2019-05-18, 09:43
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du förstår inte att det påståendet skulle främja min argumentation. Men jag vill se hur du diskuterar, om du har något på fötterna när du diskuterar. Men det verkar som att du har hört om detta, utan att ta reda på om det förhåller sig så.
I en sån simpel sak som fertiliteten hos mongos litar jag fullständigt på sjukvårdens kunskaper.
Varför ifrågasätta just det?
Det finns nyttigare saker inom vården att grotta ner sig i.
2019-05-18, 09:45
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe

Universum Är Intelligent,
Faktiskt det mest intelligenta i hela universum då hela universum består av intelligens .
Behövs det ens bevis? Räcker det inte med intelligens?

Och hur skulle ett bevis se ut?

Citat:
Hur kan man tro att universum är ”evigt” eller ”oändligt”?!
Hur kan man tro att det inte är det? Om man antar att det inte är det måste man ta itu med sådant som "innan" och "efter" och "bortom", frågor som är betydligt svårare att svara på än att bara anta evighet. Energi, som allt består av, är ju också oförstörbar, iaf enligt vad vi vet idag.
Citat:
Eller att ”allt har uppstått från ingenting”?!
Det är en annan åsikt. Om universum är evigt så har det inte uppstått ur ingenting. Det är ju inte det big-bang teorin säger heller om det är det du syftar på.

Citat:
Eller att Natur och Liv uppstått och utvecklats av ”slump”?
Eller ens att ”Slumpen” existerar?
”Slumpen” är vad ignoranta kallar sin Gud!
Ta över rodret och styr själva. Ingenting i hela universum ’beror’ på ”slump”!
”Slump” är vad vissa väljer att kalla ett utfall när de inte har kunskap om orsaken och samtidigt vill skylla sin okunskap på naturen själv.
Man måste vara en ignorant av rang för att Tro att något alls ”beror på slump”.

Det finns slump på kvantnivå. https://fof.se/tidning/2001/3/artikel/kvantfysikens-absoluta-slump
2019-05-18, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Den "medvetna intelligens" som påstås ha skapat universum måste själv ha skapats av någon annan överlägsen medveten intelligens om inte alternativet är att den universumsskapande medvetna intelligensen alltid har funnits,

Bibeln påstår inte att Gud skapades av en annan intelligens, så den diskussionen kan du glömma.

Citat:
men om den universumsskapande medvetna intelligensen alltid har funnits så kan man fråga sig varför den universumsskapande medvetna intelligensen väntade en evighet innan hen bestämde sig för att skapa universum.

Våran kunskap och insikt som människor är begränsade, eftersom vi har haft en början, så har vi svårt att förhålla oss till en evighet.

I alla fall, bibeln säger att Gud ville av kärlek dela med sig av livet till andra.

Citat:
Så, alltså, om inte den den universumsskapande medvetna intelligensen ska anses ha suttit och rullat tummarna i en evighet innan hen fick för sig att skapa universum vid en viss tidpunkt så måste den universumsskapande medvetna intelligensen ha en egen skapelsetidpunkt. Inte svårare än så.

Hur vet du det? Har du upplevt evigheten och vet hur det fungerar?

Citat:
Ett bättre alternativ är ju att universum alltid har funnits i en form eller annan, vilket stöds av termodynamikens första huvudsats (att energi inte kan skapas eller förstöras, utan endast omvandlas från en form till en annan).

Det påståendet är lika ofattbart som att Gud alltid har funnits. Så varför skulle det vara ett bättre alternativ?
2019-05-18, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
I en sån simpel sak som fertiliteten hos mongos litar jag fullständigt på sjukvårdens kunskaper.
Varför ifrågasätta just det?
Det finns nyttigare saker inom vården att grotta ner sig i.

Jag ifrågasätter inte, men jag vill ha kött på benen innan jag uttalar mig.

Som sagt, jag skulle ha nytta i min argumentation om det skulle stämma att dom med Downs syndrom inte kan föröka sig.
2019-05-18, 09:56
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag ifrågasätter inte, men jag vill ha kött på benen innan jag uttalar mig.

Som sagt, jag skulle ha nytta i min argumentation om det skulle stämma att dom med Downs syndrom inte kan föröka sig.
Det verksde vara männen som drabbades.
Hur skulle du kunna nyttja det?
Jag antar det gäller emot evolution.
2019-05-18, 10:04
Medlem
butofcourses avatar
Bara dårar och obegåvade motsäger evolutionsteorin. Det finns massor med bevis, vara söka sig fram.
2019-05-18, 10:11
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Människor och djur använder sig också av andra delar än sig själv.
Menar du då att djur och människor inte förökar sig?
Vilka andra delar än sig själv?

Citat:
Du håller ju med här att du behöver bevis för att tro på gud, på samma sätt som jag behöver bevis för att tro på att en art kan förvandlas till en annan art. Du påstår att du har bevis på att en art förvandlas till en annan art, och därför, på samma sätt, så tror du på evolutionsteorin.
Som jag redan sagt så menar inte evolutionsteorin att en art förvandlas till en annan, det är en systematik vi har med oss från Linné. Ur ett modernt kladistiskt perspektiv upplöses grupperna och allt är släkt med vartannat.

