2011-07-12, 17:07
Medlem
spudwishs avatar
Basic combinatorics, my old nemesis... Låt (x,y) beteckna x choose y.

Example: Suppose that an urn contains 100 balls, of which 21 are white and the rest are black. If we pick 10 balls at random (without replacement), what is the probability that exactly 3 of them are white?
The total number of ways of selecting 10 balls from among 100 is (100,10). Similarly, there are (21,3) ways to select 3 white balls from among the 21 that are white, and there are (79,7) ways to pick the other 7 balls from among the 79 that are black. There are thus (21,3)(79,7) ways to select exactly 3 white balls and exactly 7 white balls...

Enl kursivering. Varför är man intresserad att veta på hur många sätt man kan välja 3 vita från 21 vita? Jag förstår inte ens vad det innebär; alla bollarna är vita och går inte urskilja från varandra, så det borde bara finnas "ett" sätt att välja 3 från 21. Och motsvarande för svarta bollar.
Citera
2011-07-12, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Jag förstår inte ens vad det innebär; alla bollarna är vita och går inte urskilja från varandra, så det borde bara finnas "ett" sätt att välja 3 från 21. Och motsvarande för svarta bollar.
Det handlar om bollar, inte kvantpartiklar.

Vi skulle kunna ta vita och svarta bollar och sätta nummer på dem. Vi kan fortfarande kalla dem vita och svarta, men nu kan vi klart särskilja bollar av samma färg.

I kvantmekaniken är det en annan sak. Men det skall jag kanske inte gå in på nu...
Citera
2011-07-12, 17:42
Medlem
Citat:
Basic combinatorics, my old nemesis... Låt (x,y) beteckna x choose y.

Example: Suppose that an urn contains 100 balls, of which 21 are white and the rest are black. If we pick 10 balls at random (without replacement), what is the probability that exactly 3 of them are white?
The total number of ways of selecting 10 balls from among 100 is (100,10). Similarly, there are (21,3) ways to select 3 white balls from among the 21 that are white, and there are (79,7) ways to pick the other 7 balls from among the 79 that are black. There are thus (21,3)(79,7) ways to select exactly 3 white balls and exactly 7 white balls...

Enl kursivering. Varför är man intresserad att veta på hur många sätt man kan välja 3 vita från 21 vita? Jag förstår inte ens vad det innebär; alla bollarna är vita och går inte urskilja från varandra, så det borde bara finnas "ett" sätt att välja 3 från 21. Och motsvarande för svarta bollar.

Dem gör så för alla gynsamma utfall skall räknas. Vanligtvis så kör man enligt formeln:
(gynsamma utfall) / (alla utfall i utfallsrummet) = % chans. Och då måste vi räkna med alla gynsamma utfall, dvs alla sätt dem kan välja 3 vita bollar av 21 st. (Nu räknar dem ju dock inte procentuell chans, men det är högst troligtvis detta dem tar det ifrån).
Citera
2011-07-12, 18:26
Medlem
Cerises avatar
Jag behöver akut hjälp, har förmodligen glömt hur man integrerar, kommer inte på vad jag gör för fel.
Integrera funktionen (150 - 1,5x)/2. Svar fort tack. Jag känner mig som ett mongo just nu.
Citera
2011-07-12, 18:36
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Det handlar om bollar, inte kvantpartiklar.

Vi skulle kunna ta vita och svarta bollar och sätta nummer på dem. Vi kan fortfarande kalla dem vita och svarta, men nu kan vi klart särskilja bollar av samma färg.

I kvantmekaniken är det en annan sak. Men det skall jag kanske inte gå in på nu...

Men det är ju fortfarande irrelevant vilka tre vita man tar? Jag förstår liksom inte varför man delar upp det hela. Tycker det borde vara att räknar vad är sannolikheten att första bollen är vit/svart. Om vit, hur stor sannolikhet att nästa blir vit/svart, osv osv. Med den här metoden verkar det snarare som att man har två skålar, en med vita bollar och en med svarta. Då är det bara att stoppa ner handen på måfå och plocka upp tre ur ena och sju ur den andra, så har man tio st enligt önskad fördelning.

Citat:
Ursprungligen postat av pclillen
Dem gör så för alla gynsamma utfall skall räknas. Vanligtvis så kör man enligt formeln:
(gynsamma utfall) / (alla utfall i utfallsrummet) = % chans. Och då måste vi räkna med alla gynsamma utfall, dvs alla sätt dem kan välja 3 vita bollar av 21 st. (Nu räknar dem ju dock inte procentuell chans, men det är högst troligtvis detta dem tar det ifrån).

