2013-03-05, 10:37
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Fast det är inte kapitlet för vektorprodukt det är frågan om, utan kapitlet för skalärprodukt.

Okok, då får du gör det lite jobbigare då.
Du ska alltså finna en vektor (x, y, z) så att

(x, y, z)(1,2,3) = 0
(x, y, z)(1,0,1) = 0

Vilket är ekvivalent med

x + 2y + 3z = 0
x + z = 0

Lös ekvationssystemet och sedan försöker du hitta alla vektorer i lösningsmängden som har längden 1.
Citera
2013-03-05, 10:40
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Okok, då får du gör det lite jobbigare då.
Du ska alltså finna en vektor (x, y, z) så att

(x, y, z)(1,2,3) = 0
(x, y, z)(1,0,1) = 0

Vilket är ekvivalent med

x + 2y + 3z = 0
x + z = 0

Lös ekvationssystemet och sedan försöker du hitta alla vektorer i lösningsmängden som har längden 1.
Enligt boken skall svaret bli +- 1/3(1,1,-1) och jag har lite svårt att se hur det skulle bli så med din metod, men får prova mig fram
Citera
2013-03-05, 10:45
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Enligt boken skall svaret bli +- 1/3(1,1,-1) och jag har lite svårt att se hur det skulle bli så med din metod, men får prova mig fram

Du kommer få dom där lösningarna med det jag föreslog. (Om du med 1/3 menar 1/√(3), eftersom annars har dom inte längden 1).
Citera
2013-03-05, 12:39
Medlem
Hej, håller på och pluggar inför tentamen till linjär algebra och stötte på denna uppgift. Känner mig helt hjärndöd, är det någon på FB som kan ge en bra förklaring på hur man skall lösa detta problem (OBS! Jag har kollat i facit, men förstår fortfarande inte).

Låt P beteckna det vektorrum som består av alla polynom med reella koefficienter och med sedvanlig polynomaddition och multiplikation med skalär som operationer.

Låt D beteckna den linjära avbildning som ges av derivering, t ex så är (D − I)p(t) = p'(t) − p(t).
Beskriv, för varje naturligt tal n = 0,1,2, . . ., kärna och värderum (bildrum) till den linjära avbildningen
D^n(D − I) från P till P.

Tack på förhand.
Citera
2013-03-05, 13:38
Medlem
eradicos avatar
En fundering:
Jag har tenta i linjär algebra på måndag men det är ett par kapitel jag inte grepar helt, i första hand är det skalärprodukt och kryssprodukt. Kan man börja läsa kryssprodukt utan att ha förstått skalärprodukt fullt ut?
Citera
2013-03-05, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Om det frågas efter T skall det bara vara T.
Hur du skulle få en matris av Tx förstår jag inte; det borde bli en vektor, och den kan du inte ta potenser av.

Alright, "förkortade" bort x genom att stoppa den utanför och ha en matris med enbart v.
Detta enligt Skew symmetric matrix.

Men då bör alltså [T]=
Kod:
    0      -v_3*x_2       v_2*x_3
 v_3*x_1       0         -v_1*x_3
-v_2*x_1    v_1*x_2          0

Stämmer detta?
Citera
2013-03-05, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurge
Alright, "förkortade" bort x genom att stoppa den utanför och ha en matris med enbart v.
Detta enligt Skew symmetric matrix.

Men då bör alltså [T]=
Kod:
    0      -v_3*x_2       v_2*x_3
 v_3*x_1       0         -v_1*x_3
-v_2*x_1    v_1*x_2          0

Stämmer detta?
Men där har du väl x inne i matrisen fortfarande?

Skall det inte vara [T]=
Kod:
    0      -v_3       v_2
 v_3       0         -v_1
-v_2    v_1          0
?
Citera
2013-03-05, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realiserad
Hej, håller på och pluggar inför tentamen till linjär algebra och stötte på denna uppgift. Känner mig helt hjärndöd, är det någon på FB som kan ge en bra förklaring på hur man skall lösa detta problem (OBS! Jag har kollat i facit, men förstår fortfarande inte).

Låt P beteckna det vektorrum som består av alla polynom med reella koefficienter och med sedvanlig polynomaddition och multiplikation med skalär som operationer.

Låt D beteckna den linjära avbildning som ges av derivering, t ex så är (D − I)p(t) = p'(t) − p(t).
Beskriv, för varje naturligt tal n = 0,1,2, . . ., kärna och värderum (bildrum) till den linjära avbildningen
D^n(D − I) från P till P.

Tack på förhand.
Kan du vara mer specifik i vad du inte förstår? Förstår du vad P är? Förstår du vad D är? Förstår du vad D^n(D - I) innebär? Vet du vad kärna och värderum är?
Citera
2013-03-05, 15:21
Medlem
anonymouslys avatar
http://fuskbugg.se/dl/LFYvt0/IMG_1336.JPG

Någon som kan förklara hur man ska tänka på a) och c)?

Tack på förhand
Citera
2013-03-05, 15:33
Medlem
Kan någon hjälpa mig, får fel svar hela tiden...

Förenkla f(a) - f(a-1) om f(x)=x(x+1)(x+2)
Citera
2013-03-05, 15:34
Medlem
Utanbildnings avatar
Behöver hjälp med uträkningen då jag förstår det "logiska" svaret utan någon uträkning.

Ma 1c: Hur mycket får Jag av pizzan? Under kapitlet "Räkna med Bråk"
F får 1/6,
B får 1/5, (av det som blir kvar)
M får 1/4 (av det som blir kvar)
D får 1/3 (av det som blir kvar)
E får 1/2 av återstoden.

Hur mycket får Jag: Svaret blir ju 1/6 men finns det en uträkning? Isf vill jag lära mig den.
Citera
2013-03-05, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utanbildning
Behöver hjälp med uträkningen då jag förstår det "logiska" svaret utan någon uträkning.

Ma 1c: Hur mycket får Jag av pizzan? Under kapitlet "Räkna med Bråk"
F får 1/6,
B får 1/5, (av det som blir kvar)
M får 1/4 (av det som blir kvar)
D får 1/3 (av det som blir kvar)
E får 1/2 av återstoden.

Hur mycket får Jag: Svaret blir ju 1/6 men finns det en uträkning? Isf vill jag lära mig den.

1/5 av 5/6 = 6/30 av 25/30
Osv osv osv

Förläng bråken så blir det lättare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in