Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Definition: a+I = { a+i | i∈I }
c∈a+I ⇔ ∃i∈I s.a. c = a+i ⇔ ∃i∈I s.a. c-a = i ⇔ c-a∈I ⇔ a-c∈I (eftersom I ideal).
Kan du förklara sista ekvivalensen där?
Några frågor.
1. Prop: Let f : R -> S be a ring homomorphism. ... The homomorphism f is [injective] iff ker(f)={0}...
Proof: ... follows from the fact that f is a group homomorphism, since f is injective iff ker(f)=0...
Jag får inte till denna. a) Om f är injektiv så är ker(f)={0}, b) om ker(f)={0} så är f injektiv. Nå, först och främst, f är en grupphomomorfi för den additiva undergruppen till f, ja, men hur följer av det att (a) och (b)?
Antag f är injektiv. Då gäller att om f(x)=f(y) så är x=y. Ja, sen då? Av detta följer alltså att ker(f)={0}, spännande.
2. Thm: Let f : R->S be a ring homomorphism. Then R/ker(f) ~= f(R). [låt K=ker(f)]
Proof: Define g : R/K -> f(R) by setting g(a+K) = f(a), for all a in R. Since we have already shown that R/K is a commutative ring,...
Nej, det har inte visats, åtminstone inte explicit. Möjligen kan jag visa det själv, men: Vad
är R/K? Detta är tydligen ringvarianten på fundamentalsatsen för homomorfier, och bevisen är närmast analoga, men jag hänger ändå inte med. OM R/K nu är en kommutativ ring, är då R/K en faktorgrupp under addition?
3. "Let I be an ideal of the comm ring R. The ring R/I is called the factor ring of R modulo I." Hum? Trodde begreppet "modulo" endast hade innebörd i bemärkelsen a=b mod n. Vad betyder modulo egentligen? (Btw, i fråga (2) är antagligen K ett ideal och då är väl R/K en faktorring, men det säger mig inget, så (3) besvarar inte (2).)