2011-04-15, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newermind
Sitter och tittar på detta och funderar, hur får du ut att 6+m=3m?

Om det inte är för mycket att be om skulle du gärna få förklara lite utförligare, det var 5 år sedan jag senast räknade matte och försöker komma tillbaka till det.

Det är likheten du ställde upp. 6 + m = f(-3) och m = 3f(0). Din likhet var: f(-3) = 3f(0). Då sätter du in det som var lika med 3f(0) och f(-3) på deras ställen. Och så räknar du vidare.
Citera
2011-04-15, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Hur löser man en sådan här uppgift på bästa sätt
lös ekvationssytemet

4x-y=14
5x+3y=43

Man ska tydligen kunna kvitta y mot varann, Men här går det ju inte komma till en sådan lösning.

Jag började därför med att multiplicera den övre ekvation med 3 för att kvitta med den undre.

3*4x-3*y=3*14
5x+3y=43
ledvis
12x-3y+5x+3y=42+43
17x=85
x=5

Är detta rätt och hur får jag nu ut y-värdet?

Stämmer det är det ju busenkelt att få ut y-värdet. Sätt bara in x=5 så är saken ju biff.

Vad jag minns så tar du en av de båda, lämpligen den övre då den är mindre, och skriver om så du får en ekvation där du har antingen y=.... eller x=... och sen för du in det i den andra (ersätter y eller x med det).

Alltså; jag hade gjort såhär: (nu får du ursäkta eventuella fel, matte är kul men har inte använt detta på ett tag) ::

4x-y=14
5x+3y=43

=>
4x-y=14 => 4x-14=y => y=4x-14

sätt in det i den andra ekvationen, alltså ersätt y med det du fått att y är; 5x+3y=43 och du får då:
5x+3(4x-14)=43
=>
5x+12x-42 =43
=>
17x= 85
=>
x=5, sätt sen in x=5 i den översta och du får att y=6

Samma resultat, men olika sätt att göra det på, tror jag. Jag har sovit för lite och har för mycket annat i huvudet just nu. Flashback är ju nu bara en tillflyktsort för att slippa plugga på morgondagens tenta, därför kan jag lika gärna missat din fråga helt, jag är nöjd för jag fick iallafall räkna lite matte och släppa psykologin ett tag!
Citera
2011-04-15, 20:09
Medlem
Tänkte bara påminna, ifall den kommit bort under förloppet av inlägg här. Inlägget längst upp på s 827. Behöver fortfarande hjälp med den ifall någon klarar den. Tack så mycket!
Citera
2011-04-15, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematikjonis
Tänkte bara påminna, ifall den kommit bort under förloppet av inlägg här. Inlägget längst upp på s 827. Behöver fortfarande hjälp med den ifall någon klarar den. Tack så mycket!

Du kan inte säga "inlägget länst upp på s 827", jag t.ex. har 100 inlägg på per sida vilket innebär att för mig så finns det inte 827 sidor utan 249. Var god länka till ditt förra inlägg istället så blir det lättare för alla.
Citera
2011-04-15, 20:29
Medlem
sökandes avatar
Hej!
Har svårt att förstå denna typ av statistik upg:
-----------------------------

Låt X och Y vara oberoende stokastiska variabler, var och en med täthetsfunktionen.

f(x) = 2/x^3, för x>1 och 0, annars.

Sökes: Beräkna täthetsfunktionen för Z=XY.
----------------------------------

Förstår så långt att man integrera täthetsfunktionen ovan map y och sedan x, men problemet för mig är att få fram vilka int.gränser jag ska använda mig av. Ett tips är att man ska skiffa en figur, men förstår ej riktigt. (I detta fall blir dessa, 1<x<z och 1<y<z/x.)
Vidare får man då fram fördelningsfunktionen för Z och kan sedan derivera denna för att finna täthetsfunktion.
Citera
2011-04-15, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Red-nuht
Du kan inte säga "inlägget länst upp på s 827", jag t.ex. har 100 inlägg på per sida vilket innebär att för mig så finns det inte 827 sidor utan 249. Var god länka till ditt förra inlägg istället så blir det lättare för alla.

