b], then by definition f(a)=f(b), and so g([a]) = g([b]) (a). If g([a]) = g([b]), then f(a)=f(b), and so [a]=[b], which shows that f is one-to-one (b)...

a) Jag vet inte vad det är som brister här. Har nog inte riktigt förstått det här med "well-defined". Alltså, f "inducerar" en ekvivalensrelation "på" G1. Jag gissar att [a]=[b] är ekvivalent med att a~b "under" f, alltså [a]=[b] <=> a~b <=> f(a)=f(b). Fattar ändå inte vad de sysslar med. "then by definition... and so..." Jaha, spännande värre, but to what purpose?

Säg att [a] = [b], men a och b är olika. Då skulle det kunna vara så att f(a) inte är samma som f(b).

Då har å ena sidan att definition säger att
g([a]) = f(a)
men också att
g([a]) = g([b]) = f(b)
Detta är alltså inte väldefinierat, eftersom vi ju har gett g([a]) två olika värden.

Så man måste visa att detta inte sker, och alltså visa att om [a] = [b], så är f(a) = f(b), och våra två definitioner ger samma värde till slut.

Citat:
b) Undran (a) åsido, följer inte injektiviteten av första påståendet, de (formuleringarna) verkar vara lika så det känns överflödigt att tillägga igen att g([a]) = g([b]) => [a]=[b] per definition.

Förstår inte rikitgt. Vilket är det "första påståendet" du talar om här?

Citat:
3. Om en permutation helt enkelt är en bijektion från en mängd till sig själv, är då log en permutation av X = { x ∈ ℝ | x > 1 } ?

Nej. log(2) < 1, så log är inte en funktion från X till X.
Citera
2011-05-12, 14:24
Medlem
daicazzos avatar
Så, nu har jag (förhoppningsvis) fixat till de värdena som blev galna när jag kopierade. Frågan kvarstår, jag har räknat fel på något sätt dvs jag har inte tagit hänsyn till falska rötter Vad ska jag göra för att räkna med dem?

MVH
Citera
2011-05-12, 15:11
Medlem
Skyline-08s avatar
Ett område som begränsas av kurvan y=sqrt(4-x)
Beräkna rotationskroppens volym.
a) X-axeln
b) Y-axeln

Hur ska jag få mina värden till integralen?
Citera
2011-05-12, 15:13
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daicazzo
Så, nu har jag (förhoppningsvis) fixat till de värdena som blev galna när jag kopierade. Frågan kvarstår, jag har räknat fel på något sätt dvs jag har inte tagit hänsyn till falska rötter Vad ska jag göra för att räkna med dem?

MVH

Kollade inte så noga men när man går från:

sin x + cos x = sqrt(2)sin(2x)

Och kvadrerar för att få:
1 + sin(2x) = 2sin(2x)^2

Så inför man falska rötter eftersom visst vi har att:

(sin x + cos x) = sqrt(2)sin(2x) => 1 + sin(2x) = 2sin(2x)^2

Men vi har inte nödvändigtvis <= dvs det gäller inte att:

1 + sin(2x) = 2sin(2x)^2 => sin(x) + cos(x) = sqrt(2)sin(2x)

Och det är för att när vi kvadrerar ekvationen:

sin x + cos x = sqrt(2)sin(2x) så inför vi falska lösningar och anledningen till det är att om vi kvadrerar så försvinner ju minustecken, dvs hade det stått:

sin x + cos x = -sqrt(2)sin(2x) => 1 + sin(2x) = 2sin(2x)^2 så genom att lösa ekvationen 2sin(2x)^2 = 1 + sin(2x) så löser vi:

sin x + cos x = sqrt(2)sin(2x) och sin x + cos x = -sqrt(2)sin(2x)

Hur vet vi då vilken som hör till vilken? Jo, insättning och prövning eller annan argumentation.
Citera
2011-05-12, 15:20
Medlem
Hostattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daicazzo

MVH

Ja, falska rötter var det beställt.

En falsk rot kan man säga är en lösning som du får fram till en ekvation men som inte finns med i definitionsmängden till ekvationen.

Ex:
sqrt(2x)=sqrt(x^2-3), här ser du att x måste vara positivt för att det ska finnas lösningar till ekvationen då sqrt(2x)>0

Men om du kvadrerar så får du:
2x=x^2-3
=
x^2-2x-3

Om du löser denna med pq-formeln så kommer du få svaren x1=-1 och x2=3, här är x=-1 en falsk rot då den inte löser din ekvation.

Problemet i din uppgift är nästan samma, du har sinx+cosx= sqrt(2)sin2x, då vet du att sqrt(2sin(2x)) måste vara >0, men om vi sätter in din lösning att x= -pi/12 så får vi negativt under rottecknet och ekvationen går inte att lösa, alltså är den en falsk rot.

