Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
ja okej. Det gör mig dock inte så mycket klokare. Dom vanliga trigonometriska funktionerna förstår jag varför man kan införa för att det känns logiskt.
Njae, är inte speciellt logiskt egentligen. Men du är
van vid det! Jag tror stenhårt på att man inte kan förstå en definition, men visst kan man, som du säger försöka finna vettighet i den och dra bakomliggande slutsatser om varför man valde att definiera en viss funktion på ett sådant sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
Jag skulle bra gärna vilja veta vilket väg den personen tog och hur han tänkte när han införde dom åvanstående identiterna.
Det är inga identiteter, det är definitioner!
Jag skulle också vilja veta, men det är nog svårt att få ett svar på det. Låt mig, som enkel lekman gissa lite:
Tja. Tänk dig att vi vill hitta en funktion som liknar en parabel men det går inte. Hmm tänker någon då. Kedjor, när de hänger så hänger de verkligen i parablar? Mjae kanske inte. Så bökar man runt lite och finner roliga saker så som att:
Ollefunktionen av x = Olle(x) = (e^x+e^-x)/2.
Ja va trevligt, den passar ju alldeles utmärkt. Sedan råkade någon också märka att " Men ta mig tusan, vad händer om jag skriver Olle(ix)? Ja då säger Eulers formel att Olle(ix) = cos(x).
Dessutom är båda funktionerna jämna funktioner osv. Vi kanske då får anledning att kalla Olle(x) för cosh(x) istället.
Nu vet jag inte den exakta definitionen av en hyperbole eller vad som egentligen menas med en sådan men det kan du säkert googla upp.