Citat:
Vi har tagit upp det här redan, likheter är inget bevis. Bara för att Volvo använder sig av ratt och hjul för att tillverka sina bilar, så betyder det inte att Fiat och Renault kommer från samma fabrik som Volvo.
Det beror nog på vad du har för beviskrav. LUCA är iaf ett bevis för mig. https://en.wikipedia.org/wiki/Last_universal_common_ancestor

Citat:
Kan du bevisa att någon har hittat på det, hur vet du med säkerhet att personen inte har kunskap om det?
Det finns inget i övrigt som stärker det. Guds äventyr och bravader omskrivs endast i bibeln och har inget som helst stöd i vare sig vetenskaplig forskning eller annat.

Citat:
Jag skulle på samma sätt kunna säga att du hittat på det här med att en art kan förvandlas till en annan art.
Som sagt, den synen på evolutionen är förlegad.

Citat:
Visst kan du det. Men bevis tyder på att universum startade som en enskild punkt, så påståendet att universum alltid har funnits är inte troligt, eftersom som sagt, bevis visar motsatsen.
Nej. Bevis tyder på att universum expanderade ur en punkt, vi har ingen kunskap om var punkten kom ifrån eller hur den uppstod. BB-teorin beskriver inte detta, lika lite som evolutionsteorin beskriver hur livet uppstod. Teorierna förklarar utvecklingen, inte ursprunget.
2019-05-18, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det verksde vara männen som drabbades.
Hur skulle du kunna nyttja det?
Jag antar det gäller emot evolution.

Jag tar det när det behövs.
2019-05-18, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butofcourse
Bara dårar och obegåvade motsäger evolutionsteorin. Det finns massor med bevis, vara söka sig fram.

Vilka bevis tänker du på? Ge mig ditt bästa bevis.
2019-05-18, 10:16
Medlem
butofcourses avatar
Citat:
Vilka bevis tänker du på? Ge mig ditt bästa bevis.

Du är mitt bästa bevis.
2019-05-18, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vilka andra delar än sig själv?

Kvinnan använder sig av delar från mannen för att skapa ett liv, spermier.

Citat:
Som jag redan sagt så menar inte evolutionsteorin att en art förvandlas till en annan, det är en systematik vi har med oss från Linné. Ur ett modernt kladistiskt perspektiv upplöses grupperna och allt är släkt med vartannat.

Men verkligheten säger något annat. Människan kan t.ex. inte få avkomma med schimpansen, oavsett hur lika DNA:t är. Någonstans i tidslinjen enligt evolutionsteorin så skiljs arter åt, och dom kan inte få avkomma med varandra, då handlar det om två olika arter, att en art har förvandlats till en annan art. Det är vad evolutionsteorin handlar om, menar du att du förnekar detta?

Citat:
Det beror nog på vad du har för beviskrav. LUCA är iaf ett bevis för mig. https://en.wikipedia.org/wiki/Last_universal_common_ancestor

Likheter är inget bevis. En kniv och en spik har likheten att båda skapats av järn, men det betyder inte att en kniv och spik är släkt med varandra (på tal om intelligence).

Citat:
Jag menade mer att det finns en inneboende intelligens i det levande, även en cell innehåller mängder med information. Även atomer innehåller information så egentligen kan man även applicera intelligensbegreppet på materia.

Du menar alltså att bara för att en kniv och en spik har samma "intelligence", så är dom släkt med varandra och har samma ursprung, samma anfader?

Citat:
Det finns inget i övrigt som stärker det. Guds äventyr och bravader omskrivs endast i bibeln och har inget som helst stöd i vare sig vetenskaplig forskning eller annat.

Inte heller hittepå:t evolutionsteorin.

Citat:
Citat:
Jag skulle på samma sätt kunna säga att du hittat på det här med att en art kan förvandlas till en annan art.
Citat:
Som sagt, den synen på evolutionen är förlegad.

Nej, evolutionsteorin menar att en art kan genom långa tider förvandlas till en annan art, förnekar du detta?

Citat:
Citat:
Visst kan du det. Men bevis tyder på att universum startade som en enskild punkt, så påståendet att universum alltid har funnits är inte troligt, eftersom som sagt, bevis visar motsatsen.
Citat:
Nej. Bevis tyder på att universum expanderade ur en punkt,

Det var ju det jag sade

Citat:
vi har ingen kunskap om var punkten kom ifrån eller hur den uppstod. BB-teorin beskriver inte detta, lika lite som evolutionsteorin beskriver hur livet uppstod. Teorierna förklarar utvecklingen, inte ursprunget.

Ändå vet du att så skedde? Du är helt säker på att Gud inte var inblandad? Det måste ha skett utan påverkan från en medveten intelligens? Annars stämmer inte din verklighetsuppfattning.
2019-05-18, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butofcourse
Du är mitt bästa bevis.

Du har alltså inga bevis? Du ville bara säga hur du kände?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in