2019-05-19, 10:54
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, vi ser inte skuggan, vi ser hur svarta hålet påverkar omgivningen.

Jag anser att Gud inte visar sig i våra dagar, senast han visade sig var under apostlarnas tid då dom uppväckte döda.

Om Gud skulle visa sig idag så som han gjorde på Mose tid, då Gud delade på röda havet, så skulle jag kunna ta ett foto. Men jag är ganska säker på att du, såsom Egyptierna skulle försöka hitta på alternativa förklaringar till det du ser på fotot.

Jag undrar om du skulle ens vara nöjd om Gud pratade till dig genom molnen och delade ett hav mitt framför näsan på dig.

Även om Gud skulle dela ett hav, så är det inte Gud du ser, du kan bara se efterverkningar från honom, hur han påverkar omgivningen.

Så om du kräver att man ska kunna bevisa Gud själv genom experiment eller att kunna observera Gud, så är det kört. Lika kört som att kunna bevisa svarta hålet i sig självt.

Svarta hål är bevisade genom gravitationsvågen som kom 2016. På samma sätt är solen bevisad eftersom vi ser solstrålarna. Vi ser ju inte solen direkt, den skulle kunna slockna nu och vi kommer inte att märka det förrän om 8 minuter. Vill du påstå att solen är obevisad?
2019-05-19, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
En art är indelad i olika raser.
Se bara hur olika vi människor är.
Vissa raser är kortväxta, andra saknar ögonbryn, har breda näsor, annan hårtyp eller skallform.

I själva verket är det bara någon gen här eller där som är påslagen. Marginella skillnader inte relevanta annat än för vetenskaplig navelskådning.
2019-05-19, 10:57
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
En art är indelad i olika raser.
Se bara hur olika vi människor är.
Vissa raser är kortväxta, andra saknar ögonbryn, har breda näsor, annan hårtyp eller skallform.

Men genetiskt finns inge tydliga uppdelningar. Ur ett taxonomiskt perspektiv har ras ingen relevans.

Vad vill du säga?
2019-05-19, 11:07
Medlem
Citat:
Även Paolo Macchiarinis patienter litade på vetenskapsmän, men dom fick plikta med sina liv. Där fanns det ingen som ville motbevisa Macchiarinis forskningsresultat. Utan det var ryggdunkar och lovord från hans golfkompisar.

Samma för mig, jag litar till 100% på vetenskapen som metod, om det är korrekt utförd vetenskap. Men vetenskapsmän, deras forskningsresultat och slutsatser litar jag inte till 100% där får man själv undersöka för att kunna vara säker.

Jag har själv undersökt vilka bevis det finns för evolutionsteorin, och kan säga att i den teorin fattas den avgörande bevisningen, att en art förvandlats till en annan art. Man har bara kunnat bevisa något som människor i alla tider redan vetat om, att man kan avla djur till att förändras i utseende och beteende. Men man har alltid också vetat att en hund förblir en hund, oavsett hur många gånger man avlar på den.

Du säger att du inte kan undersöka allt själv, undersök bara just detta, om det finns bevis för att en art förvandlats till en annan art. Den enda bevisningen du kommer hitta är förändringar inom arten, och likheter i DNA o.s.v. det är vad man stödjer sig på i evolutionsteorin. Men gissa vad, samma bevisning kan användas på skapelseteorin. Att två motstående teorier kan dela på bevisningen gör att teorin inte blir så stark.
Ja, även jag kan hitta på en skapelseberättelse som detta stämner med. Men den blir inte sann för det.
2019-05-19, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Hur vet du om inte mitt argument håller om du inte kommer ihåg vad vi diskuterade?

För ditt argument var en del av en annan diskussion.

Citat:
Förutsatt att man tror på gud så är det en legitim invändning.

Vad menar du?

Citat:
Nej, för att allt kommer ur samma grund.

Så allting som kommer från samma grund kan kallas för "anfäder"? Kan du visa mig vetenskapliga rön där man kallar järnet, eller ett annat grundämne för "anfader"?

Citat:
Om vi tänker oss ett frö som växer upp och förgrenar sig och förgrenar sig och förgrenar sig.
Grenarna separerar sig och skapar avstånd till varandra, de olika grenarna har inte längre kontakt med varandra och därför kan inte gås-grenen få avkomma med struts-grenen. Olika arter, om man använder det ordet som du gör det, kan aldrig få någon avkomma. Det betyder inte att de inte delar samma släktträd.

Du pratar som att jag aldrig har hört talas om detta.
Det här är bara fantasier, du inga bevis för att alla arter förgrenats från en enda urcell.

