Om alla variabler > 0 innebär det att f'(x) > 0 och som du ser är båda termerna > 0 för x > 0 vilket innebär att f'(x) ≠ 0 och därmed är funktionen sträng växande (slå gärna ihop och gör en noggrannare undersökning). Isåfall, om funktionen är strängt växande är det givet att om u > v så gäller f(u) > f(v).
Ojdå, hade skrivit fel på första inlägget ska vara ^-0,5 vid parentesen.
Hm. Försökte lösa det hela algebraiskt eller vad man ska säga. Skulle detta godkännas tror du (eller är jag ute och cyklar?)?
a·u/√(b+c·u^2) > a·v/√(b+c·v^2)
u·√(b+c·v^2) > v·√(b+c·u^2)
u^2·(b+c·v^2) > v^2·(b+c·u^2)
b·u^2+c·u^2·v^2 > b·v^2+c·u^2·v^2
u^2 > v^2
u > v
Sen då? Det var längesen jag räknade med ekvationssystem.
Detta var äppeluppgiften på högskoleprovet, i siffror. Hittade ett svar i huvudet snabbt, det funkar med x = 12 och y = 3, men jag vill veta hur man räknar ut det, om man kan.
Citat:
12. I en kartong finns det äpplen som är antingen mogna eller omogna. Hur många av äpplena i kartongen är mogna?
(1) Om sex mogna äpplen avlägsnas från kartongen så utgör de omogna äpplena en tredjedel av alla äpplen i kartongen.
(2) Om man byter ut två mogna äpplen mot två omogna äpplen så finns det dubbelt så många mogna som omogna äpplen i kartongen.
Tillräcklig information för lösningen erhålles
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena
Senast redigerad av negerbarn 2011-04-02 kl. 18:05.
Sen då? Det var längesen jag räknade med ekvationssystem.
Detta var äppeluppgiften på högskoleprovet, i siffror. Hittade ett svar i huvudet snabbt, det funkar med x = 12 och y = 3, men jag vill veta hur man räknar ut det, om man kan.
Omkastningen av (2) är felaktig.
(2) kan skrivas om så här:
(x-2)/2 = y +2
x-2 = 2(y+2)
x-2 = 2y+4
x = 2y+6
Vi ser att (2) är ekvivalent med (1), dvs de ger samma information och har samma lösningar.
De har dessutom fler lösningar än den du fann: (x, y) = (8, 0), (10, 2), (14, 4), (16, 5), ...