Citat:
Ursprungligen postat av
melyhna
beräkna sin = (-13pi/6)
har googlat och kommit underfund med att det finns massa sådana trådar, men jag har inte hittat ngn tråd som gör så som jag har "lärt" mig (kanske har lärt mig fel?) iallfall..
sin = (-13pi/6)
= sin(10pi/12) - (-3pi/12)
= sin(5pi/6) - (pi/4)
sin (a+b) = (sin a * cos b) + (cos a * sin b)
= (sin 5pi/6 * cos pi/4) + (5pi/6 * sin pi/4)
där
sin 5pi/6 = 1/2
cos pi/4 = sqrt(2)/2
cos 5pi/6 = sqrt(3)/2
sin pi/4 = sqrt(2)/2
sätter man in dessa värden i ekvationen;
((1/2) * (sqrt(2)/2)) + (sqrt(-3)/2) * sqrt(2)/2)
= (sqrt(2)/4) - (sqrt(6)/4)
= -sqrt(2)/4
men rätt svar är -1/2.
Din notation bör förbättras eftersom sättet du skrivit på här förmodligen kommer att leda till poängavdrag på en tenta.
Att skriva "sin = (-13π/6)" är inte korrekt. Förmodligen menas att du ska beräkna värdet av sin(-13π/6), och i så fall utnyttjar du att sin(x) = sin(x + k*2π) för alla heltal k. Då kan man se att sin(-13π/6) = sin(-13π/6 + 2π) = sin(-π/6).
Sedan utnyttjar man att sin(-x) = -sin(x) eftersom sinusfunktionen är udda. Då får man att sin(-π/6) = -sin(π/6). Då utnyttjar man antingen att man redan kan standardvärdet sin(π/6) eller att π/6 motsvarar π/6 / π * 180° = 30° och sedan utnyttjar man standardvärdet sin(30°).
Ledtråd om du inte minns dessa standardvärden ännu: Börja med en liksidig triangel (där alla tre vinklar är 60°) och dela en sådan på mitten så får du en rätvinklig triangel där en vinkel är 30° och det är rimligt enkelt att ställa upp definitionen av sinusfunktionen för att se vad sin(30°) är.