Citat:
Citat:
vi har ingen kunskap om var punkten kom ifrån eller hur den uppstod. BB-teorin beskriver inte detta, lika lite som evolutionsteorin beskriver hur livet uppstod. Teorierna förklarar utvecklingen, inte ursprunget.
Citat:
Ändå vet du att så skedde? Du är helt säker på att Gud inte var inblandad? Det måste ha skett utan påverkan från en medveten intelligens? Annars stämmer inte din verklighetsuppfattning.
Citat:
Jag vet att skapelsen inte skedde så som den beskrivs i bibeln.
Citat:
Hur vet du det?
Citat:
Universum skapades inte på sex dagar.

Det står inte att jorden skapades på sex jorddagar, d.v.s. 24 timmar. Skapelsedagarna som beskrivs är det Gud kallar för dagar. Jordens dagar baseras på att solen lyser på jorden, solen skapades inte den första dagen, utan den fjärde dagen. Så det kan omöjligt handla om 24 timmars jorddagar.

Hur lång en skapelsedag för Gud är, står det inget om, men på andra ställen i bibeln talas det om att en dag för Gud är såsom tusen dagar för människan:

"Men en sak får ni inte glömma, mina kära: för Herren är en dag som tusen år och tusen år som en dag." (2 Petr 3:8 Bibel2000)

Det här betyder inte att en skapelsedag är exakt tusen år, utan skriftstället visar att vad vi anser är dagar är annorlunda för Gud, dagarna behöver inte ens vara lika långa.

Det var Gud som kallade ljuset för dag och mörkret för natt:

"Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt" (1 Mose 1:5 Bibel2000)

Kom ihåg, när han säger detta så är solen ännu inte skapad. Det är alltså inte solens ljus som det hänvisas till när det sägs:

"Gud sade: ”Ljus, bli till!” Och ljuset blev till. Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret. Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt." (1 Mose 1:3-5 Bibel2000)

Det är ett annat ljus som inte har något med jordens dagar att göra.
2019-05-19, 11:15
Medlem
Citat:
Det är ju inte alls det jag sa, jag sa "Jag kan ju hitta på att universum alltid funnits".

Ok, vad menar du då? Jag tolkar det som att universum uppstod, därför inte alltid funnits.
2019-05-19, 11:22
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
I själva verket är det bara någon gen här eller där som är påslagen. Marginella skillnader inte relevanta annat än för vetenskaplig navelskådning.
Men det är inte "så bara" alltid.

Vore det inte för Hitler och de rasbiologiska institutionernas brott mot mänskligheten, skulle detta vara en fråga av samma styrka som bakteriologi eller immunologi.

Men frågan om ras, är kraftigt överdimensionerad att handhas av sociologer, etnologer, politiker men politiker är nog de sista som klarar av att hantera fråan huruvida det finns raser inom mänskligheten eller hur människor av samma härkomst/ras fortplantar sig med varandra och så sett bevarat elelr överfört DNA till varandra, men inte till andra folk av annan härkomst.

Det är kraftigt stigmatiserat att öht använda ordet ras, redan antydan, t.ex att stilistiskt antyda något asiatiskt drag i bild, med enkel karaktäristika som ögonform.. kan ge straff och vite.

Men om det i rättsväsendet sitter tecknare och tecknar av gärningsman, och avbildar personkaraktäristika med sneda streck , raka eller runda.. då anses det inte vara rasistiskt, men undermeningen att du är fullblodsnazist eller dödsknarkarsympatisör - så kontexten var man lägger fram etniska karaktäristika kan vara helt avgörande.

Att göra det bara för att roa sig , kan ses som förlöjligande och oseriöst, det ska framföras i rätt kontext, av rätt aktör på rätt plattform, för att det ska gå fram - i bästa fall.

Däremot får rasen själv lov att förena sig, och upparbeta ett vi, och ett dom, men de ska kunna visa på att de varit förtryckta, vilket de varit, och därför kan fortsätta antyda hur de därför fortf. är förtryckta eller i minoritet, fast man kommit enskilt utan syfte att gruppera sig.

Kommer jag till Angola, så är jag oavsett det finns avancerad kännedom om vad som är vad, av naturen självt.. blir jag ett objekt för särskild begrundan och utsatt för ifrågasättanden.. och man vill känna på det som sticker ut från det redan befintliga, en klenod.. trofé, eller exoticerande särbehandling och därför inkluderad alt. exkluderad att ha andra egenskaper , som inte tåler vad de inhemska tåler, så det går ofta insitinktivt, åt båda håll eller åt alla håll.

Asiaterna blev enormt exoticerade, gåtfull mystik med "särskilda visdomar" , många år senare.. har det ju blottlagts helt andra egenskaper.. men särbehandlingar är tendentiöst och finns fortf. kvar.

För all del rasism, finns också kvar. Går åt alla håll dock.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2019-05-19 kl. 11:25.
2019-05-19, 11:27
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Men genetiskt finns inge tydliga uppdelningar. Ur ett taxonomiskt perspektiv har ras ingen relevans.

