2015-04-14, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag antar att du ser att om du subtraherar vektorn (3,-1) från vektorn (-2,2) som du ställt upp under steg 1 ovan så blir resultatet just (-5,3) och detta utgör en vektor som går från punkten (3,-1) till punkten (-2,2). Detta är ett generellt giltigt första steg för att kunna beskriva linjen som går från en punkt till en annan.

I steg 2 ovan så har du fått lite fel i vektorn efter t - det skall ju vara precis den riktningsvektor som du fått fram i steg 1, dvs det skall stå (3,-1) + t(-5,3). Även detta är ett generellt giltigt steg - när du konstruerat riktningsvektorn som (xr,yr) = (x2,y2) - (x1,y1) så är det korrekt att beskriva linjen som går genom (x1,y1) och (x2,y2) genom fram a = 3 och b = 5ställningen (x1,y1) + t(xr,yr). Detta är parametrisk framställning, som uppgiften frågade efter. Det kallas så därför att de värden på x och y som ligger på linjen båda beror på parametern t.

Efter att ha ställt upp den parametriska framställningen så räknar man sig fram till ekvationen för linjen (på formen ax + by + c = 0) i enlighet med lösningen jag beskrev för a)-delen i mitt förra inlägg till dig. Om det är någon specifik del där som du vill att jag skall förtydliga kanske du kan citera bara specifikt det du inte hänger med på?
Hänger med nu. Men man kan välja flera olika än a=3 och b=5 eller hur? Och vad händer om man tar (3,-1)-(-2,2)=(5,-3) Blir det då (-2,2)+t(-5,3)? Och hängde inte riktigt med i det där snabbare steget du kunde ta.
Citera
2015-04-14, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldoradokaffe
1. Ja, du har tänkt rätt. Integrationsgränserna skall vara mellan 0 och 120 och den primitiva funktionen erhålles genom standardintegraler förutom den sista termen som måste partialintegreras. Jag får svaret 33411.

2. Denna är otydligt formulerad. Är frågan formulerad på exakt detta vis? Uppenbarligen skall en integral beräknas men funktionen saknar ett minimalt värde på reella axeln eftersom det är en speglad parabel. Om man tolkar det som att området begränsas av den positiva kvadranten finns ju ett minimum men då blir å andra sidan det sista villkoret obegripligt.

Tack för hjälpen.

2) står det exakt så på engelska.
Calculate the area of the region bounded by the curve y=1-2x^2+e^x, the positive coordinate axes and a vertical line through the curves minimum. Give your answer with at least three significant numbers.
Jag blir inte klok på den. B
Citera
2015-04-14, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiBus
Du kan ha med den, men de termerna går ju bara mot 0 och är onödiga axproximationer.
Om du har tex x^6 i ditt uttryck så ja, då behöver du ha med den. Du behöver bara ha med termerna upp till uttryckets högsta grad.

Aha okej då förstår jag! Tack!
Citera
2015-04-14, 14:48
Medlem
eldoradokaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doggelito78
Tack för hjälpen.

Calculate the area of the region bounded by the curve y=1-2x^2+e^x, the positive coordinate axes and a vertical line through the curves minimum. Give your answer with at least three significant numbers.

OK. I ditt första inlägg skrev du att kurvans ekvation var

y = 1-2x^2+e^2

vilket inte medger ett minimum. Dessutom framgår det också i den engelska formuleringen att avgränsningen är just till den första, eller positiva, kvadranten eftersom formuleringen här involverar axlarna i plural istället för singular.

Du skall alltså integrera funktionen

y = 1 - 2x² + eˣ

mellan 0 och dess minimum. För att finna dess minimum, derivera och sätt derivatan lika med noll

-4x + eˣ = 0 ⇔ -1/4 = (-x)exp(-x)

Ekvationer av denna typ är speciella och kan lösas med Lamberts W-funktion. Denna är dock inte så vanligt förekommande vilket får mig att tro att du skrivit av uppgiften felaktigt.
Citera
2015-04-14, 14:52
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Tack för hjälpen.

Ja men så skrev du ju inte. Kolla e-termen. Att du slarvar så där när du ber andra lägga ned tid på att hjälpa dig?

