2012-09-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FeedHurley
Hejsan, vi har precis börjat med trigonometri och jag brukar oftast kunna få ut en vinkel +- men ibland så finns det ytterligare en som jag sällan tar hänsyn till.
T.ex.

tan(2v)=3tan(v)
tan=1/(3^(1/2))

v= +- pi/6 + pi(n)

men även v=pi(n)

Varför blir det ytterligare ett fall och hur gör man i enhetscirkeln för att se dessa för tan och cot?

Mvh

Genom att utnyttja sambandet tan(2v) = 2tan(v)/(1-2tan^2(v)) får du en tredjegradsekvation, vilket alltså innebär tre lösningar. Det var ett tag sedan jag höll på med enhetscirkeln, så jag minns inte om/hur man ser tan/cot i enhetscirkeln. Någon annan kanske vet det.
Citera
2012-09-16, 14:50
Medlem
darko.alexanders avatar
Är en riktigt dum fråga, men hoppas jag får hjälp ändå

Sannolikheten att A inträffar är 1/3 och sannolikheten att B inträffar är 2/3. Försöket upprepas 4 gånger varvid upprepningarna är oberoende av varandra.

Vad är sannolikheten att A inträffar minst en gång?

Hur gör man med uppgifter där det inträffar minst 1 gång av flera upprepningar? För sannolikheten för minst EN gång är väl summan av P(en gång) + P(2 gånger) + P(tre gånger) + P(fyra gånger). Tänkte att man kan sitta och räkna sannolikheten för alla och summera men måste ju finnas ett snabbare sätt hehe.

Hjälp uppskattas!
Citera
2012-09-16, 15:08
Medlem
frallan1234s avatar
Den reellvärda matrisen X är av typ 3x3 och satisfierar ekvationen X^2 + 5X = 0. Vilka värden är
möjliga for det(X). Förstår inte riktigt hur jag ska börja
Citera
2012-09-16, 15:10
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darko.alexander
Är en riktigt dum fråga, men hoppas jag får hjälp ändå

Sannolikheten att A inträffar är 1/3 och sannolikheten att B inträffar är 2/3. Försöket upprepas 4 gånger varvid upprepningarna är oberoende av varandra.

Vad är sannolikheten att A inträffar minst en gång?

Hur gör man med uppgifter där det inträffar minst 1 gång av flera upprepningar? För sannolikheten för minst EN gång är väl summan av P(en gång) + P(2 gånger) + P(tre gånger) + P(fyra gånger). Tänkte att man kan sitta och räkna sannolikheten för alla och summera men måste ju finnas ett snabbare sätt hehe.

Hjälp uppskattas!

Jag skulle vilja lösa uppgiften genom att vända på frågan. Hur stor sannolikhet är det att B inträffar alla 4 förstök? Motsatsen skulle ju då betyda att A inträffat minst en gång.

(2/3)*(2/3)*(2/3)*(2/3)=4^2/3^4=16/81 Detta är alltså sannolikheten att B inträffar alla 4 gånger, resten är alltså att A inträffat en gång.
Citera
2012-09-16, 15:20
Medlem
DigThizs avatar
Ett stycke tunn folie av ren aluminium har måtten 40 cm * 50 cm. Det knycklas ihop och läggs på en våg, som visar att massan är 9,4 gram. Beräkna foliens tjocklek.

Förklara gärna utförligt då jag är helt lost.
Citera
2012-09-16, 15:45
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frallan1234
Den reellvärda matrisen X är av typ 3x3 och satisfierar ekvationen X^2 + 5X = 0. Vilka värden är
möjliga for det(X). Förstår inte riktigt hur jag ska börja
X² + 5X = 0 ⇔ X² = -5X

Detta ger oss:
det(X²) = det(-5X) ⇔ det(X)·det(X) = (-5)³det(X) ⇔ det(X)·det(X) = -125·det(X) ⇔
det(X)(det(X) + 125) = 0

Detta ger alltså att det(X) = 0 eller det(X) = -125.
Citera
2012-09-16, 15:51
Medlem
c^2s avatar
Let 0<r<1. If x>0 or -1=<x<0, show that (1+x)^r < 1+rx. (Mean-Value Theorem).

Min tanke är att skriva om (1+x)^r < 1+rx <=> (1+x)^r-rx < 1. När jag sen kikar på x>0 så har jag intervallet (0,x] och vill ha funktionen f(x)=(1+x)^r-rx där jag sedan utnyttjar teoremet att:

(f(b)-f(a))/(b-a)=f'(c).

Det känns verkligen som att jag är ute på de sju haven och seglar. Någon får gärna hjälpa till.

