Citat:

Ursprungligen postat av favxkvadrat

Tänk dig ett tredimensionellt rum och i det här rummet finns tre vektorer. Dessa tre vektorer kan spänna upp en parallellepiped. 
Tre kolonnvektorer utgör tre kolonner i en systemmatris - det är du med på? Om du räknar du determinanten på den här matrisen så har du kontrollerat om de tre vektorerna spänner upp någon volym i rummet. Om determinanten är allt annat än 0 så vet du att parallellepipeden har en volym och då är de tre vektorerna linjärt oberoende.
Sen måste ju inte vektorerna vara linjärt oberoende, utan de kan också vara linjärt beroende och parallella med R^3. Då spänner de inte upp någon volym och determinanten är därför 0. 
Hoppas att det blev lite tydligare. Det finns folk här som kan ge en mer algebraisk definition, men inte jag.

Detta blev ganska tydligt, nu kan jag ju sätta fingret lite bättre på vad en determinant är! Tack!
	Citat:

Ursprungligen postat av Cyberpunk-

Orkar någon förklara det där sista i detalj. hänger inte med på vart man får 0.25 ifrån och varför det är +/-?

matematikjonis pq-formel stämmer säkert, men för att verkligen förstå tycker jag nog det är lättare att hänvisa till kvadratkomplettering.
0,25 i detta fallet är (1/2)^2. 1:an är -k:s koefficient i k^2-k-1=0.
Såhär hade jag räknat ut andragradsekvationen k^2-k-1=0:
Addera 1 till båda sidor:
k^2-k=1
För att få uttrycket HL till att se ut som en käck (x-p)^2 så behöver vi ta till andra kvadreringsregeln som säger att (a-b)^2 = a^2 - 2ab + b^2 och då får vi lägga till halva k i kvadrat, alltså (1/2)^2=0,25. För att inte förändra ekvationen så gör vi det på både HL och VL:
k^2-k+(1/2)^2=1+(1/2)^2=
k^2-k+0,25=1+0,25
Nu ser vi att k^2-k+0,25=1+0,25 med hjälp av AK får att göra om till: 
(k-0,5)^2=1+0,25
(k-0,5)^2=(k-0,5)(k-0,5)=k^2-0,5k-0,5k+0,25 <=> k^2-k+0,25=1+0,25
För att få bort exponenten tar vi roten ur båda sidor
k-0,5=+/-sqrt(1+0,25)
Och för att få k ensam i VL så adderar vi 0,5 på båda sidor och får svaret
k1=0,5+sqrt(1+0,25)
k2=0,5-sqrt(1+0,25)
Vi får då också en lösning med ett minustecken och det är för att (-sqrt(1+0,25))^2=(sqrt(1+0,25))^2.