2015-04-14, 17:08
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Skulle behöva lite hjälp med den här uppgiften: Bestäm alla värden på konstanten a sådana att (e^(ax) - cos*sqrt(x))/(arctanx)^2 har ett ändligt gränsvärde då x → 0+ och bestäm det då.

Någon som har några tankar?
Ska det stå cos(x)*sqrt(x) eller möjligen cos(sqrt(x)) i täljaren?
Citera
2015-04-14, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doggelito78
Generellt gäller att en funktion F är en primitiv funktion till f om den primitiva funktionen F:s derivata är lika med funktionen f:
F′(x)=f(x)

Om vi har derivatan
f′(x)=2x
och ska ta fram den ursprungliga funktionen, så ska vi hitta en funktion som om vi deriverar den leder till derivatan som vi ser ovanför.
Den ursprungliga funktionen bör då se ut ungefär så här, eftersom denna funktions derivata motsvarar den kända derivatan som vi utgick ifrån:
f(x)=x^2

Jag tror att du har missförstått mig, jag letar efter antiderivatan till 2^x och 5^-x.

Edit: löste båda uppgifterna. Tack ändå!
Senast redigerad av doievenlift 2015-04-14 kl. 17:49.
Citera
2015-04-14, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hendurik
Ska det stå cos(x)*sqrt(x) eller möjligen cos(sqrt(x)) i täljaren?

cos(sqrt(x)), jag som var lite otydlig. Sorry.
Citera
2015-04-14, 18:48
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjiolla
Jag är lite trög men varför ska man ibland ta fram en primitiv funktion när man ska beräkna arean, och ibland behövs det inte?

Jag är inte med på vad du menar. Skall man beräkna arean mellan x-axeln och en kurva som ges av y = f(x) så ges arean utan undantag av ∫f(x)dx med integrationsgränser som på ett eller annat sätt ges av uppgiften. Om funktionen enbart består av räta linjer så kan man dock dela upp området i rektanglar och/eller trianglar och använda de kända formlerna för dessa figurers area.

Har du något exempel där du menar att man inte skulle ta fram en primitiv funktion?
Citera
2015-04-14, 19:08
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sentience
Hänger med nu. Men man kan välja flera olika än a=3 och b=5 eller hur? Och vad händer om man tar (3,-1)-(-2,2)=(5,-3) Blir det då (-2,2)+t(-5,3)? Och hängde inte riktigt med i det där snabbare steget du kunde ta.

Jo, a och b är inte unika, men de måste uppfylla ekvationen -5a + 3b = 0. Det funkar exempelvis med alla multipler av a=3 och b=5 (såsom a = 6 och b = 10 eller a = -3 och b = -5).

Det går också bra att vända på punkterna som du gör, och det är inte heller några problem att byta tecken i vektorn som man multiplicerar med t. Det viktiga är att kvoten mellan de två siffrorna i riktningsvektorn är samma som mellan de två siffrorna i vektorn man multiplicerar med t.

Jag antar att när du skriver "snabbare steget" menar du "Det går att snabba upp lösandet av uppgifter av den här typen genom att helt enkelt konstatera att en acceptabel kombination av a och b alltid ges genom att konstruera en vektor som är vinkelrät mot linjens riktningsvektor, och om riktningsvektorn ges av (x_a,x_b) så kan man alltid sätta a = -x_b och x_b = x_a, eller ekvivalent a = x_b och b = -x_a", som jag skrev tidigare.

Det handlar helt enkelt om att konstatera att den första ekvationen för att bestämma a, b och c alltid kommer att vara på formen xr*a + yr*b = 0, där (xr,yr) är riktningsvektorn som man fått fram enligt ovan och (a,b) är vektorn som utgörs av koefficienterna a och b i ekvationsframställningen ax + by + c = 0. Ekvationen xr*a + yr*b = 0 motsvarar att skalärprodukten mellan vektorerna (xr,yr) och (a,b) är noll, vilket i sin tur betyder att vektorerna är vinkelräta mot varandra.
Citera
2015-04-14, 20:28
Medlem
En bonde ska sätta upp ett staket så att ett rektangulärt område inhängnas.

