2015-05-27, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Ser ni fram emot att lyssna till Sture Bergwall som sommarpratare? Han verkar ju förvandlas till någon sorts nationalhjälte.

Jag ser fram emot att lyssna på Sture Bergwall, eftersom han har överlevt!

Det är mycket speciellt att Sture Bergwall orkat gå vidare, och förlikat sig med sitt öde. Det är misstron mot honom som visar hur illa det är ställt när enskilda medborgare drabbas av folk som kommer undan. Jag är nyfiken på hur han orkar bära det ansvar som pådyvlats honom, av en stat som inte tar ansvar för skador folk i statens tjänst orsakar.

Efterspelet i Qvicksaken har visat att det går hem i stugorna att man vill skuldbelägga Sture Bergwall för de övergrepp inom psykiatrin och rättsväsendet som drabbat honom som en enskild, i stället för att vidta rättsliga åtgärder mot de som orsakade denna rättsskandal.

Skitsnacket om preskription, är ett vilseledande som skyddar brottslingarna, för övergreppen fortsatte tills helt nyligen från psykiatrin och från Qvickggänget har inte upphört med falsk ryktesspridning. Kränkningarna fortsätter drabba en oskyldig, men samma idiotier som fick honom fälld för 8 mord.

Om det var så att de var tänkt att vidta rättsliga åtgärder mot uslingarna som orsakade denna härva av lögner, om det inte var preskriberade brott, så varför dröjer skadeståndet till Sture Bergwall?

Den värsta lögnen i denna härva, är framförandet att det hade blivit ett rättsligt efterspel, om saken inte var preskriberad!

Vem är det som går på lögnen att jurister hade åtalat jurister och fått dem fällda, i Sverige? Om det inte vore preskriberat!

Min känsla är att Sture Bergwalls frihet var villkorad av att han håller käft!
Citera
2015-05-27, 12:26
Medlem
Dallbens avatar
Efter att ha läst Lambertz bok står det klart att antingen har Quick begått alla morden eller inget mord.

Den huvudsakliga bevisningen består av sannolikhetsbedömningar av Quicks detaljkunskaper kring omständigheter om morden. Quick har i förhör och under vallning kunnat återge fakta som bara mördaren kan ha känt till.

Invändningar mot den huvudsakliga bevisningen är dels att Quick har fått detaljkännedom om morden via källor utanför utredningen (media/bibliotek m.m.), dels att Quick fått hjälp med detaljkännedom via utredarna själva (ledande frågor, förberedda vallningar, bortförklaringar av felaktiga detaljupplysningar, välvilliga tolkningar av vaga svar m.m.), dels att Quick själv aldrig har kunnat ge en sammanhållen korrekt återgivning av de verifierbara delarna i mordförloppet (i domstolen har andra fyllt i och intygat att Quick lämnat detaljkännedom under utredningen).

De som försvarar de fällande domarna hävdar att de var medvetna och har tagit hänsyn till medias rapportering under utredningen (t.ex. det publicerade fotot på den mörkhåriga, och inte som Quick uppgett blonda, flickan Therese). Man är inte överens om vad för slags detaljupplysningar som Quick kan ha kommit över och ifrågasätter om han har överhuvudtaget har läst gamla tidningar och böcker (t.ex. den eventuellt av GBS utlånade boken om Asplundfallet).

Angående detaljkännedom via utredarna menar Lambertz att detta är helt otänkbart och varje sådan antydning är en anklagelse mot alla de tjänstemän som hanterade ärendet under processerna mot Quick.

Resningsprocessen har bara behövt ta ställning till om det skulle kunna gå att fälla Quick i en ny rättegång. Det har inte varit resningsprocessens mål att fria Quick från misstankar. Det har dock kommit fram uppgifter som talar emot Quick som gärningsman i några av morden, t.ex. Quicks dokumenterade oförmåga att köra bil eller uppgifter att han varit på annan plats under mordtillfället.

