2011-03-08, 12:08
Medlem
MsPa1nTs avatar
Behöver härledning för hur man går tillväga för att ta primitiv på e^sqrt(x) ( e upphöjt till roten av x).
Tack
Citera
2011-03-08, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsPa1nT
Behöver härledning för hur man går tillväga för att ta primitiv på e^sqrt(x) ( e upphöjt till roten av x).
Tack
Använd substitutionen t = sqrt(x). Du kommer sedan att kunna partialintegrera.
Citera
2011-03-08, 13:02
Medlem
Cheesyfranks avatar
Hur förenklar jag detta uttrycket: (x^2 - 1)^2 elr (x^2 +1)^2 tacksam för svar!! (Matte B)
Citera
2011-03-08, 13:04
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheesyfrank
Hur förenklar jag detta uttrycket: (x^2 - 1)^2 elr (x^2 +1)^2 tacksam för svar!! (Matte B)

Är de inte redan förenklade? Expanderade är de x^4 - 2x^2 + 1 resp x^4 + 2x^2 + 1, den första kan du skriva om som (x+1)^2 * (x-1)^2, men uttrycken du gav är ju det enklaste av dem.
Citera
2011-03-08, 13:29
Medlem
Du har ett prov med uran. Halveringstiden för uranet är: 4,5 gånger 10^9 år. Hur lång tid tar det innan det är 87% uran kvar i provet?
Citera
2011-03-08, 15:23
Medlem
Jag har tre algebraiska fraktioner. X-1/2x-2, x-2/x+2 och 5t/10t-s. Vilken gå inte att förenkla och varför? Min mag kännsla säger att den sista är den enda som går att förenkla.
Citera
2011-03-08, 15:40
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodyear90
Jag har tre algebraiska fraktioner. X-1/2x-2, x-2/x+2 och 5t/10t-s. Vilken gå inte att förenkla och varför? Min mag kännsla säger att den sista är den enda som går att förenkla.

Med den första, menar du x-1 delat med 2x-2, alltså (x-1)/(2x-2)? Då går den också att förenkla.
Citera
2011-03-08, 16:45
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
1. Determine all Möbius maps of the unit disc |z|<1 onto the upper half plane.

Jag tänkte konstruera en avbildning. Visste inte hur man skulle göra men det finns nån teknik där man ska välja ut tre punkter i "definitionsmängden" och målmängden, och sen sätta två uttryck lika med varann för att få ett uttryck för avbildningen, T(z) = (z-z_1)(z_2-z_3)/((z-z_3)(z_2-z_1)). Den provade jag med punkterna 1, i, -1 från z-planet och sedan -1, 0, 1 i w-planet. Då fick jag uttrycket w=(-1)(1+iz)/(z+i), men det verkar vara fel. Facit börjar med: "Let G(z) = i*(1+z)/(1-z). Then G maps the unit disc onto the upper half plane." Sen är det lite annat också, men hur får man fram G som i facit? Ska man för w ta punkterna 0, 1, inf?

2. "An alternate procedure is based on recognizing that the integrals are expressible as
p.v Int{-inf,inf} cos3x dx/(x^2+4) = Re p.v Int e^(i3x)dx/(x^2+4), and
p.v Int{-inf,inf} x sin x dx/(x^2+1) = Im p.v Int xe^(ix) dx/(x^2+1), respectively... However this shortcut is not always valid since
p.v Int{-inf,inf} cos x dx/(x+i) =/= Re p.v Int e^(ix) dx/(x+i).
In fact the left-hand member is pure imaginary."

Vad är egentligen mönstret här? Det är integrander på formen e^(inx) P(x)/Q(x), n>0 där P,Q polynom. Är det att P,Q inte får ha komplexa koefficienter?

Bumpar igen samt lägger till.

3. Let f,g be analytic in a neighborhood of z_0 and assume g has a 2nd order zero at z_0. Show that
Res(f/g;z_0) = (6f' g'' - 2f g''')/(3(g''))^2. (samtliga för z_0, för tidssparande)

Facit: blablabla Since g(z) is analytic in a neighborhood of z_0 and has a zero of order two at z_0 the function g(z) has a power series expansion g(z) = Sum{2,inf} b_k (z-z_0)^k, b_k = (1/k!)g^(k)(z_0).

Jag får verkligen ingen ordning på detta. Enligt kursboken så gäller dels att Laurent-serien för en funktion med pol av ordning ser ut som f(z) = a_(-m)/(z-z_0)^m + a_-(m-1)/(z-z_0)^(m-1) + ..., samt att en funktion har en pol av ordning m omm f(z) = g(z)/(z-z_0)^m med g analytisk och g(z_0)=/=0.