Området gränsar till en väg enligt bilden (en långsida).

Den sida som ligger närmast vägen ska ha ett staket som kostar 440kr/m, medan staketet längs de övriga sidorna kostar 200kr/m.

Bestäm den maximala area som kan inhängnas för en kostnad av 64 000 kr

Jag klarar hitta nollställen/derivera/maxpunkt själv, men jag får inte ut en användbar funktion med hjälp av den här informationen??

Om den dyra sidan kallas a och den billiga b så har jag denna information:
Omkrets=440a+200a+200b+200b =640a+400b
Kostnaden för omkretsen: 640a+400b=64000

Sen är det stopp

Har hittat andra som som postat samma fråga i andra sidor, men hänger inte alls med på svaren då dom inte använder sig av derivering, vilket känns lustigt då uppgiften är under kapitel Derivator. Måste finnas nån mer relevant lösning?
Citera
2015-04-14, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doggelito78
Jag ber jätte mycket om ursäkt, du har all rätt och vara arg för att jag slarvar .
stort tack till dig ska försöka räkna och se vad jag kommer framtill.
Edit: hjälppppppppp
Citera
2015-04-14, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurar
En bonde ska sätta upp ett staket så att ett rektangulärt område inhängnas.

Området gränsar till en väg enligt bilden (en långsida).

Den sida som ligger närmast vägen ska ha ett staket som kostar 440kr/m, medan staketet längs de övriga sidorna kostar 200kr/m.

Bestäm den maximala area som kan inhängnas för en kostnad av 64 000 kr

Jag klarar hitta nollställen/derivera/maxpunkt själv, men jag får inte ut en användbar funktion med hjälp av den här informationen??

Om den dyra sidan kallas a och den billiga b så har jag denna information:
Omkrets=440a+200a+200b+200b =640a+400b
Kostnaden för omkretsen: 640a+400b=64000

Sen är det stopp

Har hittat andra som som postat samma fråga i andra sidor, men hänger inte alls med på svaren då dom inte använder sig av derivering, vilket känns lustigt då uppgiften är under kapitel Derivator. Måste finnas nån mer relevant lösning?
Sätt upp sambandet för arean:
S=b*a
Använder vi det du tagit fram och löser ut b får vi:
b=640/400(100-a)=1,6(100-a).
Sätter vi in det i yttrycket för area får vi:
S=1,6(100-a)*a.
Den funktionen kan du nu utveckla och söka maximum för med hjälp av derivata.
Citera
2015-04-15, 02:24
Medlem
Lord_Autos avatar
Bestäm primitiv funktion till:
f(x) = 4/x

Hur ska man tänka här? Trodde först man skulle skriva om den till 4x^(-1) ?
Citera
2015-04-15, 02:39
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Auto
Bestäm primitiv funktion till:
f(x) = 4/x

Hur ska man tänka här? Trodde först man skulle skriva om den till 4x^(-1) ?

Du förväntas nog känna till att 1/x har standardprimitiven ln x. Detta då derivatan för ln x är 1/x. Du behöver nog inte bevisa standardprimitiver varje gång du använder dem. Då får du alltså att F(x) = 4 * ln x + C
Citera
2015-04-15, 09:36
Medlem
Hej! Har ca 4 uppgifter jag behöver hjälp med. Skicka PM om du har tid. Tack på förhand! All hjälp uppskattas.
Citera
2015-04-15, 10:14
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Skulle någon kunna hjälpa mig med att beskriva vad integral betyder, på ett språkligt och inte matematiskt sätt?

Är det "arean under en funktions graf i ett givet intervall" eller är jag ute och cyklar?

Behöver alltså förstå vad integral är för något, även om jag förstår hur man ska skriva det och så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in