Har du läst uppgiften korrekt? Det står inte att x fyrdubblas?
Står exakt det som jag skrivit, "stämmer inte" kanske var det rätta svaret. Har tyvärr inte till dessa uppgifterna, det var en provuppgift från ett gammalt prov.
Står exakt det som jag skrivit, "stämmer inte" kanske var det rätta svaret. Har tyvärr inte till dessa uppgifterna, det var en provuppgift från ett gammalt prov.
Ja då är antingen läraren självaste satan eller så är det helt enkelt feltryck i uppgiften. För påståendet stämmer helt enkelt inte, hade det stått fyrdubblas så hade det stämt. Dina beräkningar räcker för att visa att det inte stämmer.
Om jag har en funktion f och derivatan av denna funktionen är f'. Jag vet att f' är avtagande, dvs f''(x)</= 0 och att f'(3)=0. Vad säger detta om själva funktionen?
Senast redigerad av Sparkz101 2014-11-28 kl. 23:39.
Om jag har en funktion f och derivatan av denna funktionen är f'. Jag vet att f' är avtagande, dvs f''(x)</= 0 och att f'(3)=0. Vad säger detta om själva funktionen?
f''(x) < 0 innebär att funktionen är konkav neråt, dvs den har en "ledsen" min.
f'(3) = 0 innebär att funktionens lutning är noll (helt vågrät) då x = 3.
Detta tillsammans innebär att vi har ett lokalt (och absolut) maximum vid punkten (3 ; f(3)), dvs en topp.
Har inte kollat igenom hela ditt svar, men det här får man INTE göra. Man kan tappa lösningar. Eftersom vi befinner oss i intervallet [0, 2pi] så finns det två punkter där cos x = 0. Det kan alltså bli division med noll.
Faktorisera istället:
cosx(9 - 12*sin²x) = 0
och ställ upp två ekvationer:
cosx = 0
9 - 12*sin²x = 0
Senast redigerad av Sodomized 2014-11-29 kl. 12:22.
Har inte kollat igenom hela ditt svar, men det här får man INTE göra. Du kan missa svar. Eftersom vi befinner oss i intervallet [0, 2pi] så finns det två punkter där cos x = 0. Det kan alltså bli division med noll.
När jag sätter in ett värde som t.ex. (pi)/3 i en formel som ser ut som följande:
9 sin x - 4 (sin x)^3 så ger mig miniräknaren ett decimaltal typ 5,196152...
Men svaret ska återges i bråkform. Finns det någon metod här som man kan använda sig av? Tror inte vi får använda miniräknare vid tentan, vilket öppnar för "snällare" tal, men behöver ändå en metod eller idé för hur man omvandlar decimaltal till bråk.
Vad tror du decimaltalet blir i bråkform? Här är svaret:
Sitter fast på ett gränsvärde uppgift, och har försökt i 1timme....
Beräkna
lim (sqrt(x+1) - sqrt(x)
x-->oo
Jag försökte förlänga till gemensam nämnare för att sedan förkorta och ta bort roten ur tecknena... jag kom fram till att svaret blev 1/2 men i facit står det 0 .
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!