Även under rättegångarna har det funnits uppgifter som talar emot Quicks version av mordförloppet (avsaknad av teknisk bevisning, väldigt lite stöd i de redan omfattande utredningar som gjorts, fel färg på angiven bil, oklart om bil lånats ut, glas som borde ha välts i tältet m.m.) men den samlade bedömningen har varit att den huvudsakliga bevisningen (verifierbara detaljkunskaper) räckt till för att fälla Quick.

Om Quick kan bevisas oskyldig till ett av morden så kan man konstatera att de detaljkunskaper om mordet han haft måste han ha införskaffat på något sätt. Därmed faller bevisningen i övriga mord eftersom han uppenbarligen kunde skaffa sig oförklarliga detaljkunskaper om det mord han bevisligen inte har begått.
Citera
2015-05-27, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
I lördags dammade Dan Josefsson in följande i sin slutreplik till Lambertz:http://www.aftonbladet.se/kultur/article20842858.ab

En möjlighet, tänkte jag, är att Lambertz hastigt avslutar innan Josefsson och andra förtydligar vad utpressning kan tänkas handla om.

Ja, en riktigt smutsig utpressning är väl nästan det enda som kan krydda på denna soppa!

Man kan ju bara spekulera i vad det skulle kunna vara för utpressning... T ex:
•Lambertz får in Pelle Svenssons anmälan 2006.
•Lambertz (fortfarande chockad ang Veija B) skiter i alla kartonger från Pelle & läser domarna (på typ 2 dagar) och tycker att allt verkar OK!
•Lambertz kontaktar bl a Kwasten som på hedersord bekräftar att inga fel har begåtts.
•Lambertz muttrar på förtroligt med Kwasten om att han inte kan sluta tänka på Veija B blåsningen han just gått på och kan nu inte riktigt tänka klart kring Quick.
•Kwasten erbjuder sig att skriva Lambertz JK beslut (som faktiskt är ganska långt och välskrivet) men då får Lambertz lova att stötta Kwasten, Seppo m fl.
•Lambertz godkänner Kwastens erbjudande och Kwasten tar hjälp av Seppo för att skriva ihop JKs beslut (på typ 2 dagar)
•Det är med andra ord Kwast & Seppo som är de två "medhjälpare" Lambertz refererar till ang JK ärendet 2006!

Spola fram till 2012-2015... Kwast utpressar Lambertz om att han ska fortsätta slåss för att inga fel begåtts (förutom av alla utanför Quicklaget), annars kommer Kwast att avslöja att det var Kwast & Seppo som var medhjälparna 2006!

Ja, det vore onekligen en helt ny nivå av galenskap i denna röta.

Men så kan det väl inte ha gått till... Eller?!
Citera
2015-05-27, 13:24
Medlem
MrInks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Magnusson skriver mycket som förstås stämmer, men han spelar också den gamla skivan och stämmer vad jag förstår upp med Lambertz i refrängen att det på något sätt skulle saknas en " direkt materiell prövning" av bevisen och att de inte prövats "i sak" därför att hovrätterna inte bedömt dem.

Detta är missvisande. Det är riktigt att hovrätterna inte gjort en sådan värdering, men det spelar som jag tidigare skrivit ingen roll då den gjorts i ett tidigare skede och det är precis lika mycket värt juridisk och i det här fallet också rent substantiellt.

Man skall då också hålla i åtanke att där hovrätten begränsas av omedelbarhetsprincipen har åklagarna och polisen Kjell-Åke Wendt granskat hela materialet inklusive förundersökningen och hur förhören verkligen gick till, där det visar sig hur uppgifterna i själva verket konstruerades i ett samspel mellan förhörsledaren och den erkännande Quick.

Den materiella prövningen av bevisen och avfärdandet av dessa är därför om något mer omfattande och detaljerad än den brukar vara vid en domstolsprövning.

Bevisningen är därför i allra högsta grad just pulvriserad, om än inte av någon hovrättsdomare.