Mm den biten kan jag, men det är inte frågan.
Citera
2011-07-12, 18:39
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cerise
Jag behöver akut hjälp, har förmodligen glömt hur man integrerar, kommer inte på vad jag gör för fel.
Integrera funktionen (150 - 1,5x)/2. Svar fort tack. Jag känner mig som ett mongo just nu.

Jag kom på det! Slarvfel

Kan väl skriva svaret nu också dah

(150x/2 - 1,5x^2/(2*2)) dx
Citera
2011-07-12, 22:38
Medlem
Citat:
Men det är ju fortfarande irrelevant vilka tre vita man tar? Jag förstår liksom inte varför man delar upp det hela. Tycker det borde vara att räknar vad är sannolikheten att första bollen är vit/svart. Om vit, hur stor sannolikhet att nästa blir vit/svart, osv osv. Med den här metoden verkar det snarare som att man har två skålar, en med vita bollar och en med svarta. Då är det bara att stoppa ner handen på måfå och plocka upp tre ur ena och sju ur den andra, så har man tio st enligt önskad fördelning.
Det finns flera sätt att räkna på. Pröva ditt sätt!
Citera
2011-07-12, 22:39
Medlem
Citat:

Mm den biten kan jag, men det är inte frågan.
Men dem söker ju alla kombinationerna dem kan välja 3 vita och 7 svarta, då måste vi räkna alla sätt man kan välja 3 vita bollar och 7 svarta. Du skriver att du söker sannolikheten men dem skrev bara antalet kombinationer man kan välja på. Det du verkar vilja eftersöka är ju det jag skrev då.
Citera
2011-07-12, 22:55
Medlem
MissieJays avatar
Bestäm skärningspunkterna mellan parabeln y=x^2-6x+2 och linjen 2x+3y=1.

Visar hur jag gör och så kanske någon kan säga stopp eller om det ser rätt ut.

2x+3(x^2-6x+2)=1
2x+3x^2-18x+6)=1
3x^2-16x+5=0
x^2=16x/3+5/3=0
x=(16/3)/2+(5/3)/2 <=> 8/3 +- sqrt(64/9-15/9) Där jag gjorde om 5/3 till 15/9 genom mgn?
x=8/3+-sqrt(49/9)
x=8/3+-7/3
x1=8/3+7/3<=>15/3<=>5 så x1=5
x2=8/3-7/3<=>1/3 så x2=1/3

Hur fortsätter jag sen om jag har fått detta rätt? Vilken ekvation ska jag sätta in y?

Om jag provar att sätta in den första x1 i parabeln blir y=-3
Om jag sätter in x2 i parabeln blir y=1/9

Vet inte hur jag ska fortsätta riktigt, tar stopp här och jag sliter mitt hår
Citera
2011-07-12, 23:06
Medlem
Otroligs avatar
Förstår inte varför du sliter ditt hår, du har ju kommit fram till att (1/3, 1/9) och (5, -3) vilket är de korrekta skärningspunkterna. Om du stoppar in x₁ = 5 i båda returneras y-värdet -3 i bägge fallen, och på samma sätt för x₂ = 1/3 fast då istället y = 1/9 vilket i allra högsta grad tyder på att du har rätt!
Citera
2011-07-12, 23:12
Medlem
MissieJays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Förstår inte varför du sliter ditt hår, du har ju kommit fram till att (1/3, 1/9) och (5, -3) vilket är de korrekta skärningspunkterna. Om du stoppar in x₁ = 5 i båda returneras y-värdet -3 i bägge fallen, och på samma sätt för x₂ = 1/3 fast då istället y = 1/9 vilket i allra högsta grad tyder på att du har rätt!

Då är alltså mina uträkningar rätt och skärningspunkterna blir 1/3,1/9 och 5,-3?

Puh, som jag har slitit och så säger du att det är rätt, blir så glad att jag kan börja grina
Citera
2011-07-12, 23:16
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissieJay
Då är alltså mina uträkningar rätt och skärningspunkterna blir 1/3,1/9 och 5,-3?

Puh, som jag har slitit och så säger du att det är rätt, blir så glad att jag kan börja grina
Ett tips om du vill kontrollera dina uträkningar i framtiden är att använda WolframAlpha.

Här kan du se att du har helt rätt givet de ekvationerna du hade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in