2013-12-11, 01:47
Medlem
Sophie.93s avatar
Fick en uppgift om funktioner, där man skulle skriva upp en formel för funktionen, och linjen hette G i själv funktionen... då vart jag osäker om man skulle säga f(x)=120-5x eller om man istället för x ska ange G, vilket var linjens beteckning på pappret..?
Jag sa f(g)=120-5x. Kan det ha dragit ned mitt betyg eller var det rätt?
Citera
2013-12-11, 02:03
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophie.93
Fick en uppgift om funktioner, där man skulle skriva upp en formel för funktionen, och linjen hette G i själv funktionen... då vart jag osäker om man skulle säga f(x)=120-5x eller om man istället för x ska ange G, vilket var linjens beteckning på pappret..?
Jag sa f(g)=120-5x. Kan det ha dragit ned mitt betyg eller var det rätt?

f(x) betyder att f är en funktion som beror av variabeln x. Det du har skrivit är att f är en funktion som beror av variabeln g, men att den sedan är lika med 120-5x.

Så för att svara på din fråga. Ja, det kommer nog dra ned ditt betyg på den uppgiften.
Citera
2013-12-11, 08:15
Medlem
"12 damer och 12 herrar går på danskurs. Varje danspar består av en dam och en herre. Hur många olika danspar kan bildas"

Enligt multiplikationsprincipen så blir det: 12*12= 144 olika danspar men innan jag fick ut svaret var mitt svar: 12 fakultet, insåg sedan att siffran blev alldeles för hög. Hur ser ni direkt att det är multiplikationsprincipen som används för uppgiften. Hur hade ni räknat ut om dessa herrar och damer delats i grupper på 3? Hur många olika dansgrupper kan bildas då? Förlåt för konstig frågeformulering men jag vill verkligen fatta uppgiften
Citera
2013-12-11, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuzzyLogic
"12 damer och 12 herrar går på danskurs. Varje danspar består av en dam och en herre. Hur många olika danspar kan bildas"

Enligt multiplikationsprincipen så blir det: 12*12= 144 olika danspar men innan jag fick ut svaret var mitt svar: 12 fakultet, insåg sedan att siffran blev alldeles för hög. Hur ser ni direkt att det är multiplikationsprincipen som används för uppgiften. Hur hade ni räknat ut om dessa herrar och damer delats i grupper på 3? Hur många olika dansgrupper kan bildas då? Förlåt för konstig frågeformulering men jag vill verkligen fatta uppgiften

Jag hade tänkt att varje dam kan bilda tolv olika par (tolv olika herrar). Sen hade vi tolv damer, där varje dam som sagt kunde bilda tolv olika par. Detta ger oss totalt 12*12 = 144 olika par.
Citera
2013-12-11, 10:12
Medlem
Hej undrar om någon kan hjälpa till att lösa en tentamensuppgift jag klurat länge på,
Finn en ortonormerad positiv orienterad bas e'1,e'2,e'3 sådan att e'1 är parallell med vektor u=(1,1,1)
och e'3 är ortogonal mot vektor v=(3.3,6)- Bestäm också koordiaterna för U och V.
Basvektorer har storlek 1 så eftersom IUI = sqrt(3) alltså storleken på vektorn, så är e'1=1/sqrt(3)(1,1,1)
eller u har kordinaten sqrt(3)e'1.
Sedan e'3 är ortogonal mot v alltså bör e'1 x v= e'3
e'3 är då 1/sqrt(3) * (3,-3,0) efter man gör kryssproduktsuträkning och normerat = 1/sqrt(2)(1,-1,0) (storlek 1)
e'2= e'1 x e'3 = 1/sqrt(6)(-1,-1,2) nu har jag fått fram basvektorerna och koordinaten för ena vektorn hur ska jag smidigast få fram koordinaten för vektor V som jag ser det spänn vektorn V upp av e'1 och e'2 men inte e'3 eftersom dom är ortogonala alltså parallela med e'1 + e'2 är jag ute och cyklar? facit säger att jag ska använda skalärprdukten men förstår inte hur.
Citera
2013-12-11, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micmac
Kombinatorik

Om vi har en låda med olika strumpar som ligger huller om buller, blå, röda, vita. Varav det är 6 blå, 4 röda, 8 vita. Och man tar slumpmässigt upp strumpor tills man får ett par av samma färg.
Vad är sannolikheterna att man måste ta 2,3 eller 4 strumpor?

