2019-05-19, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Precis.

Vad som fanns och hände före Big Bang är ännu ett mysterium.
Det verkar som vårat ”lokala” universum skapades då. Mycket tyder på det, enligt nuvarande forskning. Men det finns ju även hypoteser om multiversum och liknande.

Det kommer man aldrig heller kunna bevisa. Lika lite som att man kommer att kunna bevisa Gud.
2019-05-19, 09:57
Medlem
Antimentals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Jag skall berätta en hemlighet för dig Kissie:
Ingenting existerar, ingenting av det du tror gör det i varje fall.

Har du hört talas om existentialism? Finns en hel uppsjö filosofer som behandlar ämnet.
Vetenskapen har bevisat för oss att ingenting av det vi upplever som existerande, egentligen är existerande.

’Ingenting’ som sådant kan givetvis inte existera i verkligheten. Men så är ju verkligheten inte verklig heller.

Bland de mest vantolkande och efterblivna uppfattningar om existentialism jag läst.

Existens är endast vad vi kan uppfatta som koncept, vilket måste hållas isär från realitet/verklighet. Stålmannen existerar, men är inte verklig. Du existerar och är verklig, däremot är din karaktär en existens som kan förändras eller icke-existera i o m att du dör. Din död betyder dock inte att andra människor vars vår existens och verklighet förlitar sig på inte hålls vid liv.

TL;DR Saker existerar men behöver inte vara verkliga. Existenser är plastistiskt.
2019-05-19, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Värst vad trög du är. Jag har redan förklarat detta så pedagogiskt som jag kan. En art är en gren på ett träd som skiljer sig från en annan gren på samma träd. Grenarna har växt ifrån varandra och har ingen möjlighet att växa ihop igen, men de kommer från samma frö och samma stam.

Det är du som är trög, när nu personangreppen börjar komma, så är det dags att lägga ner diskussionen.
2019-05-19, 09:58
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Förstår du inte att svarta hål aldrig kan bli bevisade genom att testa själva svarta hålet. Den enda bevisningen som man kan få är svarta hålets påverkan på omgivningen.

På samma sätt kan du aldrig testa Gud i ett laboratorium, du kan bara se Guds påverkan i skapelsen.
Inte ens när Gud delade röda havet kunde man se Gud, men man kunde se efterverkningarna av Guds påverkan på havet. Egyptierna bortförklarade det förmodligen med olika saker, att vinden var extra stark den gången, men det är oförnuftigt att tro att en stark vind han dela ett hav så att folk kan torrskodda gå över havet.

Detsamma med svarta hål, man kommer aldrig kunna se ett svart hål, eller testa ett svart hål eftersom den slukar allt, mätutrustning, radiosignaler t.o.m. ljus. Så människan kommer aldrig att kunna se ett svart hål och leva, man kommer bara att kunna se efterverkningarna av det svarta hålet.

Fast det finns ju ett foto på ett svart hål. Kom igen när du fotograferat gud.
2019-05-19, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är ett bättre alternativ för att vi har belägg för att energi existerar.

Ja vi har bevis för att energi existerar just nu, men vad har du för bevis att energi alltid har existerat?
2019-05-19, 10:05
Medlem
Citat:
Fast det finns ju ett foto på ett svart hål. Kom igen när du fotograferat gud.

Är du så okunnig? Du har ingen förståelse för vad ett svart hål är, jag tror detta är vad man t.o.m. lär sig i grundskolan. Du kan aldrig fotografera själva svarta hålet, eftersom ljus uppslukas av ett svart hål. Du kan däremot fotografera svarta hålets påverkan på omgivningen.
2019-05-19, 10:07
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det är du som är trög, när nu personangreppen börjar komma, så är det dags att lägga ner diskussionen.

Visst, gör det. Du verkar ju ändå inte kunna ta till dig information.
2019-05-19, 10:10
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Är du så okunnig? Du har ingen förståelse för vad ett svart hål är, jag tror detta är vad man t.o.m. lär sig i grundskolan. Du kan aldrig fotografera själva svarta hålet, eftersom ljus uppslukas av ett svart hål. Du kan däremot fotografera svarta hålets påverkan på omgivningen.

Ok. Vi ser inte det svarta hålet, vi ser dess skugga. Visa nu ett foto på guds skugga.
2019-05-19, 10:11
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ja vi har bevis för att energi existerar just nu, men vad har du för bevis att energi alltid har existerat?

Termodynamikens första lag.
2019-05-19, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men skrev jag "ABSOLUT vakuum" (som iövrigt mera är ett filosofisk koncept än ett vetenskapligt).

Filosofiskt, ok. Men jag är bara intresserad av vetenskapliga diskussioner.

I vårt universum existerar alltid något i ett rum, om inte annat så existerar tiden och gravitationen.
2019-05-19, 10:45
Medlem
Citat:
Ok. Vi ser inte det svarta hålet, vi ser dess skugga. Visa nu ett foto på guds skugga.

Nej, vi ser inte skuggan, vi ser hur svarta hålet påverkar omgivningen.

Jag anser att Gud inte visar sig i våra dagar, senast han visade sig var under apostlarnas tid då dom uppväckte döda.

Om Gud skulle visa sig idag så som han gjorde på Mose tid, då Gud delade på röda havet, så skulle jag kunna ta ett foto. Men jag är ganska säker på att du, såsom Egyptierna skulle försöka hitta på alternativa förklaringar till det du ser på fotot.

Jag undrar om du skulle ens vara nöjd om Gud pratade till dig genom molnen och delade ett hav mitt framför näsan på dig.

Även om Gud skulle dela ett hav, så är det inte Gud du ser, du kan bara se efterverkningar från honom, hur han påverkar omgivningen.

Så om du kräver att man ska kunna bevisa Gud själv genom experiment eller att kunna observera Gud, så är det kört. Lika kört som att kunna bevisa svarta hålet i sig självt.
2019-05-19, 10:50
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
. En art är en gren på ett träd som skiljer sig från en annan gren på samma träd.

En art är indelad i olika raser.
Se bara hur olika vi människor är.
Vissa raser är kortväxta, andra saknar ögonbryn, har breda näsor, annan hårtyp eller skallform.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in