Ja, detta applicerat på funktionen g ger först nödvändigtvis att g(z) = h(z)/(z-z_0)^2, h(z) som ovan. Eftersom h(z) är analytisk har den en Taylorutveckling b_0 + b_1 (z-z_0) + ... Om man sätter in utvecklingen för h i uttrycket för g får man att g(z) = b_0/(z-z_0)^2 + b_1/(z-z_0) + b_2 + b_3(z-z_0) + ... = Sum{-2,inf} b_(k+2) (z-z_0)^k =/= Sum{2,inf} b_k (z-z_0)^k. Vad gör jag för fel?

4. Find a Möbius transformation mapping the half-plane Im z > 0 onto the disc |w-1|<2 and such that f(i)=1, f(-1)=3.

Facit: ... The point symmetric to the point 1 wrt the circle |w-1|=2 is the point inf.

Om symmetrisk = linjen mellan 1 och vald punkt är ortogonal mot cirkeln, så måste det väl gälla att alla punkter är "symmetric to the point 1 wrt the circle"?
Citera
2011-03-08, 17:36
Medlem
Behöver hjälp med uppgiften(linjära funktioner): Finn en ekvation för en linje som går genom punkterna (2, 4) och (-1, 1).

Tacksam för snabbt svar!
Citera
2011-03-08, 17:38
Medlem
Citat:
1. Determine all Möbius maps of the unit disc |z|<1 onto the upper half plane.

Jag tänkte konstruera en avbildning. Visste inte hur man skulle göra men det finns nån teknik där man ska välja ut tre punkter i "definitionsmängden" och målmängden, och sen sätta två uttryck lika med varann för att få ett uttryck för avbildningen, T(z) = (z-z_1)(z_2-z_3)/((z-z_3)(z_2-z_1)). Den provade jag med punkterna 1, i, -1 från z-planet och sedan -1, 0, 1 i w-planet. Då fick jag uttrycket w=(-1)(1+iz)/(z+i), men det verkar vara fel. Facit börjar med: "Let G(z) = i*(1+z)/(1-z). Then G maps the unit disc onto the upper half plane." Sen är det lite annat också, men hur får man fram G som i facit? Ska man för w ta punkterna 0, 1, inf?
G(-1) = 0, G(0) = i, G(1) = inf, så i w-planet bord du ta punkterna 0, i och inf.

Citat:
2. "An alternate procedure is based on recognizing that the integrals are expressible as
p.v Int{-inf,inf} cos3x dx/(x^2+4) = Re p.v Int e^(i3x)dx/(x^2+4), and
p.v Int{-inf,inf} x sin x dx/(x^2+1) = Im p.v Int xe^(ix) dx/(x^2+1), respectively... However this shortcut is not always valid since
p.v Int{-inf,inf} cos x dx/(x+i) =/= Re p.v Int e^(ix) dx/(x+i).
In fact the left-hand member is pure imaginary."

Vad är egentligen mönstret här? Det är integrander på formen e^(inx) P(x)/Q(x), n>0 där P,Q polynom. Är det att P,Q inte får ha komplexa koefficienter?
Ja, problemet här är att x+i inte är reellt, till skillnad från x^2+4 och x^2+1.

I det två första likheterna utnyttjas att om f(x) är reell och f(x) = Proj g(x), där Proj = Re eller Im, så gäller ∫ f(x) dx = Proj ∫ g(x) dx. I sista fallet gäller ej premisserna.
Citera
2011-03-08, 17:40
Medlem
Citat:
Med den första, menar du x-1 delat med 2x-2, alltså (x-1)/(2x-2)? Då går den också att förenkla.

yes precis. min mattebok säger att endast en av de går att förenkla :s men den i mitten går inte att förenkla eller? det jag tänker är att den sista har två variabler medans de andra bara två alltså löser man de typ!?
Citera
2011-03-08, 18:09
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodyear90
yes precis. min mattebok säger att endast en av de går att förenkla :s men den i mitten går inte att förenkla eller? det jag tänker är att den sista har två variabler medans de andra bara två alltså löser man de typ!?

Vet inte hur jag ska tolka dig. Jag tolkar dig som att ja, du menade att skriva
a) (x-1)/(2x-2),
b) (x-2)/(x+2),
c) 5t/(10t-s),

Av dessa kan endast (a) förenklas, det som förenklas bort är (x-1) så att förenklingen blir 1/2.
Senast redigerad av spudwish 2011-03-08 kl. 18:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in