Men du måste alltså hitta kurvans minimum. Dvs lös y'=0, vilket du i det här fallet måste göra numeriskt. Du behöver minst tre värdesiffror, gärna fyra. Notera också att y'=0 har TVÅ lösningar (lätt att se med grafräknare). Först går y upp pga e^x, sedan börjar -2x^2 ta över och vänder ned kurvan efter ett max, men e^x kommer igen lite senare och vänder upp kurvan igen vid minimat du söker. Bra om du kan Newton-Raphson men det bör även gå ganska fort med t ex intervallhalvering. Sen kan man ju också kolla om y" > 0 som det ska vara vid ett minimum.

Sen är det bara att integrera mellan x=0 och ditt funna minimum.
(Jag får minimum vid x=2.153 och integralen till 3.11.)
Citera
2015-04-14, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldoradokaffe
OK. I ditt första inlägg skrev du att kurvans ekvation var

y = 1-2x^2+e^2

vilket inte medger ett minimum. Dessutom framgår det också i den engelska formuleringen att avgränsningen är just till den första, eller positiva, kvadranten eftersom formuleringen här involverar axlarna i plural istället för singular.

Du skall alltså integrera funktionen

y = 1 - 2x² + eˣ

mellan 0 och dess minimum. För att finna dess minimum, derivera och sätt derivatan lika med noll

-4x + eˣ = 0 ⇔ -1/4 = (-x)exp(-x)

Ekvationer av denna typ är speciella och kan lösas med Lamberts W-funktion. Denna är dock inte så vanligt förekommande vilket får mig att tro att du skrivit av uppgiften felaktigt.
F

Alltså förlåt förlåt det finns en kurva ritad men jag vet inte hur man infogar bilder här.
ska försöka förklara bilden.
På y-axeln kan man läsa att kurvan går upp till 2 och sedan går ner till 2 i x-axeln. Förstår du vad jag menar typ som en vatten våg.
Citera
2015-04-14, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ja men så skrev du ju inte. Kolla e-termen. Att du slarvar så där när du ber andra lägga ned tid på att hjälpa dig?

Men du måste alltså hitta kurvans minimum. Dvs lös y'=0, vilket du i det här fallet måste göra numeriskt. Du behöver minst tre värdesiffror, gärna fyra. Notera också att y'=0 har TVÅ lösningar (lätt att se med grafräknare). Först går y upp pga e^x, sedan börjar -2x^2 ta över och vänder ned kurvan efter ett max, men e^x kommer igen lite senare och vänder upp kurvan igen vid minimat du söker. Bra om du kan Newton-Raphson men det bör även gå ganska fort med t ex intervallhalvering. Sen kan man ju också kolla om y" > 0 som det ska vara vid ett minimum.

Jag ber jätte mycket om ursäkt, du har all rätt och vara arg för att jag slarvar .
stort tack till dig ska försöka räkna och se vad jag kommer framtill.
Citera
2015-04-14, 15:34
Medlem
Citat:
Jag ber jätte mycket om ursäkt, du har all rätt och vara arg för att jag slarvar .
stort tack till dig ska försöka räkna och se vad jag kommer framtill.

Nej jag fixar inte det. Jag får inte rätt på det..
Snälla visa hur man gör med intervallhalvering...
Citera
2015-04-14, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd

Nej jag får inte rätt på denna uppgiften. vill du vara snäll och visa har man löser det. Intervallhalveringen kan jag inte!
Citera
2015-04-14, 16:44
Medlem
Kan någon förklara utförligt steg för steg hur man får fram samtliga Primitiva funktioner till:
f(x)=2^x och
f(x)=5^-x

Tacksam för svar
Citera
2015-04-14, 16:59
Medlem
Skulle behöva lite hjälp med den här uppgiften: Bestäm alla värden på konstanten a sådana att (e^(ax) - cos*sqrt(x))/(arctanx)^2 har ett ändligt gränsvärde då x → 0+ och bestäm det då.

Någon som har några tankar?
Citera
2015-04-14, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doievenlift
Kan någon förklara utförligt steg för steg hur man får fram samtliga Primitiva funktioner till:
f(x)=2^x och
f(x)=5^-x

Tacksam för svar

Generellt gäller att en funktion F är en primitiv funktion till f om den primitiva funktionen F:s derivata är lika med funktionen f:
F′(x)=f(x)

Om vi har derivatan
f′(x)=2x
och ska ta fram den ursprungliga funktionen, så ska vi hitta en funktion som om vi deriverar den leder till derivatan som vi ser ovanför.
Den ursprungliga funktionen bör då se ut ungefär så här, eftersom denna funktions derivata motsvarar den kända derivatan som vi utgick ifrån:
f(x)=x^2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in