Edit: Vore det kanske klokare att ha f(x)=(1+x)^r?
Senast redigerad av c^2 2012-09-16 kl. 15:54.
Citera
2012-09-16, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aquaglycerine
(ax-3)/a -2 = (2x/3) #Förkortar (ax-3)/a
x-(3/a) - 2 = (2x/3) #Lägger här till (3/a)
x-2= (2x/3) + (3/a) # subtraherar (2x/3)
x-2-(2x/3) =(3/a) #Adderar båda leden med 2
x-(2x/3)=(3/a)+2 # skriver x i HL som bråk med 3 i nämnaren.
(3x/3)-(2x/3)=(3/a)+2
(x/3)=(3/a)+2 # Multiplicerat med 3 i HL och VL
x= (9/a) +6

Som sagt dessa långa ekvationer rör till det i min skalle.
Du har gjort helt rätt. Sen förlänger du 6:an med a så får du
x = (9/a) + (6a)/a = (9+6a)/a
Citera
2012-09-16, 16:17
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2

Min tanke är att skriva om (1+x)^r < 1+rx <=> (1+x)^r-rx < 1. När jag sen kikar på x>0 så har jag intervallet (0,x] och vill ha funktionen f(x)=(1+x)^r-rx där jag sedan utnyttjar teoremet att:

(f(b)-f(a))/(b-a)=f'(c).

Det känns verkligen som att jag är ute på de sju haven och seglar. Någon får gärna hjälpa till.

Det är nog klokare att ha f(x) = (1 + x)^r. Du får då att f'(x) = r(1 + x)^(r - 1). Från medelvärdessatsen följer det då att
((1 + x)^r - 1)/x = r(1 + c)^(r - 1)
för något c mellan x och 0. Försök gå vidare här ifrån.
Citera
2012-09-16, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReflekteraMera
Genom att utnyttja sambandet tan(2v) = 2tan(v)/(1-2tan^2(v)) får du en tredjegradsekvation, vilket alltså innebär tre lösningar. Det var ett tag sedan jag höll på med enhetscirkeln, så jag minns inte om/hur man ser tan/cot i enhetscirkeln. Någon annan kanske vet det.

Okej, jag fick inte ut det till en tredjegradare men kan se att det blir det nu när du säger det...

Det är lite det som är problemet med dessa uppgifter, jag tycker att jag följer olika trigonometriska satser och vanlig algebra men ibland så får jag typ fel svar iaf...

Ex.
sin(v+(pi/3))+sin(v) = 0

Steg 1. Gör om sin(v+(pi/3))
sin(pi/3)cos(v) + sin(v)cos(pi/3)+sin(v) = 0

Steg 2. sin(pi/3) = 3^(1/2)/2 , cos(pi/3)=1/2
((3^(1/2)cos(v)/2) + (sin(v)/2) + sin(v)

3. Multiplicerar med 2 och flyttar över sin(v) till HL
3^(1/2)cos(v) = (-3)sin(v)

4. Kvadrerar båda led
3(cos(v)^2) = 9(sin(v)^2) ----> (kan det vara här när jag kvadrerar negativa-sin till positiva-sin?)
cos(v)^2 = 3(sin(v)^2)

5. Gör om cos(v)^2 och 3(sin(v)^2) och multiplicerar med 2
1+cos(2v) = 3-3cos(2v)

6.
cos 2v = 1/2
2v = pi/3
v = pi/6 (v = +-pi/6 + 2(pi)n)

I boken har de istället använt sig av att göra om Steg 3. 3^(1/2)cos(v) + 3sin(v) till tangens genom att dividera med cos(v), flytta över 3^(1/2) till HL och dividera med 3 och får då ut tan=-1/3^(1/2)
v= (-pi/6)
v= (-pi/6) + (pi)n

Oavsett om jag hade haft negativa sin kvar så hade jag väl fortfarande fått ut +- pi/6 + 2(pi)n eftersom jag avslutade med cos, eller?
Citera
2012-09-16, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigThiz
Ett stycke tunn folie av ren aluminium har måtten 40 cm * 50 cm. Det knycklas ihop och läggs på en våg, som visar att massan är 9,4 gram. Beräkna foliens tjocklek.
Du kollar på aluminiums densitet, dividerar den med 9,4 gram och får på så sätt ut volymen som väger 9,4 g.

Då har du en volym som du vet måste vara lika med 40 cm * 50 cm * tjocklek. Alltså kan du lösa ut tjockleken genom att dela den beräknade volymen med (40 cm * 50 cm).

Med formler

densitet = massa/volym

->

volym = massa/densitet

volym (för ett rätblock) = höjd * bredd * tjocklek

->

massa/densitet = höjd * bredd * tjocklek

->

tjocklek = massa/(densitet * höjd * bredd)
Citera
2012-09-16, 16:41
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2

(f(b)-f(a))/(b-a)=f'(c).

Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Det är nog klokare att ha f(x) = (1 + x)^r. Du får då att f'(x) = r(1 + x)^(r - 1). Från medelvärdessatsen följer det då att
((1 + x)^r - 1)/x = r(1 + c)^(r - 1)
för något c mellan x och 0. Försök gå vidare här ifrån.

r(1 + c)^(r - 1) <=> r(1 + c)^r(1+c)^-1 <=> r(1+c)^r/(1+c) < r

Så vi kommer alltså fram till att ((1+x)^r-1^r)/x < r då x>0. Men eftersom 0<r<1 så har vi:

(1+x)^r-1 < rx
(1+x)^r < rx +1

Är detta korrekt bevis för x>0 ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in