2015-05-13, 20:23
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public-Detective
Mannen bakom artikeln skrev inte att bevisen var obefintliga. Det är en förhastad och felaktig slutsats du drar. Bevisen räcker inte för att driva åtal säger han och alla andra åklagare.

Återigen! Vilka bevis är det som inte visade sig vara tillräckligt bra?
Citera
2015-05-13, 20:26
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Återigen! Vilka bevis är det som inte visade sig vara tillräckligt bra?
rimligen samtliga eftersom åklagarna lade ner åtalen
Citera
2015-05-13, 20:35
Medlem
När kommer rättegången mot Lambertz att vara? Han blev väl stämd av Bergwall för sina uttalanden i media.
Citera
2015-05-13, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
När kommer rättegången mot Lambertz att vara? Han blev väl stämd av Bergwall för sina uttalanden i media.
Det blir ingen rättegång. Det är svårt att få gehör för en förtalsprocess i Sverige.
Citera
2015-05-13, 22:45
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shri
Det blir ingen rättegång. Det är svårt att få gehör för en förtalsprocess i Sverige.

Nej men ärendet har gått vidare till JO var de inte så ?

http://www.dalademokraten.se/allmant/dalarna/jk-avslar-anmalningar-mot-lambertz-om-fortal
Citera
2015-05-13, 22:58
Medlem
habets avatar
Sista artikeln i M Zarembas artikelserie "Rättvisans demoner" i DN.
http://www.dn.se/kultur-noje/sa-forvandlades-mannen-till-rattvisans-demoner/

Apropå Hultmans förvirrade inlägg som jag länkade till igår, bl.a. skriver Zaremba så här:

"Skribenterna (oftast anonyma) buntar ihop fäder som klagar på bristande rättssäkerhet med kvinnohatare och högerextremister. Eller så heter det att barn aldrig fantiserar om sexuella övergrepp. Alltså är de utpekade skyldiga. Den som påstår något annat är en ”pedofilkramare”. (Det kan rent av heta att frikännanden av Thomas Quick var ett dråpslag mot barns och kvinnors rättigheter.)"
Citera
2015-05-13, 23:08
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
SB ska stämma staten p.g.a. GLs uttalanden om jag förstått det hela rätt.
Citera
2015-05-13, 23:12
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Njaej nu missförstod du allt litet granna. Jag påstod aldrig att Ekstedt nämnt hunden. Han antyder som sagt en del kritik men inte utifrån detta eller något annat enskilt bevis.Däremot var vi ju överens om att han menar att domarna bör diskuteras. Du har hittills enbart försvarat dom utifrån ett strikt formalistiskt perpektiv men aldig sagt buuh eller bääh om deras bevisvärdering. Då du trots allt envist hävdat att deras domar var helt korrekta verkar det rimligt att fråga vad du tycker om den. Och då utifrån konkreta exempel. Zampo är ett sådant och ett där många eller till och med de flesta menar att domstolen nog var litet väl lättlurad.
Ja, vad skull jag annars bedöma dem utifrån? Jag var inte med när bevisningen presenterades. Det privilegiet är såvitt jag förstår du och HusvagnSvensson ensamma om här i tråden.
Citat:
En sökning på google ger få träffar på "bärande bevisning" och ingen i samband med att väcka åtal. En smula märkligt om det har den fasta vedertagna betydelse du påstår. Det kan läggas till att då skillnaden mellan att ha en iofs god men otillräcklig bevisning och en tilräcklig är en gränsdragningsfråga. Det innebär att din påstådda betydelse av ordet bärande gör hans mening till ett språkligt missfoster.
En googlesökning!? Jag skiter i dig nu, du är bara för dum.
Citera
2015-05-14, 00:24
Medlem
Draifoss avatar
En jävla soppa. Försvarsadvokaterna fick honom fälld, och sedan fick åklagare honom frikänd. Vad skall man tro om Quick egentligen? Är han listig, och vet vad han gör? Eller far det bara runt i huvudet på honom?
Citera
2015-05-14, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel

En googlesökning!? Jag skiter i dig nu, du är bara för dum.
Tjae du om det var en vedertagen term med en precis betydelse så borde den gå att hitta på något sätt. Använd på de sätt du hävdar..Tro mig facktermer går att hitta den vägen. Alternativet är ju att du ger en referens. Just nu har vi i stort sett bara dina egna påståenden om din kompetens och din överlägsna tolkningsförmåga att gå på.
Senast redigerad av severus 2015-05-14 kl. 00:37.
Citera
2015-05-14, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Ja, vad skull jag annars bedöma dem utifrån? Jag var inte med när bevisningen presenterades. Det privilegiet är såvitt jag förstår du och HusvagnSvensson ensamma om här i tråden.
.

Nej det privelegiet tillhör varje läskunnig individ. Bevisning låter sig nämligen återges i den skrivna formen. Säg inte att inte vet om att åtskilliga domstolsprövningar bygger just på skriftlig bevisning. Och även när processen är muntlig så är domen skriftlig med däri återgiven bevisning.Det är väl t.o.m. ett krav att den skall kunna bedömmas av utomstående.
Senast redigerad av severus 2015-05-14 kl. 01:07.
Citera
2015-05-14, 00:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Tjae du om det var en vedertagen term med en precis betydelse så borde den gå att hitta på något sätt. Använd på de sätt du hävdar..Tro mig facktermer går att hitta. Alternativet är ju att du ger en referens. Just nu har vi i stort sett bara dina egna påståenden om din kompetens och din överlägsna tolkningsförmåga att gå på.

Vi kan nog avsluta den där diskussionen nu. Det kanske inte handlar om en fackterm. "Bärande bevisning" kan knappast tolkas på annat sätt än "bevisning som leder fram till fällande dom".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in