Oj, hehe. Tack för att du påpekade. Inte så Flashbackvan.

https://www.flashback.org/sp30101093
Citera
2011-04-15, 22:06
Medlem
Löste den själv
Senast redigerad av wmathyy 2011-04-15 kl. 22:35.
Citera
2011-04-15, 23:09
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Troligtvis att varje A_i är en grupp. Borde vara tydligt i kontext.
Kontext: http://en.wikipedia.org/wiki/Inverse_limit

Att A_i är en grupp låter inte helt vettigt i mina öron då f_ij är en familj av homomorfismer A_j->A_i (i=>j) s.a. bl.a. fii är identiten hos A_i.

Om A_i är en grupp så ser jag inte hur en homomorfi kan vara en medlem av gruppen samtidigt som den beskriver ordningen mellan de olika A_i sas. Fast jag läste aldrig klart abstrakta algebran :P
Citera
2011-04-15, 23:37
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Definition: a+I = { a+i | i∈I }
c∈a+I ⇔ ∃i∈I s.a. c = a+i ⇔ ∃i∈I s.a. c-a = i ⇔ c-a∈I ⇔ a-c∈I (eftersom I ideal).

Kan du förklara sista ekvivalensen där?

Några frågor.

1. Prop: Let f : R -> S be a ring homomorphism. ... The homomorphism f is [injective] iff ker(f)={0}...

Proof: ... follows from the fact that f is a group homomorphism, since f is injective iff ker(f)=0...

Jag får inte till denna. a) Om f är injektiv så är ker(f)={0}, b) om ker(f)={0} så är f injektiv. Nå, först och främst, f är en grupphomomorfi för den additiva undergruppen till f, ja, men hur följer av det att (a) och (b)?

Antag f är injektiv. Då gäller att om f(x)=f(y) så är x=y. Ja, sen då? Av detta följer alltså att ker(f)={0}, spännande.

2. Thm: Let f : R->S be a ring homomorphism. Then R/ker(f) ~= f(R). [låt K=ker(f)]

Proof: Define g : R/K -> f(R) by setting g(a+K) = f(a), for all a in R. Since we have already shown that R/K is a commutative ring,...

Nej, det har inte visats, åtminstone inte explicit. Möjligen kan jag visa det själv, men: Vad är R/K? Detta är tydligen ringvarianten på fundamentalsatsen för homomorfier, och bevisen är närmast analoga, men jag hänger ändå inte med. OM R/K nu är en kommutativ ring, är då R/K en faktorgrupp under addition?

3. "Let I be an ideal of the comm ring R. The ring R/I is called the factor ring of R modulo I." Hum? Trodde begreppet "modulo" endast hade innebörd i bemärkelsen a=b mod n. Vad betyder modulo egentligen? (Btw, i fråga (2) är antagligen K ett ideal och då är väl R/K en faktorring, men det säger mig inget, så (3) besvarar inte (2).)
Citera
2011-04-16, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Kan du förklara sista ekvivalensen där?
c-a∈I ⇔ a-c∈I ?

R är en ring, så 0 ∈ R och 1 ∈ R finns i R. Därmed finns även 0 - 1 = -1 ∈ R.
Enligt definitionen av ideal gäller att r i ∈ I för alla r ∈ R och i ∈ I. Tag r = -1 och i = c-a. Då får du att r i = (-1) (c-a) = a-c ∈ I. Och omvänt.

Citat:
1. Prop: Let f : R -> S be a ring homomorphism. ... The homomorphism f is [injective] iff ker(f)={0}...

Proof: ... follows from the fact that f is a group homomorphism, since f is injective iff ker(f)=0...

