Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Några kommentarer. Olikheterna:
x² - 11 > 0 samt 4 - 2x > 0 ger att x > √11 eller x < -√11 och 2 > x. Detta ger att x < -√11.
Sen kanske man bör notera att man kan helt sonika "ta bort" ln-funktionen och sätta argumenten lika eftersom det är en injektiv funktion.
Hur kommer du fram till x < -√11? Grafiskt ser jag det, att grafen x² > 11 då x > √11 och spegelvänt, så då borde det vara -√11, eftersom det är en parabel. Men algebraiskt?
x² > 11
x > ±√11
x > √11
x > -√11
I uträkningen förut missade jag ±, men det verkar ju skita sig här så det kanske var lika bra det
Var går det fel?
Okej. Att funktionen är injektiv var vad jag menade tror jag, visste bara inte att det fanns ett namn för det.
Har jag förstått injektiv funktion rätt om jag säger att ln-funktionen är injektiv eftersom att
ln(x) = ln(y) ⇔ x = y
men bara om
x = y > 0?
Mer generellt kanske man skulle kunna säga att
f(x) = f(y) ⇔ x = y
om x och y håller sig inom definitionsmängderna, och det kan variera, t.ex. ln måste det vara större än noll, i division måste nämnaren vara skild från noll, i roten ur-uttryck måste det vara större än noll etc?
Citat:
Ursprungligen postat av Rickykling
Wow, mer sånt här vill jag se!
Tack för din uträkning i detalj, nu förstår jag precis hur man gör

Tack!
Np.
Notera kommentarerna från Otrolig. Svaret är visserligen rätt men jag slarvade med olikheterna, och nu råkade vi ha tur att det var en rot som var mindre än -√11.