2013-03-04, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kritisk.
Jag slår 2 tärningar, vad är sannolikheten att jag får ett par? (alltså bara ett par, inte triss, eller fyrtal, eller 2 par...)
Vet inte om jag missförstår frågan, men hur skulle du kunna få triss/fyrtal/2-par? Du menar väl att du slår de två tärningarna en gång var (samma sak som att du slår en tärning två gånger dvs) och ska beräkna sannolikheten att de visar samma ögonsumma?
Citera
2013-03-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thecerox
Den andra blir väl -sin(x) * cos (x)^-1

Nej, d/dx (sinx)^-1 = -(sinx)^-2 * cosx
Citera
2013-03-04, 22:52
Medlem
Kritisk.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arvid.norstrom
Vet inte om jag missförstår frågan, men hur skulle du kunna få triss/fyrtal/2-par? Du menar väl att du slår de två tärningarna en gång var (samma sak som att du slår en tärning två gånger dvs) och ska beräkna sannolikheten att de visar samma ögonsumma?

haha, ursäkta mig! glömde att skriva att det var 5 tärningar som skulle kastas! så vill man bara ha ett rent par utav dessa!
Citera
2013-03-04, 23:12
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cascada
När du multiplicerar in e^t i (t-5) så får du ju ∫t*e^t - 5e^t som du sedan gör två integraler av. Du måste ju dock sätta parenteser eftersom du räknar ut en inre sak eller vad jag ska säga, sen har du ett minustecken utanför så när du tar bort parenteserna vänds tecknet.

Aha..
Bara en fråga till sen fattar jag nog den här..

Vi har nedan två integraler, som vi vill få primitiva funktioner till. Den högra fattar jag varför den blir 10e^t men den andra som är fetmarkerad här:
0,5(e^t(t-5)^2 - 2∫t*e^t dt + 2∫5e^t dt) = 0,5(e^t(t-5)^2 - 2e^t(t-1) + 10e^t)

Hur kommer du fram till att den primitiva funktionen är så?
Citera
2013-03-04, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kritisk.
haha, ursäkta mig! glömde att skriva att det var 5 tärningar som skulle kastas! så vill man bara ha ett rent par utav dessa!
Kastas dessa 5 tärningar i två omgångar? Och är villkoret att det endast ska vara ett par i båda omgångarna eller ett par var för sig?
Citera
2013-03-04, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Aha..
Bara en fråga till sen fattar jag nog den här..

Vi har nedan två integraler, som vi vill få primitiva funktioner till. Den högra fattar jag varför den blir 10e^t men den andra som är fetmarkerad här:
0,5(e^t(t-5)^2 - 2∫t*e^t dt + 2∫5e^t dt) = 0,5(e^t(t-5)^2 - 2e^t(t-1) + 10e^t)

Hur kommer du fram till att den primitiva funktionen är så?
Partialintegration. Välj f(t) = e^t och g(t) = t så fås
2∫t*e^t dt = 2*(e^t*t-∫e^t*1 dt) = 2(te^t-e^t) = 2e^t(t-1)
Citera
2013-03-05, 00:33
Medlem
Löser ut en standardmatris [T] för en vektor v=(v_1,v_2,v_3) med längd 1. T: R^3 -> R^3.
T(x)= v × x, x ∈ R^3.

Har egentligen löst problemet, men undrar om standardmatrisen [T] ska innehålla både v och x, eller om det här är korrekt/duger?
T(x)=[T] × x

Anledningen till att jag frågar är att jag även ska räkna ut [T]^3 (vilket ska vara samma som -[T]) för hand vilket blir ett helvete om även x ska vara med i standardmatrisen. Får samma svar men rättaren kanske är petig för vad [T] ska innehålla.
Senast redigerad av Smurge 2013-03-05 kl. 01:00.
Citera
2013-03-05, 08:09
Medlem
Kritisk.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arvid.norstrom
Kastas dessa 5 tärningar i två omgångar? Och är villkoret att det endast ska vara ett par i båda omgångarna eller ett par var för sig?

Alltså man ska kasta 1 kast med 5st tärningar. Vad är sannolikheten att man bara får ett par? Det ska alltså inte bli annat än just ett par.. hur faen räknar man ut sannolikheten på det? :P
Citera
2013-03-05, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurge
Löser ut en standardmatris [T] för en vektor v=(v_1,v_2,v_3) med längd 1. T: R^3 -> R^3.
T(x)= v × x, x ∈ R^3.

Har egentligen löst problemet, men undrar om standardmatrisen [T] ska innehålla både v och x, eller om det här är korrekt/duger?
T(x)=[T] × x

Anledningen till att jag frågar är att jag även ska räkna ut [T]^3 (vilket ska vara samma som -[T]) för hand vilket blir ett helvete om även x ska vara med i standardmatrisen. Får samma svar men rättaren kanske är petig för vad [T] ska innehålla.
Om det frågas efter T skall det bara vara T.
Hur du skulle få en matris av Tx förstår jag inte; det borde bli en vektor, och den kan du inte ta potenser av.
Citera
2013-03-05, 10:26
Medlem
eradicos avatar
Har verkligen kört fast här:
Bestäm alla vektorer med längden ett som är ortogonala mot de båda vektorerna (1,2,3) och (1,0,1). Som jag förstår det är alla vektorer med längden ett enhetsvektorer och jag funderar på om detta är till hjälp. Förstår mig verkligen inte på det här med projektioner.
Citera
2013-03-05, 10:28
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Har verkligen kört fast här:
Bestäm alla vektorer med längden ett som är ortogonala mot de båda vektorerna (1,2,3) och (1,0,1). Som jag förstår det är alla vektorer med längden ett enhetsvektorer och jag funderar på om detta är till hjälp. Förstår mig verkligen inte på det här med projektioner.

Hint: Vektorprodukten (även kallad kryssprodukt).
Citera
2013-03-05, 10:35
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Hint: Vektorprodukten (även kallad kryssprodukt).
Fast det är inte kapitlet för vektorprodukt det är frågan om, utan kapitlet för skalärprodukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in