Skillnaden mellan olika människoraser suddas givetvis ut med tiden.
Vi knullar runt och våra avkommor blir givetvis en blandning av exempelvis nordiskt och afrikanskt ursprung.

Tänk om vi var lika noga med att bevara människoraser som vi är med hundraser eller hästar.
2019-05-19, 11:29
Medlem
Citat:
Innan svarta hål bevisades genom gravitationsvågen 2016 så sa matematiken att de fanns.

Precis, en teori kräver inte att man måste bevisa svarta hålet först för att teorin ska vara relevant, tvärtemot vad kiss74 påstår.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Men snälla människa, bibeln påstår att Gud gjorde det. Gud är inte ens bevisad ännu.
Citat:
Du har ingen förståelse av vetenskapliga teorier.

Gud behöver inte bli bevisad, lika lite som ett svart hål behöver bli bevisad för att teorin ska vara gällande.
Citat:
Självklart behöver Gud bli bevisad.

Själva svarta hålet kommer aldrig kunna bli bevisad, bara dess efterverkningar, detsamma gäller med Gud. Det kiss74 kräver, det kräver han inte av teorin med svarta hål.

Citat:
En matematisk teori om svarta hål går öht inte att jämföra med en tro på gud, det är en helt befängd jämförelse.

Det har jag aldrig påstått !!!! Jag har god lust att komma med ett personangrepp, men jag avstår.

Citat:
Det är du som inte förstår vetenskapliga teorier. En vetenskaplig teori har belägg och påtagliga data som talar för den, en tro är just det, en tro.

Du har ingen koll på vad jag pratar om.
2019-05-19, 11:35
Medlem
Citat:
Fast det finns ju ett foto på ett svart hål. Kom igen när du fotograferat gud.

Undrar vem som är trög? Man kan inte fotografera ett svart hål, bara det som finns runt omkring det svarta hålet. Det svarta hålet är osynligt för det mänskliga ögat och för kameran.
2019-05-19, 11:40
Medlem
Citat:
Ja, även jag kan hitta på en skapelseberättelse som detta stämner med. Men den blir inte sann för det.

Ja och Darwin hittade på evolutionsteorin som detta stämmer med, men den blir inte sann för det.
2019-05-19, 11:49
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
För ditt argument var en del av en annan diskussion.
Hur vet du det om du inte kommer ihåg vad vi diskuterade?

Citat:
Vad menar du?
Jag menar att med de pre-existerande försanthållanden du gör så går argumentet inte att bestrida.
Om jag håller för sanning att enhörningars horn är vassa så är det ett legitimt antagande att man kan sticka sig på dem.

Citat:
Så allting som kommer från samma grund kan kallas för "anfäder"? Kan du visa mig vetenskapliga rön där man kallar järnet, eller ett annat grundämne för "anfader"?
Naturligtvis inte. Detta är ju bara en lek med ord.

Citat:
Du pratar som att jag aldrig har hört talas om detta.
Det här är bara fantasier, du inga bevis för att alla arter förgrenats från en enda urcell.
Nej, inget bevis. Men indiciekedjan är såpass stark att den påvisar alltings släktskap.
Evolutionsbiologer är högutbildade människor med en hög trovärdighet i mina ögon. En bok från år 0 med overkliga historier har inte samma trovärdighet alls, det begriper vem som helst.

Citat:
Det står inte att jorden skapades på sex jorddagar, d.v.s. 24 timmar. Skapelsedagarna som beskrivs är det Gud kallar för dagar. Jordens dagar baseras på att solen lyser på jorden, solen skapades inte den första dagen, utan den fjärde dagen. Så det kan omöjligt handla om 24 timmars jorddagar.

Hur lång en skapelsedag för Gud är, står det inget om, men på andra ställen i bibeln talas det om att en dag för Gud är såsom tusen dagar för människan:

"Men en sak får ni inte glömma, mina kära: för Herren är en dag som tusen år och tusen år som en dag." (2 Petr 3:8 Bibel2000)

Det här betyder inte att en skapelsedag är exakt tusen år, utan skriftstället visar att vad vi anser är dagar är annorlunda för Gud, dagarna behöver inte ens vara lika långa.

Det var Gud som kallade ljuset för dag och mörkret för natt:

"Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt" (1 Mose 1:5 Bibel2000)

Kom ihåg, när han säger detta så är solen ännu inte skapad. Det är alltså inte solens ljus som det hänvisas till när det sägs:

"Gud sade: ”Ljus, bli till!” Och ljuset blev till. Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret. Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt." (1 Mose 1:3-5 Bibel2000)

Det är ett annat ljus som inte har något med jordens dagar att göra.

Universum skapades inte på sex tusen år heller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in