2012-01-11, 20:05
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonno16
Bestäm de reella talen x och y så att 5x - (2 + y) = 30 + 2xi
Svaret ska bli x = 6 och y = -14.
Tänker jag rätt nu?:
5x = 30
x = 6

-(2 + y) = 2xi
-2 - y = 2 * 6 *i
-y = 12i + 2
Nu blir jag osäker för att om det ska bli -14 så måste "i" försvinna och hur gör det de? i^1 är ju = i. Vad är det jag missar?
Du kanske har skrivit av uppgiften fel.

5x - (2 + y) kan aldrig vara lika med 30 + 2xi.

Ty vi behöver en imaginärdel som är skiljd från noll i vänsterledet. Men vi ser inga "i" i vänsterledet, och det kan heller inte "bli" några, ty x och y är reella tal.
Citera
2012-01-11, 20:08
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Nej cos(x) och sin(x) definieras inte som koordinaterna på enhetscirkeln. Det är en slutsats av parametisering av cirkelns ekvation.

Definitioner:
cos(v) = a/h
sin(v) = b/h
Där h är hypotenusan i en godtycklig rätvinklig triangel.
Där a och b är kateter. a är den katet som bildar vinkelfältet v mellan hypotenusan h.

Vad menar du med den grundläggande definitionen? Den grundläggande definitionen är:
Hur härleder man att cosh(x) = (e^x + e^-x)/2 och att sinh(x) = (e^x-e^-x)/2

ja okej. Det gör mig dock inte så mycket klokare. Dom vanliga trigonometriska funktionerna förstår jag varför man kan införa för att det känns logiskt. Jag skulle bra gärna vilja veta vilket väg den personen tog och hur han tänkte när han införde dom åvanstående identiterna.
Citera
2012-01-11, 20:10
Medlem
Citat:
Du kanske har skrivit av uppgiften fel.

5x - (2 + y) kan aldrig vara lika med 30 + 2xi.

Ty vi behöver en imaginärdel som är skiljd från noll i vänsterledet. Men vi ser inga "i" i vänsterledet, och det kan heller inte "bli" några, ty x och y är reella tal.

Se där jag läste den fel. Ska vara (2 + y)i. Då stämmer det. Borde läsa uppgiften 3 gånger innan jag skriver av den på pappret

Tack för svaret.
Citera
2012-01-11, 20:16
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
ja okej. Det gör mig dock inte så mycket klokare. Dom vanliga trigonometriska funktionerna förstår jag varför man kan införa för att det känns logiskt.
Njae, är inte speciellt logiskt egentligen. Men du är van vid det! Jag tror stenhårt på att man inte kan förstå en definition, men visst kan man, som du säger försöka finna vettighet i den och dra bakomliggande slutsatser om varför man valde att definiera en viss funktion på ett sådant sätt.

Citat:
Jag skulle bra gärna vilja veta vilket väg den personen tog och hur han tänkte när han införde dom åvanstående identiterna.
Det är inga identiteter, det är definitioner!

Jag skulle också vilja veta, men det är nog svårt att få ett svar på det. Låt mig, som enkel lekman gissa lite:

Tja. Tänk dig att vi vill hitta en funktion som liknar en parabel men det går inte. Hmm tänker någon då. Kedjor, när de hänger så hänger de verkligen i parablar? Mjae kanske inte. Så bökar man runt lite och finner roliga saker så som att:

Ollefunktionen av x = Olle(x) = (e^x+e^-x)/2.

Ja va trevligt, den passar ju alldeles utmärkt. Sedan råkade någon också märka att " Men ta mig tusan, vad händer om jag skriver Olle(ix)? Ja då säger Eulers formel att Olle(ix) = cos(x).

Dessutom är båda funktionerna jämna funktioner osv. Vi kanske då får anledning att kalla Olle(x) för cosh(x) istället.