Förstår inte vad du menar riktigt med den "gamla skivan". Bevisningen är prövad i tingsrätterna. Det som du skriver "gjorts i ett tidigare skede och det är precis lika mycket värt juridisk (sic) och i det här fallet också rent substantiellt" innebär ju att ni delar uppfattning härvidlag. Så då så. De är de enda domstolar som gjort det. För att bevisningen ska anses "pulvriserad" (ett märkligt uttryck) ska den naturligtvis ha utsatts för en sådan domstolsprövning. Polis och åklagare är ju bara den ena parten som rätten ska lyssna till och värdera. Visserligen erkände Quick allt som lades honom till last, varför man kan säga att den normala tvåpartsprocessens spänningsfält mellan klagare och tilltalad blev mindre laddat. Å andra sidan ska ett erkännande underbyggas av stödbevisning, något som tingsrätterna var utomordentligt klara över. Och det är den bevisningen som nu diskuteras i så upprörda ordalag. Problemet är att dessa fem tingsrätter med sju-eller åtta juristdomare och minst 18 nämndemän, i sex rättegångar rörande åtta mord till likartade och enhälliga domslut. Det bör kanske stämma till viss eftertanke rörande bevisningens robusthet eller brist därpå.

Har någon på ett systematiskt och trovärdigt sätt, utan överord och invektiv, skrivit bort tingsrätternas bevisvärdering? Maciej Zaremba har tidigare i debatten på ett intelligent resonerande vis starkt ifrågasatt tingsrätternas materiella processledning och närmast beskrivit den som en pingismatch. Men det är det närmaste vi kommit hittills. Komplexiteten i den materiella processledningen är mycket väl beskriven i rapporten. En guldgruva för den som vill tränga in i den här typen av frågor. Att en åklagare finner att bevisningen inte räcker för åtal innebär knappast att den är pulvriserad. Hovrätterna har inte gjort det. Dels är de förhindrade utan att målet tas upp direkt i hovrätten, dels är det ju precis det som ett resningsförfarande ska säkerställa sker.

Det är däremot korrekt att resningsåklagarna biträdda av polis har gjort en bevisvärdering. De har därefter funnit att den för deras del inte håller för att få en fällande dom och därför lagt ned åtalen. Med känt resultat. Det kan man ha mycket synpunkter på, inte minst har Göran Lambertz det.

För egen del har jag ingen uppfattning om bevisningens styrka. Jag har vare sig läst förundersökningarna eller varit på huvudförhandlingarna, som är en central del av det som domstolen lägger till grund för sina avgöranden. Den muntliga bevisningen från huvudförhandlingarna finns inte mer. Den har förklingat och återfinns fragmentariskt återgiven i tingsrätternas domskäl. All övrig bevisning som lagts fram är offentliga allmänna handlingar för var och en att beställa och läsa.

Magnusson gör ingen värdering, som sagt, av bevisningen. Vad han försöker diskutera är den s.k. oskuldspresumtionen och om det är lämpligt för ett justitieråd att kasta sig in i en så pass infekterad sak som Quick-saken. Och i den saken lämnar mig bevisvärderingen so oder so kall.
Citera
2015-05-27, 15:58
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Ja kommissionen skall släppa sin slutrapport i juni.
Var det inte någon i debatten igår som sa att den talat med Daniel Tarschys, var inte det Hultman? Illavarslande i så fall.

Nej det var fyllot Yrsa Stenius mot slutet av debatten. Hon står ju också på Quicklagets sida, även om hon inte är med på några middagar.

Citat:
Ursprungligen postat av GroGrux
Ang. Lambertz nya tystnad
Min spekulation är att Lambertz & HD har fått en förhandsvisning av Bergwallkommissionens slutsatser. I slutsatserna gissar jag att man mellan raderna kommer att utläsa att polis & åklagare gjorde grova tjänstefel samt att JK 2006 (på en arbetsvecka!) gjorde en monumentalt usel insats.

Bergwallkommissionen kommer att föreslå förändringar kring t ex JK som minskar risken att detta sker igen!

Lambertz har nu två val som han måste överväga taktiskt:
1. Fortsätta den förblindade fighten där motståndarna nu får helt nytt extremt tungt material i sin arsenal (dvs rapporten från Bergwallkommissionen)
2. Lägga sig under radarn & hänvisa till att han har debatterat färdigt, ett beslut han tagit "självmant" redan innan rapporten levererats officiellt!

