2010-12-09, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panky
har eventuellt ett litet problem. går i storslagna tankar att sätta igång en growbox med cubensis. har ett litet problem bara; jag bor ganska exponerat för insyn av grannar och dyl. vill ju inte att folk och fä ska se vilka aktiviteter som pågår hemma hos mig. konsekvensen av att "gömma" lådan leder till att den inte får speciellt mycket ljus, hellre ganska lite ljus är jag rädd. min fråga till er erfarna odlare är: blir skörden lidande av för lite ljus?
tänkte placera den så att man inte kan se den om man tittat igenom fönstret. tacksam för svar.

Nejdå! Svampar behöver nästintill inget ljus alls. Möjligtvis bara en lampa som du tänder 1 timme om dagen, just för att svamparna ska veta vilket som upp.. Lycka till!
Citera
2010-12-09, 18:27
Medlem
BrewCrews avatar
nu blir det till att beställa sporer.. frågan är growbox eller inte?
Citera
2010-12-10, 15:11
Medlem
tions avatar
Är det normalt med svampar på över 20 cm?
Citera
2010-12-10, 15:44
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrewCrew
nu blir det till att beställa sporer.. frågan är growbox eller inte?
Beror på hur pass hög ambitionsnivå du har. Det är en del jobb med sporer och det går lätt fel.

Citat:
Ursprungligen postat av tion
Är det normalt med svampar på över 20 cm?
Ja. Börjar de närma sig 30cm är det däremot väldigt fina gener i svamparna (och ett tydligt tecken på att man troligtvis gjort helt korrekt).

Citat:
Ursprungligen postat av Squab.
Nejdå! Svampar behöver nästintill inget ljus alls. Möjligtvis bara en lampa som du tänder 1 timme om dagen, just för att svamparna ska veta vilket som upp.. Lycka till!
Det är 100% korrekt i teorin. Jag har dock noterat att med litet mer kroniskt ljus så blir svamparna grövre och växer bättre.
Det som jag har märkt är optimalt är att bara ha den ståendes under datorbordet el. dyl.
Citera
2010-12-10, 16:36
Medlem
tions avatar
En nära kompis till mig skördade för inte så längesedan och fick en svamp med gul hatt, samt ett par svampar med väldigt mörkbruna hattar. Är det normalt?

Återkommer med skörderesulatat om någon är intresserad!
Citera
2010-12-10, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tion
En nära kompis till mig skördade för inte så längesedan och fick en svamp med gul hatt, samt ett par svampar med väldigt mörkbruna hattar. Är det normalt?
kan ju ha varit att han låtit svamparna växa för länge utan att plocka och då blir dom ju mörka.

Var det såhär dom blev: http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/foton/cubodling/grow41.jpg
Senast redigerad av Mr.Dee 2010-12-10 kl. 16:58.
Citera
2010-12-10, 18:14
Medlem
tions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
kan ju ha varit att han låtit svamparna växa för länge utan att plocka och då blir dom ju mörka.

Var det såhär dom blev: http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/foton/cubodling/grow41.jpg

Mja, dem är grymt små, väger mellan 0,5-1 g färska och är max 5 cm långa. Väldigt mörka hattar. Den med gul hatt började längst från botten i boxen och växte i nåt slags "böjt tillstånd"

Hur som helst, kan de vara något farligt?
Citera
2010-12-11, 11:49
Bannlyst
Kan man använda sig utav något annat substrat än kobajs/hästbajs för odling utav Copelandia?

Någon med erfarenheter som kan berätta lite?
Citera
2010-12-16, 20:44
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushi84
tänkte starta en bulk på kaffe,verm och Coco Coir. Nu till min fråga, är Coco Coir kokosnöt fibrer? och vart får man tag i sånt ?

Förlåt att jag citerar ett väldigt gammalt inlägg, men hur blev det med din bulkodling? Har själv kikat på coir som bulk, låter mycket skönare att ha att göra med än bajs Fick du tag i något eller inte? Hur gick det?
Citera
2010-12-22, 13:37
Medlem
hey, köpte en odling på internet och gjorde precis som enligt beskrivning.
var ytterst renlig när jag förberedde.
är dock orolig att odlingen kan dött iochmed att jag haft den på golvet eller att odligen skulle vart totalt luftförseglad (vek bara plastpåsen och satte 2 gem över).
idag är det 12 dagar sen jag aktiverade odligen och allt jag ser är att mycelet tagit sig fast i botten samt sidorna.
finns det något sätt att "starta om odligen"?
Citera
2010-12-22, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wercath
hey, köpte en odling på internet och gjorde precis som enligt beskrivning.
var ytterst renlig när jag förberedde.
är dock orolig att odlingen kan dött iochmed att jag haft den på golvet eller att odligen skulle vart totalt luftförseglad (vek bara plastpåsen och satte 2 gem över).
idag är det 12 dagar sen jag aktiverade odligen och allt jag ser är att mycelet tagit sig fast i botten samt sidorna.
finns det något sätt att "starta om odligen"?

Ge det mer tid, kan ta ibland 3 veckor innan något händer.. Att mycelet börjat sprida sig är ett bra tecken.

Tålamod är en dygd.
Citera
2010-12-22, 14:15
Medlem
tack för snabbt svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in