Jag får inte till denna. a) Om f är injektiv så är ker(f)={0}, b) om ker(f)={0} så är f injektiv. Nå, först och främst, f är en grupphomomorfi för den additiva undergruppen till f, ja, men hur följer av det att (a) och (b)?

Antag f är injektiv. Då gäller att om f(x)=f(y) så är x=y. Ja, sen då? Av detta följer alltså att ker(f)={0}, spännande.
f injektiv ⇔
om f(x) = f(y) så x = y ⇔
om f(x) - f(y) = 0 så x-y = 0 ⇔
{ eftersom f homomorfism } ⇔
om f(x-y) = 0 så x-y = 0 ⇔
{ Ker(f) = {0} betyder att f(x) = 0 om och endast om x = 0 } ⇔
Ker(f) = {0}.

Citat:
2. Thm: Let f : R->S be a ring homomorphism. Then R/ker(f) ~= f(R). [låt K=ker(f)]

Proof: Define g : R/K -> f(R) by setting g(a+K) = f(a), for all a in R. Since we have already shown that R/K is a commutative ring,...

Nej, det har inte visats, åtminstone inte explicit. Möjligen kan jag visa det själv, men: Vad är R/K? Detta är tydligen ringvarianten på fundamentalsatsen för homomorfier, och bevisen är närmast analoga, men jag hänger ändå inte med. OM R/K nu är en kommutativ ring, är då R/K en faktorgrupp under addition?
Ja, R/K är en faktorgrupp (för mig mer känd som kvotgrupp):
R/K = { r+K | r ∈ R }

Vi kan även multiplicera element ur R/K: (a+K)(b+K) = ab+K
Att multiplikation fungerar beror på att K är ett ideal så att aK = K och Kb = K, varför vi formellt får:
(a+K)(b+K) = ab + aK + Kb + KK = ab + K + K + K = ab + K.

Citat:
3. "Let I be an ideal of the comm ring R. The ring R/I is called the factor ring of R modulo I." Hum? Trodde begreppet "modulo" endast hade innebörd i bemärkelsen a=b mod n. Vad betyder modulo egentligen? (Btw, i fråga (2) är antagligen K ett ideal och då är väl R/K en faktorring, men det säger mig inget, så (3) besvarar inte (2).)
Modulo i betydelsen a ≡ b (mod n) kan ses som ett specialfall av kvot-/faktorgrupper och -ringar.
Generellt brukar modulo innebära "bortsett från ekvivalens".
Beteckningen A/B innebär att element i B skall räknas som enhetselement (dvs som 0 eller 1 beroende på om det är addition eller multiplikation). De komplexa talen kan t.ex. identifieras med ℝ[x]/(x²+1), dvs med mängden av polynom över ℝ där variabeln x uppfyller x²+1 = 0.
Citera
2011-04-16, 01:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Esteem
Tänker jag helt snett eller blir det inte +1,6?
8x-5y+12=0
Delar med 5.
1,6x-y+2,4=0
Flyttar över 1,6x och 2,4 till HL
-y=-1,6x-2,4
Multiplicerar med -1
y=1,6+2,4
Positivt 1,6?

Är det någon mer som kan bekräfta att k-värdet blir positivt. Jag vill ha det till negativt värde -1,6. Men det faktum att jag har två opponenter, där en dessutom är osäker, så vill jag gärna få det bekräftat av någon till
Citera
2011-04-16, 02:15
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Är det någon mer som kan bekräfta att k-värdet blir positivt. Jag vill ha det till negativt värde -1,6. Men det faktum att jag har två opponenter, där en dessutom är osäker, så vill jag gärna få det bekräftat av någon till

Din ursprungliga fråga:

Citat:
Håller på med en annan (för mig) jobbig uppgift.

En rät linjes ekvation är 8x-5y+12=0
a bestäm linjens riktningskoefficient
b vilken punkt skär linjen y-axeln?

Tacksam för en bra förklaring

k-värdet är PLUS 1.6, enligt metod du fick förklarad i något inlägg tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in