2013-05-21, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.I.B.
någon? snälla?

a) Akvariumets mått: 10dm, 4dm

10 liter= 10 dm^3

h=höjden på vattnet

En höjd h ska ge en volymen 10 dm^3

10*4*h=10

h=0,25dm=2,5cm

b) Gör precis samma sak som i a, fast med andra värden.

x+3=a och x-3=b

a-b=x+3-(x-3)=x+3-x+3=6
Citera
2013-05-21, 01:01
Medlem
freshrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andre2012
Hej igen!

På vilka intervall har funktionerna f(x)=arctan((x+a)/(1-ax)) och g(x)=arctan(x) samma derivator? Vad är skillnaden mellan f(x) och g(x) på dessa intervall? Skissera båda graferna.

De har ju alltid samma derivata, eller förutom när f(x) inte är definierad mao. 1-ax=0 => x=1/a
Och sen då? :/ är intervallen då x<1/a & x>1/a?

Är x<1/a & x>1/a svaret på första frågan?

hur går jag vidare sen?

Tackar
Ja, det är ju sant att f'(x) = g'(x) överallt förutom i x =1/a så det efterfrågade intervallet I är ju unionen av båda intervallen, dvs. I = {x:x<1/a} ∪ {x:x>1/a}, precis dom du säger.

För att studera skillnaden y(x) = f(x) - g(x) (eller g(x) - y(x) går lika bra) så noterar vi att y'(x) = f'(x) - g'(x) = 0 då x ∈ I, med andra ord är y(x) konstant (eller snarare styckvis konstant) för x ∈ I.

Vi beräknar då värdet av den konstanta funktionen y(x) = f(x) - g(x), som kan beräknas mha y(0) eftersom 0 ∈ I. Vi får att y(0) = arctan(a) - arctan(0) = arctan(a). Om a är positiv så är alltså y(0) = arctan(a) funktionens värde för x<1/a. För att hitta funktionens värde då x>1/a kan vi exempelvis låta x gå mot oändligheten och beräkna gränsvärdet (vilket blir extra enkelt då det är en konstant funktion). Vi förkortar kvoten i f(x) med x och får (x+a)/(1-ax) = (1 + a/x)/(1/x -a) som går mot -1/a då x går mot oändligheten. Vi får då att gränsvärdet för y(x) då x går mot oändligheten är arctan(-1/a) - π/2, som är värdet för y(x) för x>1/a. I punkten 1/a har vi alltså ett hopp.

För att nu rita f(x) och g(x) så använder du att f(x) = y(x) + g(x), så rita g(x) = arctan(x) som du kan kolla upp nån stans, sen blir f(x) samma graf, fast förskjuten i y-led med det styckvis konstanta värdet y(x).

Om istället a är negativ så blir y(0) värdet för y(x) då x>1/a. Värdet för x<1/a hittar du då genom
att istället beräkna gränsvärdet då x går mot minus oändligheten.
Senast redigerad av freshr 2013-05-21 kl. 01:13.
Citera
2013-05-21, 01:10
Medlem
dntzleets avatar
Skulle verkligen uppskatta hjälp med den här uppgiften:

Lös ekvationen z - "konjugatet till z" + (1/z) - i = 0

Jag har försökt med att skriva om z till a + bi men fastnar efter det...
Citera
2013-05-21, 01:24
Medlem
freshrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dntzleet
Skulle verkligen uppskatta hjälp med den här uppgiften:

Lös ekvationen z - "konjugatet till z" + (1/z) - i = 0

Jag har försökt med att skriva om z till a + bi men fastnar efter det...
Sätter vi in z = a+bi får vi:

a + bi - (a - bi) + 1/(a+bi) - i = 0. I 1/(a+bi) förlänger vi med nämnarens konjugat och får:

2bi + (a-bi)/(a^2 + b^2) - i = 0 = 0 + 0i.

För att detta ska gälla måste både Re{VL} och Im{VL} vara noll. Detta ger ekvationerna:

a/(a^2 + b^2) = 0
och 2b - b/(a^2 + b^2) -1 = 0.

Den första ger direkt att a = 0, sätt i det i den andra och lös ut b så är det klart.
Citera
2013-05-21, 07:29
Medlem
"En rät linje bildar tillsammans med koordinataxlarna en triangel i den tredje kvadranten. Bestäm triangelns största area om summorna av x- och y-koordinaterna för linjens skärningspunkter med axlarna är -32."

A= b*h/2
A= x(32+x)/2
A=16x+(x^2)/2

A'=16+x
A'=0
0=16+x
x=-16

eller hur gör man egentligen?
Senast redigerad av Riemannhypotesen 2013-05-21 kl. 07:36.
Citera
2013-05-21, 09:21
Medlem
99peldebs avatar
Hej! sitter fast i pluggandet och undrar om någon kan hjälpa?

