Citat:
Ursprungligen postat av
klas.svensson
ax^3 +bx^2 +cx +d
y´ = 3ax^2 + 2bx + c
Vad gör jag härifrån?
Nu är du inne på ett fungerande spår. Det som återstår är att bestämma konstanterna a, b och c (eller att på annat sätt göra det entydigt vilken andragradsfunktion det skulle kunna vara). Du har två värden på derivatan givna, f'(4)= och f'(6)=0. Du behöver ett villkor till för att låsa alla tre konstanterna. Det skulle kunna vara ett funktionsvärde till för derivatan, men det har vi inte givet i uppgiften utan vi behöver något annat. Vad finns det då för andra alternativ?
Ett är att utnyttja symmetrin hos en andragradsfunktion.
Om vi
vet att en punkt är maximi eller minimipunkt så vet vi att funktionen är symmetrisk kring den.
Frågan vi behöver svara på nu blir alltså: Är något av de värdena på andraderivatan en maximi eller en minimipunkt för derivatan? Hur kan man undersöka det?
Det är mycket möjligt att jag går över ån efter vatten och att det finns ett snyggare och enklare sätt att lösa problemet än det jag föreslår. Ser någon ett bättre sätt att lösa det på med de förkunskaper man har på gymnasiet så hjälp till. Det är lätt att luras att krångla till det om man har för många verktyg i sin låda.