Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Det handlar om bollar, inte kvantpartiklar.
Vi skulle kunna ta vita och svarta bollar och sätta nummer på dem. Vi kan fortfarande kalla dem vita och svarta, men nu kan vi klart särskilja bollar av samma färg.
I kvantmekaniken är det en annan sak. Men det skall jag kanske inte gå in på nu...
Men det är ju fortfarande irrelevant vilka tre vita man tar? Jag förstår liksom inte varför man delar upp det hela. Tycker det borde vara att räknar vad är sannolikheten att första bollen är vit/svart. Om vit, hur stor sannolikhet att nästa blir vit/svart, osv osv. Med den här metoden verkar det snarare som att man har två skålar, en med vita bollar och en med svarta. Då är det bara att stoppa ner handen på måfå och plocka upp tre ur ena och sju ur den andra, så har man tio st enligt önskad fördelning.
Citat:
Ursprungligen postat av pclillen
Dem gör så för alla gynsamma utfall skall räknas. Vanligtvis så kör man enligt formeln:
(gynsamma utfall) / (alla utfall i utfallsrummet) = % chans. Och då måste vi räkna med alla gynsamma utfall, dvs alla sätt dem kan välja 3 vita bollar av 21 st. (Nu räknar dem ju dock inte procentuell chans, men det är högst troligtvis detta dem tar det ifrån).
Mm den biten kan jag, men det är inte frågan.