Nu vet jag inte den exakta definitionen av en hyperbole eller vad som egentligen menas med en sådan men det kan du säkert googla upp.
Citera
2012-01-11, 20:19
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Njae, är inte speciellt logiskt egentligen. Men du är van vid det! Jag tror stenhårt på att man inte kan förstå en definition, men visst kan man, som du säger försöka finna vettighet i den och dra bakomliggande slutsatser om varför man valde att definiera en viss funktion på ett sådant sätt.

Det är inga identiteter, det är definitioner!

Jag skulle också vilja veta, men det är nog svårt att få ett svar på det. Låt mig, som enkel lekman gissa lite:

Tja. Tänk dig att vi vill hitta en funktion som liknar en parabel men det går inte. Hmm tänker någon då. Kedjor, när de hänger så hänger de verkligen i parablar? Mjae kanske inte. Så bökar man runt lite och finner roliga saker så som att:

Ollefunktionen av x = Olle(x) = (e^x+e^-x)/2.

Ja va trevligt, den passar ju alldeles utmärkt. Sedan råkade någon också märka att " Men ta mig tusan, vad händer om jag skriver Olle(ix)? Ja då säger Eulers formel att Olle(ix) = cos(x).

Dessutom är båda funktionerna jämna funktioner osv. Vi kanske då får anledning att kalla Olle(x) för cosh(x) istället.

Nu vet jag inte den exakta definitionen av en hyperbole eller vad som egentligen menas med en sådan men det kan du säkert googla upp.

ah. Kollade vidare lite nu och fick det bekräftat att coshx och sinhx kan representera(?) koordinaterna på den hyperboliska kurvan på motsvarande sätt som dom vanliga trigonometriska funktionerna och enhetscirkeln.
Citera
2012-01-11, 20:28
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
ah. Kollade vidare lite nu och fick det bekräftat att coshx och sinhx kan representera(?) koordinaterna på den hyperboliska kurvan på motsvarande sätt som dom vanliga trigonometriska funktionerna och enhetscirkeln.
Ah va trevligt! Tack, då lärde jag mig något nytt.
Citera
2012-01-12, 07:04
Medlem
Om vi utgår ifrån att det är lika stor chans att det föds en flicka och en pojke. Hur stor är sannolikheten att en trebarnsfamilj har två pojkar och en flicka?
Citera
2012-01-12, 07:26
Medlem
Kan roten ur x, någon gång var högre än x? Om x är ett positivt tal.
Senast redigerad av LisandroLopez 2012-01-12 kl. 07:30.
Citera
2012-01-12, 07:28
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LisandroLopez
Kan roten ur x, någon gång var högre än x?
Antag x < sqrt(x). sqrt(x) är positiv, så detta är ekvivalent med att x/sqrt(x) < sqrt(x)/sqrt(x), alltså att sqrt(x) < 1 vilket då är samma sak som att x < 1. Figur.
Citera
2012-01-12, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Antag x < sqrt(x). sqrt(x) är positiv, så detta är ekvivalent med att x/sqrt(x) < sqrt(x)/sqrt(x), alltså att sqrt(x) < 1 vilket då är samma sak som att x < 1. Figur.

Jag är inte så insatt i matematik precis men en vild gissning att sqrt är roten ur? Kan du förklara simplare? Fattade inte mycket här, varken på din figur eller motivering.
Senast redigerad av LisandroLopez 2012-01-12 kl. 07:36.
Citera
2012-01-12, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Hanscom
Om vi utgår ifrån att det är lika stor chans att det föds en flicka och en pojke. Hur stor är sannolikheten att en trebarnsfamilj har två pojkar och en flicka?
3/8

Det finns 8 möjligheter att ha 3 barn (P = pojke, F = flicka; angivna i födelseordning):
PPP, PPF, PFP, PFF, FPP, FPF, FFP, FFF

Av dessa utgör 3 st varianten 2 pojkar, 1 flicka:
PPF, PFP, FPP
Citera
2012-01-12, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LisandroLopez
Jag är inte så insatt i matematik precis men en vild gissning att sqrt är roten ur? Kan du förklara simplare? Fattade inte mycket här, varken på din figur eller motivering.
Exempel: √(1/4) = 1/2 > 1/4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in