1. Let f : G1 -> G2 be a group homomorphism, with K = ker(f). K is a subgroup of G1...
Proof: ker(f) is nonempty... If a,b are in K then f(ab^-1) = ... = e, and this implies that K is a subgrp of G1.
Varför? Det är ju ganska strongt att det där lilla summerar vad det betyder att vara en grupp. Tycker jag kan visa att det är grupp på annat sätt, men står det så där undrar jag om det där kanske är det enda sättet...
2. Let N be a normal subgrp of G, a,b,c,d in G. If aN = cN and bN = dN, then abN = cdN.
Proof: -a+c in N, -b+d in N, -d+(-a+c)+d in N. But then since -b+d is in N, we have -(a+b)+c+d = (-b+d)+(-d+(-a)+c+d) is in N, and so abN = cdN.
(Nu använde jag additiv notation för det blev så plottrigt annars.) Enligt kursivering då. Alla resultat angivna förstår jag, tack vare förklaring tidigare. Men vad menas med att bara för att -b+d är i N så följer det där andra?
Jag har en fråga angående l'Hospitals regel. Jag har hört att den bara fungerar då x går mot noll. Jag hittar dock inget i min bok som säger detta. Kan det stämma att l'Hospitals regel bara fungerar för x som går mot noll eller skulle den kunna fungera mot andra värden också? Ex. då x går mot (-6/7) eller oändligheten.
Jag har en fråga angående l'Hospitals regel. Jag har hört att den bara fungerar då x går mot noll. Jag hittar dock inget i min bok som säger detta. Kan det stämma att l'Hospitals regel bara fungerar för x som går mot noll eller skulle den kunna fungera mot andra värden också? Ex. då x går mot (-6/7) eller oändligheten.