2013-03-04, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Var kommer den där tvåan från då? Nu har jag försökt fatta det här i timmar

Den kommer från derivatan av (t-5)^2 men jag ser nu att jag samtidigt har kvar den inuti vilket inte stämmer, my bad.
Citera
2013-03-04, 21:25
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Vi behöver inte ta fram den inversa funktionen g^-1 för att lösa problemet.

Eftersom g(x) är kontinuerlig och strängt växande från -oo till +oo har ekvationen g(x) = 1, dvs ekvationen x^3 + x – 9 = 1
precis en lösning, nämligen x = 2.

Alltså, g^-1 (1) = 2.

Ja, g:R->R är bijektiv och har därför precis en lösning, men hur kommer du fram till att förebilden är {2}? Antingen handlar det om att gissa sig fram, eller så använder du någon metod/resultat för att komma fram till svaret. Så vad är det du gör?
Citera
2013-03-04, 21:27
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Låt oss säga att jag har vektorn u = 4 och vektorn v = 3 samt vinkeln cos[u,v] = pi/4. Jag vill nu beräkna |a+b|, jag har letat igenom boken men det enda jag har hittat som är absolutbelopp och vektorer är att u*u = |u|^2 vilket inte hjälper så mycket.

Du menar väl: beräkna |u+v|?

Ta fram papper, penna och linjal. Rita vektorn OP = u (i valfri riktnig)
och därefter vektorn PQ = v (vriden 45º relativt u). Vektoraddition ger
OQ = u + v. Använd cosinussatsen på den triangel du har ritat för att
bestämma |OQ| = |u + v|.
Citera
2013-03-04, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thecerox
Matte D

Bestäm f ' (0) + f " (0) om

f (x) = 5e^-2x + 3 cos 4x

Och sedan en fråga till hur deriverar jag y= 1 / sin x ¨

ska jag använda kvotregeln?

Tack på förhand

Bara derivera f(x) först en gång och sätta in x=0 sen en gång till och sätta in x=0 igen sen summera dessa.

Kan du göra men onödigt, skriv det som (sinx)^-1 och använd kedjeregeln
Citera
2013-03-04, 21:35
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Ja, g:R->R är bijektiv och har därför precis en lösning, men hur kommer du fram till att förebilden är {2}? Antingen handlar det om att gissa sig fram, eller så använder du någon metod/resultat för att komma fram till svaret. Så vad är det du gör?

Ja, man provar sig fram! Lösningen till ekvationer i "förståelseuppgifter" av den här typen är ofta ett heltal i inervallet [-3,3].
Citera
2013-03-04, 21:54
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cascada
Den kommer från derivatan av (t-5)^2 men jag ser nu att jag samtidigt har kvar den inuti vilket inte stämmer, my bad.

Och här har jag plågat fadern i onödan, då så..

Fast här: Varför blir det plus emellan?:
=0,5(e^t(t-5)^2 - 2∫e^t * 2(t-5) dt) = 0,5(e^t(t-5)^2 - 2∫t*e^t dt + 2∫5e^t dt)
Citera
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Ja, man provar sig fram! Lösningen till ekvationer i "förståelseuppgifter" av den här typen är ofta ett heltal i inervallet [-3,3].

Ah, jamen dåså. Hoppas detta framgår i de stackars elevernas böcker, så de inte försöker börja lösa tredjegradare.
Citera
Medlem
(1/x) >= (2/(x+3))

0 >= (2/(x+3)) - (1/x)

0 >= (2(x)/(x)(x+3)) - (1(x+3)/x(x+3))

Hur ska man tänka när man räknar ut a/x vid olikheter? Får jämt fel när jag försöker göra som ovanstående och utveckla med minsta gemensamma nämnare. Vad är det jag missar?
Citera
2013-03-04, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Och här har jag plågat fadern i onödan, då så..

Fast här: Varför blir det plus emellan?:
=0,5(e^t(t-5)^2 - 2∫e^t * 2(t-5) dt) = 0,5(e^t(t-5)^2 - 2∫t*e^t dt + 2∫5e^t dt)

När du multiplicerar in e^t i (t-5) så får du ju ∫t*e^t - 5e^t som du sedan gör två integraler av. Du måste ju dock sätta parenteser eftersom du räknar ut en inre sak eller vad jag ska säga, sen har du ett minustecken utanför så när du tar bort parenteserna vänds tecknet.
Citera
2013-03-04, 22:07
Medlem
Kritisk.s avatar
Jag slår 2 tärningar, vad är sannolikheten att jag får ett par? (alltså bara ett par, inte triss, eller fyrtal, eller 2 par...)
Citera
2013-03-04, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Ah, jamen dåså. Hoppas detta framgår i de stackars elevernas böcker, så de inte försöker börja lösa tredjegradare.

Nej det framgår faktiskt inte i boken och jag försökte lösa en tredjegradare genom att få fram derivatan av en inverse och sen integrera. Visade sig att man kan få fram inversen, men bara i ett visst intervall.
Citera
2013-03-04, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cascada
Bara derivera f(x) först en gång och sätta in x=0 sen en gång till och sätta in x=0 igen sen summera dessa.

Kan du göra men onödigt, skriv det som (sinx)^-1 och använd kedjeregeln

Den andra blir väl -sin(x) * cos (x)^-1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in