Så här går uppgifterna som jag sitter fast med:

Funktionen y=Ce^((-x)/2) är en lösning till y^'=ky

a) bestäm k (endast svar)

b) Bestäm C så att en tangent till y=Ce^((-x)/2) får riktningskoefficienten 5 i den punkt på kurvan där x=0

tack på förhand! sitter fast!!!
Citera
2013-05-21, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riemannhypotesen
"En rät linje bildar tillsammans med koordinataxlarna en triangel i den tredje kvadranten. Bestäm triangelns största area om summorna av x- och y-koordinaterna för linjens skärningspunkter med axlarna är -32."

A= b*h/2
A= x(32+x)/2
A=16x+(x^2)/2

A'=16+x
A'=0
0=16+x
x=-16

eller hur gör man egentligen?

Ja så gör man

x=y=-16 ger en area på 128 a.e.
Citera
2013-05-21, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 99peldeb
Hej! sitter fast i pluggandet och undrar om någon kan hjälpa?

Så här går uppgifterna som jag sitter fast med:

Funktionen y=Ce^((-x)/2) är en lösning till y^'=ky

a) bestäm k (endast svar)

b) Bestäm C så att en tangent till y=Ce^((-x)/2) får riktningskoefficienten 5 i den punkt på kurvan där x=0

tack på förhand! sitter fast!!!
För a), sätt in y = C e^(-x/2) och dess derivata y' i k = y'/y (differentialekvationen omskriven). Vad får du för värde på k?
Citera
2013-05-21, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freshr
Ja, det är ju sant att f'(x) = g'(x) överallt förutom i x =1/a så det efterfrågade intervallet I är ju unionen av båda intervallen, dvs. I = {x:x<1/a} ∪ {x:x>1/a}, precis dom du säger.

För att studera skillnaden y(x) = f(x) - g(x) (eller g(x) - y(x) går lika bra) så noterar vi att y'(x) = f'(x) - g'(x) = 0 då x ∈ I, med andra ord är y(x) konstant (eller snarare styckvis konstant) för x ∈ I.

Vi beräknar då värdet av den konstanta funktionen y(x) = f(x) - g(x), som kan beräknas mha y(0) eftersom 0 ∈ I. Vi får att y(0) = arctan(a) - arctan(0) = arctan(a). Om a är positiv så är alltså y(0) = arctan(a) funktionens värde för x<1/a. För att hitta funktionens värde då x>1/a kan vi exempelvis låta x gå mot oändligheten och beräkna gränsvärdet (vilket blir extra enkelt då det är en konstant funktion). Vi förkortar kvoten i f(x) med x och får (x+a)/(1-ax) = (1 + a/x)/(1/x -a) som går mot -1/a då x går mot oändligheten. Vi får då att gränsvärdet för y(x) då x går mot oändligheten är arctan(-1/a) - π/2, som är värdet för y(x) för x>1/a. I punkten 1/a har vi alltså ett hopp.

För att nu rita f(x) och g(x) så använder du att f(x) = y(x) + g(x), så rita g(x) = arctan(x) som du kan kolla upp nån stans, sen blir f(x) samma graf, fast förskjuten i y-led med det styckvis konstanta värdet y(x).

Om istället a är negativ så blir y(0) värdet för y(x) då x>1/a. Värdet för x<1/a hittar du då genom
att istället beräkna gränsvärdet då x går mot minus oändligheten.

Tackar!
Citera
2013-05-21, 13:25
Medlem
Megasavantens avatar
Skulle behöva hjälp från någon snäll, trevlig och omtänksam person om hur han/hon listade ut det här?

''Bestäm konstanten p så att linjen 2x + 3y - 9 = 0 och linjen 2y = p(p - 2) x
blir vinkelräta mot varandra.''

Svaret är ''p = 3 eller p = -1''.
Citera
2013-05-21, 13:25
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Nu är det här kanske inte rätt tråd, men jag har problem med min räknare. Jag har en TI-nspire CX CAS och jag har försökt ladda den med flera olika USB-kablar i olika datorer och i väggen. Det visar att den laddar men den gör inte det. Hade den hela natten på laddning och den står fortfarande på 25%. Vad fan ska jag göra? Har prov i övermorgon...
Citera
2013-05-21, 13:35
Medlem
okok1s avatar
Integraler 3 Övre gräns 0 undre gräns x²dx

[x^3/x^3]3övre, 0 undre = 27/27 = 1

Men det ska bli 9. Hur? Vet inte hur man skriver tecken på datorn vid integraler. Förhoppningsvis fattar ni.

EDIT: kom på! x^3/x^3 är fel! Det ska vara x^3/3!
Senast redigerad av okok1 2013-05-21 kl. 14:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in