Lambertz tycker givetvis att alternativ 2 är 183% bättre än alternativ 1!

Dan Josefsson tror att någon på HD läxat upp honom. Fast vem vet Han kanske har fått en vink om kommissionens slutsatser.
Citera
2015-05-27, 16:56
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Nej det var fyllot Yrsa Stenius mot slutet av debatten. Hon står ju också på Quicklagets sida, även om hon inte är med på några middagar.

Ja, så var det ju! Det är väl för övrigt hon som även skrivit förordet till Kwasts bok?
Citera
2015-05-27, 17:17
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dallben
Angående detaljkännedom via utredarna menar Lambertz att detta är helt otänkbart och varje sådan antydning är en anklagelse mot alla de tjänstemän som hanterade ärendet under processerna mot Quick.

Ja, detta är väl pudelns kärna och precis det man anklagar SP m.fl. för.

Här kan ju vem som helst enkelt se att GL ljuger rakt upp och ner. Det är bara att läsa i förhören så ser man alla ledande frågor som hjälpte TQ att hitta "rätt" i sin berättelse.

T.ex om "födelsemärket":
Citat:
Penttinen: - Finns det nån möjlighet att det är på andra sidan kroppen?

Quick: - Jag tror alltid att man ska ha med det i beräkningen att det kan vara ett spegel, spegelvänt förhållande.
Citera
2015-05-27, 18:44
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Med tanke på vad den människan (KH alltså) skriver och säger, har du t.ex. läst hennes förklaring till sina radikalfeministvänner varför hon var med i Quicklaget samt hennes beteende igår, så undrar jag om det är nyttigt för någon att i allmänhet prata med henne. Och jag undrar i synnerhet vad Daniel Tarschys har för anledning att tala med henne. Tarschys syster är kompis till Hanna Olsson en annan av radikalfeministerna, det blir bara lite för mycket för min smak.

Jag menade egentligen inte så mycket med det, raljerade mest över KH som jag tycker är en osedvanligt otrevlig människa.
Helt OT men kan ändå inte låta bli att kommentera, det är så kul att se dessa feminister som hatar män ändå inte kan låta bli att klä sig som dom.
Det undrar jag också - kom inte hon in ganska sent i den här soppan, och bara som debattör?
Trevlig eller otrevlig spelar kanske inte så stor roll, det värsta är att hon företräder ett "ingen rök utan eld"-perspektiv i juridiska sammanhang.
Citera
2015-05-27, 18:48
Medlem
Stina-Linas avatar
Apropå SP .Är det någonting att bråka om att pärmarna som saknades låg i källaren på polishuset i Sundsvall och inte i ds rum om det skulle ha varit så ?. Det var ju ändå SP som hade ansvaret för allt material från alla förhör inklusive dem som "kom bort" inför rättegångarna ? Var det så mycket att skrika för som KH gjorde undrar jag?
Citera
2015-05-27, 18:48
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Det undrar jag också - kom inte hon in ganska sent i den här soppan, och bara som debattör?
Trevlig eller otrevlig spelar kanske inte så stor roll, det värsta är att hon företräder ett "ingen rök utan eld"-perspektiv i juridiska sammanhang.

2013 sa hon själv
Citera
2015-05-27, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Ser ni fram emot att lyssna till Sture Bergwall som sommarpratare? Han verkar ju förvandlas till någon sorts nationalhjälte.

Ja, det är ju en sak som Lambertz faktiskt har rätt i. Bergwall är allt annat än hjälte.
Citera
2015-05-27, 19:30
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Ja, så var det ju! Det är väl för övrigt hon som även skrivit förordet till Kwasts bok?

Ja kanske t.o.m varit någon slags redaktör eller så. Hon säger i alla fall att hon har "läst boken och fördjupat mig i det här"

http://www.svd.se/thomas-olsson-det-ar-tragiskt_4265655
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in