Kan ju lösa uppgiften systematiskt med typ träddiagram, men hur kan man annars lösa den?
2 strumpor blir ju relativt enkelt; dvs: (6/18)*(5/17) +(4/18)*(3/17) +(8/18)*(7/17) ~ 31%

bump
Citera
2013-12-11, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuzzyLogic

Om du ska bilda ett par ska du ta en dam (kan göras på 12 sätt) och en herre (kan göras på 12 sätt). Totalt finns 12 * 12 = 144 sätt att bilda ett par.

Det du räknade på när du fick 12! = 479001600 var på hur många sätt hela gruppen kan delas upp i par:
Herre nr 1 kan välja bland 12 damer. När han har valt kan nästa herre välja bland 11 damer. Och så vidare till sista herren som inte kan välja.
Citera
2013-12-11, 13:27
Medlem
Behöver hjälp.
Tal: ekvationsystem substionsmetoden.
y+x=3
y-x=1
Citera
2013-12-11, 13:37
Medlem
Hade varit schysst ifall någon kunde förklarat snabbt hur man ska lösa den här typen av uppgift och kanske ge en liten handledning www.i.imgur.com/I63wGd1.jpg
Tänker att man ska göra något med derivatan men blir förvirrad för man ska bestämma konstanten a.

Tacksam för hjälp!
Citera
2013-12-11, 13:39
Medlem
bombastixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbe13
Behöver hjälp.
Tal: ekvationsystem substionsmetoden.
y+x=3
y-x=1

vet du vad substitutionsmetoden går ut på?

vi har två ekvationer
(1) y+x = 3
(2) y-x = 1

Ekv (1) ger oss y = 3-x
Ersätter vi vårt y i ekv (2) med det ovan får vi
(3-x) -x = 1
som vi nu kan lösa..
Citera
2013-12-11, 13:52
Medlem
Bestäm fördelningsfunktionen F(X=x) till X.

Har skrivit ut den primitiva funktionen och adderat en konstant C. Men hur bestämmer jag värdet på konstanten?

http://img834.imageshack.us/img834/2029/0qx9.jpg

Tack för all hjälp!
Citera
2013-12-11, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arsde
Hade varit schysst ifall någon kunde förklarat snabbt hur man ska lösa den här typen av uppgift och kanske ge en liten handledning www.i.imgur.com/I63wGd1.jpg
Tänker att man ska göra något med derivatan men blir förvirrad för man ska bestämma konstanten a.

Tacksam för hjälp!
Ok, du kan genom att betrakta funktionen direkt inse att den aldrig är negativ i 0 < x <= 1, eftersom 1/x => 1 i det intervallet. Vidare kan du också konstatera att funktionen alltid är 0 eller större om a >= 1, liksom att det är givet att a är positivt. Alltså vet du att a kommer ligga mellan 0 och 1.

Tar du nu derivatan så ser du att det finns en extrempunkt i 1/sqrt(a), samt inga andra extrempunkter för x => 0, teckenstudie ger att det är en minimipunkt. Alltså kan du genom att hitta det minsta a som uppfyller f(1/sqrt(a)) => 0 lösa uppgiften.

Detta ger:

a*1/sqrt(a) - 1 + 1/(1/sqrt(a)) => 0

sqrt(a) - 1 + sqrt(a) => 0

2sqrt(a) => 1

a => 1/4

Svaret blir att funktionen kommer vara icke-negativ över alla positiva x om a är åtminstone 1/4 och annars någon gång anta negativt värde i intervallet 1 till 1/sqrt(a).
Senast redigerad av U.Yojimbo 2013-12-11 kl. 17:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in