2015-08-21, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Interjektion
Någon som kan förklara på ett hyfsat enkelt och tydligt sätt hur man går från normalform till parameterform?

Exempelvis 3x-2y+2z=8.

Skriv om ekvationen till

3x = 8 - 2y - 2z

x = 8/3- 2/3y - 2/3z

Låt nu y = s och z = t

Då kan vi istället skriva x, y och z som

x = 8/3 - 2/3s - 2/3t
y = s
z = t

(x,y,z) = (8/3, 0 , 0) + (-2/3, 1, 0)t + (-2/3,0,1)s
Citera
2015-08-21, 11:49
Medlem
Interjektions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
Skriv om ekvationen till

3x = 8 - 2y - 2z

x = 8/3- 2/3y - 2/3z

Låt nu y = s och z = t

Då kan vi istället skriva x, y och z som

x = 8/3 - 2/3s - 2/3t
y = s
z = t

Tack!

Dock ska ekvationen vara 3x-2y+3z=8. Menmen! My bad.

Jag fick lite annorlunda men är påväg tror jag.

Om jag vill gå från parameterform till normalform då?
Citera
2015-08-21, 11:57
Medlem
Citat:
Tack!

Dock ska ekvationen vara 3x-2y+3z=8. Menmen! My bad.

Jag fick lite annorlunda men är påväg tror jag.

Om jag vill gå från parameterform till normalform då?

Vill du gå från parameterform till normal form så tycker jag det är enklast att bara kryssa "parametervektorerna". Dessa är ju vektorer som båda ligger i planet och som ej är parallella, kryssar du dessa så får du ju en normal till planet. Om planet skrivs på forman Ax+By+Cz=D så nyttjar du att normalen är n = (A,B,C), alltså koefficienterna för x, y, z. För att lösa ut D stoppar du bara in valfri punkt i planet i ekvationen och löser ut det.
Citera
2015-08-21, 12:19
Medlem
runkkks avatar
Hej
Jag har fått ett kompendium om statistiska beräkningar inom mätningar. Det var väldigt länge sedan jag pluggade matte och behöver därför hjälp att förstå vad jag ska knappa in på räknaren för att få fram rätt svar.

Jag har lite problem att få rätt summor av det som står inom lodstrecken och google har inte hjälpt.
Det jag vill veta är hur slår jag in det på räknaren för att få 1,93

R= |2,67-7|/2,25=1,93

Det handlar om standardavvikelser och om R > Rtab

Tacksam för pedagogiska svar
Citera
2015-08-21, 12:23
Medlem
Interjektions avatar
Citat:
Vill du gå från parameterform till normal form så tycker jag det är enklast att bara kryssa "parametervektorerna". Dessa är ju vektorer som båda ligger i planet och som ej är parallella, kryssar du dessa så får du ju en normal till planet. Om planet skrivs på forman Ax+By+Cz=D så nyttjar du att normalen är n = (A,B,C), alltså koefficienterna för x, y, z. För att lösa ut D stoppar du bara in valfri punkt i planet i ekvationen och löser ut det.

Vad menas med kryssa parametervektorerna?

Försökte med omskrivningen till parameterform försökte jag på följande vis. Vad har jag gjort fel?

http://imgur.com/YJsoau7
Citera
2015-08-21, 12:25
Medlem
Citat:
Vad menas med kryssa parametervektorerna?

Försökte med omskrivningen till parameterform försökte jag på följande vis. Vad har jag gjort fel?

http://imgur.com/YJsoau7

Kanska ska fråga först vilken kurs det är? Är det linjär algebra och du vet vad kryssprodukt är?
Citera
2015-08-21, 12:32
Medlem
Interjektions avatar
Citat:
Kanska ska fråga först vilken kurs det är? Är det linjär algebra och du vet vad kryssprodukt är?

Svar ja på båda frågorna!
Citera
2015-08-21, 12:47
Medlem
Citat:
Svar ja på båda frågorna!

Ok!

Först till din bild. Du ska inte göra samma procedur för x, y och z. Du väljer att hålla en fixt och sätter de andratvå till parametrar. Sen är du beskrivit planet i parameterform.

Det jag menade med att kryssa parametervektorerna var att du ska kryssa de vektorerna som står framför s och t i din parameterform, alltså (-2/3,1,0) och (-2/3,0,1) i det fallet jag skrev (tror det var så). Dessa är ju två stycke ickeparallella vektorer som båda ligger i planet, kryssar du dem så får du en vektor som är normal till planet, det är de du vill ha. Khan acadamy har ju en hel serie med linjär algebra, han går igenom alla de frågor du ställt så kika på den
Citera
2015-08-21, 12:50
Medlem
katekes1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det bästa är att börja med att beräkna hur många procent av uppgiften som en maskin färdigställer på en dag. Beteckna denna "hastighet" med x.

Då vet vi att 4*7*x = 100%, så x = 100%/28. Sedan vill vi beräkna antalet maskiner som behövs för att hela arbetet ska slutföras på 4 dagar, dvs bestämma n så att

n*4*x = 100%

Sätter vi in vårt x så får man

n*4*100%/28 = 100%

n = 7

Eftersom frågan egentligen var hur många fler maskiner som behövdes så är det riktiga svaret alltså 7 - 4 = 3.

Du är grym, tack!
Citera
2015-08-21, 13:18
Medlem
Interjektions avatar
Citat:
Ok!

Först till din bild. Du ska inte göra samma procedur för x, y och z. Du väljer att hålla en fixt och sätter de andratvå till parametrar. Sen är du beskrivit planet i parameterform.

Det jag menade med att kryssa parametervektorerna var att du ska kryssa de vektorerna som står framför s och t i din parameterform, alltså (-2/3,1,0) och (-2/3,0,1) i det fallet jag skrev (tror det var så). Dessa är ju två stycke ickeparallella vektorer som båda ligger i planet, kryssar du dem så får du en vektor som är normal till planet, det är de du vill ha. Khan acadamy har ju en hel serie med linjär algebra, han går igenom alla de frågor du ställt så kika på den

Ska kolla in det där!

x = 8/3 - 2/3s - 2/3t
y = s
z = t

Men förstår inte riktigt hur du får till den sista raden med (x,y,z). Var får du alla nollor ifrån till exempel?
Citera
2015-08-21, 13:52
Medlem
Finolis avatar
https://gyazo.com/1e70ceebf29bc71860d5b25143303306
Vad blir vinkeln? Skriv svaret först och ändra sedan inlägget med beskrivning, måste svara på frågan inom 5 min
Citera
2015-08-21, 13:57
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finoli
https://gyazo.com/1e70ceebf29bc71860d5b25143303306
Vad blir vinkeln? Skriv svaret först och ändra sedan inlägget med beskrivning, måste svara på frågan inom 5 min
Jag tror inte att det är någon som tycker att det är särskilt attraktivt att svara på den här typen av frågor som är en av grundpelarna i din kurs. Släpp den här testomgången och gå tillbaka och öva lite istället, vettja!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in