2010-11-16, 18:11
Medlem
pIkELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Notera att t är en generator till R[t] (som en algebra över R), i bemärkelsen att om du har en ringhomomorfi g:R[t] -> R[x,y,z]/I som

(1) bevarar "konstanterna", det vill säga g(r*1) = r*1 närhelst r är ett reellt tal och 1 är enhetselementet i respektive ring, och

(2) g(t) = p, säg

så bestäms g entydigt av dessa två villkor. (t betecknar här alltså polynomet t.) Så det räcker med att lista ut var du ska skicka t (eller med andra ord, hitta ett p i R[x,y,z]/I så att f'(p) = t.

Jaaaa! Tack så mycket för hjälpen, nu är det solklart!
Citera
2010-11-16, 18:28
Medlem
spudwishs avatar
Visa att kurvintegralen x cos z dx + y sin z dy + z dz = 0 för alla slutna kurvor som ligger i ett plan parallellt med xy-planet.

En vild gissning från min sida är att man kan tänka sig att z = c (reellt) och sedan parameterisera x=z, y=z s.a dx=dy=dz=0. Men antagligen inte, och det står inget svar till uppgiften heller.
Citera
2010-11-16, 18:42
Medlem
pIkELs avatar
Citat:
Ett sätt att göra det på, istället för att bolla med kärnor och sånt:

Du ska alltså visa att R[x,y,z]/I är isomorf med R[t], och har redan gett en homomorfi f' i riktningen R[x,y,z]/I -> R[t]. (där f alltså inducerar en avbildning R[x,y,z]/I -> R[t] som vi kallar f'; för detta krävs bara att I ⊂ ker f.) För att visa att denna homomorfi är en isomorfi räcker det med att skriva ner en invers som går åt andra hållet.

fast hmm.. Är det verkligen det jag vill visa? Implicerar R[x,y,z]/I <-isomorf-> R[t] att I är primideal i R[x,y,z] ?

Gäller detta: R,S ringar. R integritetsområde. R isomorf med S ==> S integritetsområde ??
Citera
2010-11-16, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pIkEL
Gäller detta: R,S ringar. R integritetsområde. R isomorf med S ==> S integritetsområde ??

Ja. Beviset lämnas som övning för läsaren.

Generellt så ska du ju tänka att "R, S isomorfa" betyder att R och S är "samma" ring, och att alla egenskaper som "bara beror på hur ringstrukturen ser ut" kommer vara identiska för R och S. I det är fallet är egenskapen att vara ett integritetsområde bara definierat i termer av multiplikation (vilket är en operation i ringen och en del av ringstrukturen) och det att vara 0 (vilket också är en del av ringstrukturen, då 0 per definition bara är det additiva identitetselementet, och additionen är en del av ringstrukturen.)
Senast redigerad av dbshw 2010-11-16 kl. 18:52.
Citera
2010-11-16, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Visa att kurvintegralen x cos z dx + y sin z dy + z dz = 0 för alla slutna kurvor som ligger i ett plan parallellt med xy-planet.

En vild gissning från min sida är att man kan tänka sig att z = c (reellt) och sedan parameterisera x=z, y=z s.a dx=dy=dz=0. Men antagligen inte, och det står inget svar till uppgiften heller.

Använd Greens formel.
Citera
2010-11-16, 19:25
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Använd Greens formel.

Och det går eftersom z är konstant, eller?
Citera
2010-11-16, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Och det går eftersom z är konstant, eller?

Ja, precis. Så integralen är bara en integral över dx och dy, och z är bara som vilken annan konstant som helst.
Citera
2010-11-16, 20:50
Medlem
Carelesss avatar
På provet fick var det en uppgift med integrering med rotationsvolymer (kommer inte exakt ihåg uppgiften), men den minsta antal värdesiffran var två och i mitt svar fick jag 42π ae, vilket jag tycker är två värdesiffror men det tycker inte min lärare. Han tycker att rätt svar ska vara 130 ae och inget annat. Måste man verkligen svara som han gör? För i mina ögon ser mitt svar mycket finare ut än hans.
Citera
2010-11-16, 20:53
Medlem
tubiss avatar
om man skriver lim[x→x_1]f(x) = f(x_1)
menar man då att gränsvärdet existerar både från vänster och från höger? (alltså både lim[x→x_1^+]f(x) = f(x_1) och lim[x→x_1^-]f(x) = f(x_1))
Citera
2010-11-16, 20:58
Medlem
tubiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
På provet fick var det en uppgift med integrering med rotationsvolymer (kommer inte exakt ihåg uppgiften), men den minsta antal värdesiffran var två och i mitt svar fick jag 42π ae, vilket jag tycker är två värdesiffror men det tycker inte min lärare. Han tycker att rätt svar ska vara 130 ae och inget annat. Måste man verkligen svara som han gör? För i mina ögon ser mitt svar mycket finare ut än hans.

står det att det ska vara två värdesiffror har ju din lärare rätt.. ditt svar kan ju utläsas som 42*π≈131.946... alltså fler än 2 värdesiffror..
men det hela kan tyckas löjligt då ditt svar är mer exakt.
Citera
2010-11-16, 21:11
Medlem
Nu har jag stött på patrull:

Kvävegasens löslighet i blodet vid havsytan(total trycket 1,0 atm)är 5,6*10^-4 mol/liter.
En dykare dyker till ett djup där det totala trycket är 4,0 atm.
Hur många mol kvävgas friges från blodet när dykaren simmar upp till ytan?
Blodvolymen: 5,0 liter
Inandningsluften:78% kvävgas.
Temperaturen i blodet konstant,37 grader celcius

Hur ser uppställningen ut och vad blir det?
Citera
2010-11-16, 21:35
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tubis
står det att det ska vara två värdesiffror har ju din lärare rätt.. ditt svar kan ju utläsas som 42*π≈131.946... alltså fler än 2 värdesiffror..
men det hela kan tyckas löjligt då ditt svar är mer exakt.
Så får man ett svar som säger 9/11 så får man alltså inte svara 9/11 utan avrunda det till 0,82?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in