Disclaimer När jag säger "går inte att lösa" så menar jag att det inte finns reella lösningar.
Citera
2011-05-12, 15:22
Medlem
Hostattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyline-08
Ett område som begränsas av kurvan y=sqrt(4-x)
Beräkna rotationskroppens volym.
a) X-axeln
b) Y-axeln

Hur ska jag få mina värden till integralen?

för a) löser du f(x)=0

för b) löser du ut x och löser f(y)=0
Citera
2011-05-12, 15:38
Medlem
Skyline-08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hostattack
för a) löser du f(x)=0

för b) löser du ut x och löser f(y)=0

Hängde inte med riktigt. Det jag behöver är alltså värde a och värde b till min integral (tror jag iaf).
Hur får jag fram dessa ?
Citera
2011-05-12, 16:08
Medlem
daicazzos avatar
tack för givande svar till hjälp! Mycket klarare nu

mvh
Citera
2011-05-12, 16:42
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Det där pratar om permutationer, dvs element i S_n, men beviset använder inte att gruppen är just S_n, så det som faktiskt bevisas är:

Prop: Let G be a group, and let s in G have order m. Then for all integers i, j we have s^i = s^j.

(Exakt samma bevis, helt omodifierat, fungerar.)

I vårt fall tar vi f(a) = s, och m = o(f(a)). Sätt j = 0. Vi vet att s^j = e. Sätt också i = n. Då säger propositionen att
f(a)^n = e
omm n = 0 (mod o(f(a)), eller med andra omm o(f(a))|n.

Still don't get it. Jag förstår t.ex. inte hur din prop skulle kunna stämma, om t.ex. o(a)=3 så behöver inte a = a^2. Men ja, det övriga hajar jag inte heller tyvärr.

Citat:
Förstår inte rikitgt. Vilket är det "första påståendet" du talar om här?

Jo; låt P = "f is well-defined" och Q = "f is injective". Jag menar att när man visar P så visas även Q, så jag tycker det är konstigt att det upprepas. För Q är sant om g([a])=g([b]) => [a]=[b], vilket man redan säger, "If...then...and so". Eller?

Citat:
Nej. log(2) < 1, så log är inte en funktion från X till X.

Oj. Well, det jag fiskar efter är om permutationer nödvändigtvis är på diskreta mängder, eller om t.ex. någon elementär funktion som är en bijektion från en kontinuerlig mängd X till sig själv också skulle det räknas som en permutation, också.

Sen har vi denna, jag är helt lost nu...

Prop: Let N be a normal subgroup of G, and p:G->G/N defined by p(x)=xN for all x in G is a group homomorphism... There is a bijection between subgroups of G/N and subgroups H of G with N subset H. Specifically, if K is a subgroup of G/N, then p^-1(K) is the corresponding subgroup of G; if H is a subgroup of G with N subset H, then p(H) is the corresponding subgroup of G/N. Under this correspondence, normal subgroups correspond to normal subgroups.

Proof: Since p is a homomorphism, we can apply Prop 1. If K is a subgroup of G/N, then p^-1(K) is a subgroup of G that contains N (c), and if K is normal, then so is p^-1(K). Since p is onto, it is clear that assigning to each subgroup of G/N its inverse image in G is a one-to-one mapping (d). To show that this mapping is onto, let H be a subgroup of G with N subset H. We claim that H = p^-1(p(H)). By definition, p^-1(p(H)) = { x in G | p(x) in p(H) } and so it is clear that H subset p^-1(p(H)) (e). To show the reverse inclusion, let a be in p^-1(p(H)). Then aN=hN for some h in H (f), so we have h^-1 a in N. But since N subset H, this implies h^-1 a in H, and so a = h(h^-1 a) in H (g). Finally, it follows directly from Prop 1 that if H is normal, then so is its image H/N (h) under the natural projection.

(Prop 1 säger att för en grupphom f:G1->G2 med H1 undergrp G1 så är f(H1) undergrp G2, och om H2 undergrp G2 så är f^-1(H2) undergrp G1, och "normalitet bevarad" s.a.s.)

a) Elementen i G/N är ekvivalensklasser, men hur, vad är ekvivalensrelationen? Homomorfin p? Den är ju inte ens binär.

b) Om elementen i G/N är ekvivalensklasser så finns någon ekvivalensrelation "på" G, en ekvivalensrelation är en partition av G, och ett element i G ingår i exakt en ekvivalensklass. Men om man sätter G=Z, N=5Z t.ex. så avbildas 0 till 5Z, 5 till 5+5Z=5Z osv. p är surjektiv, så för varje x+5Z måste det finnas ett x som avbildas till x+5Z, men då verkar det som att antingen i) element i G ingår i fler än en ekvivalensklass, eller ii) p är inte surjektiv.

c) Varför följer att p^-1(K) är undergrupp till G och innehåller N om K är undergrupp till G/N?

d) Det är inte alls tydligt. Det är mindre tydligt ens vad det innebär att assign to each subgrp of G/N its inverse image.

e) Nja. Alla h i H hamnar i p(H) ty p surjektiv, men sen kan det finnas x i G som också hamnar i p(H). Typ så? (annars förstår jag inte)

f) Vad hände nu?

g) Vad görs i sista steget där?

h) Är H/N bilden av H? Hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in