Så långt har jag förstått frågan .... men (3,5;0,5) är väl 2 punkter och så ska man ta ut punkter punkter ur skärningspungterna .....blir rätt förvirrad när det gäller en triangel ... hjälp vad har jag missat

?
"Graferna till funktionerna y = sin x och y = sin (x + π/4)) skär varandra två gånger i intervallet 0 ≤ x ≤ 2π. Dessa båda skärningspunkter bildar tillsammans med punkten (3,5;0,5) en triangel. Beräkna denna triangels omkrets."
Gjorde såhär:
Börjar med att finna skärningspunkterna, alltså löser vi y = sin(x) = sin(x+pi/4)
y1=sinx
y2=sin(x+π/4)
y1=y2 <=> sinx = sin(x+π/4)
x=x+π/4+n2π <=> 0=π/4+n2π
eller
x=π-(x+π/4)+n2π <=> 2x=3π/4+n2π <=> x=3π/8+nπ (n=0 och 1)
men där fastnar jag. Någon som kan ge en push i rätt riktning? :-)
Du får ju ut 3 punkter. Dessa har du ju beräknat (ja, en var given). Titta nu på de tre vektorer du har mellan punkterna, så att dessa bildar en triangel, och beräkna deras längder. Summera dessa sedan.
I praktiken kan du använda pythagoras sats för att beräkna dessa längder. Om vi som exempel tar vektorn mellan de två punkter du beräknat, så vi vi att dess x-komponent är exakt pi lång. Y-komponenten är 2sin(3π/8) - pga symmetri. Vektorns längd borde därmed blir roten(π² + 4sin²(3π/8)). Inte så vackert, men det borde vara så.