2015-03-15, 17:55
Medlem
DrHimlers avatar
Tålamod min vän.

Tog typ dubbelt så lång tid för mej mot vad det stod på instruktionen. Men när det väl började hända, då hände det fort
Citera
2015-03-16, 01:54
Medlem
SvartAces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lordshiva1
Beställde min första färdiga growbox men det verkar inte gå så bra.
Det har gått två veckor men det har inte hänt något senaste veckan. Mycelet växte sig runt kanterna första veckan, sedan har det hänt nada.
Har den på en värmefilt på 25 grader och har luftat och sprayat med vatten på boxens väggar ett antal gånger. Så den borde må bra.

Ska man ta bort vermikuliten på toppen till nästa gång? verkar vara rätt onödigt att ha det mitt på då det bara slöar ner tillväxten.

Är det bara att slänga denna?
http://s10.postimg.org/x9qcedvs8/DSC_0031.jpg
Har som sagt inte hänt ett skit senaste veckan.
Annan fråga, vad är de små vita prickarna? Är det nån kontaminering?

Jag är ingen expert, men prickarna ser ut att vara mycel och det vita tunna ser ut att vara mögel, s.k. 'cobweb'
Citera
2015-03-16, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartAce
Jag är ingen expert, men prickarna ser ut att vara mycel och det vita tunna ser ut att vara mögel, s.k. 'cobweb'

Du har nog rätt. Anledingnen till att jag hoppades att det inte var cobweb är att det inte rört sig. Min vän sa att cobweb växer väldigt fort och tar sig i princip genom hela lådan på några dagar^^

Aja, det får bli att göra själv istället
Citera
2015-03-18, 22:32
Bannlyst
http://s10.postimg.org/otzppjmnd/DSC_0171.jpg

http://s9.postimg.org/s5rwqgxnz/DSC_0172.jpg

http://s27.postimg.org/zbwm6dez7/DSC_0174.jpg

Ber om ursäkt! Text kommer strax! Bakar haschkaka

Edit.

Min låda kom först med skadat lock. Mailade den grå som svarade att sådant händer. Testa tejpa och kör. Körde på med värmefilt lite också då det var temperaturövergången så elementen fungerade ej. Det såg bra ut, Vi hade kontakta i 5-6 dagar. Så en morgon, mögel... Kör med alkogel, hamdskar, munskydd.

Inge snack dom skickade ny låda men en gång. Bilderna där uppe är dag 5 ungefär. Ser fint ut. Kör samma sanitetsåtgärder.
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Formula
Kör på dagsljus, ej direktljus såklart. Kör 28 nu. Justerade med nå handdukar. Ska köra 28 6 timmar om dagen sedan 23 i mörkret. Det har redan kommit väldigt mycket mycelum Ska uppdatera med bilder.

Ber om ursäkt för snurrig post. Ätit och rökt massa brass.
Senast redigerad av Brain Formula 2015-03-18 kl. 23:07.
Citera
2015-03-19, 23:48
Medlem
Min låda verkar ha återhämtat sig, men den växer som ett miffo. De flesta svamparna växer åt fel håll och många växer från botten av substatet och kommer troligen knappt komma fram till ytan.
Helvete... Är detta vanligt?
Citera
2015-03-22, 01:18
Medlem
Tjenare gott folk, satt och läste igenom guiderna i början och då det är lite knepigt tänkte jag höra angående färdiga lådor om någon visste ett bra ställe att beställa en sådan från?

Mvh G.R
Citera
2015-03-26, 13:16
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raynicz
Tjenare gott folk, satt och läste igenom guiderna i början och då det är lite knepigt tänkte jag höra angående färdiga lådor om någon visste ett bra ställe att beställa en sådan från?

Mvh G.R

Beställde mina gamla från Elephantos
Inga problem alls och mina GT vart potenta som Fan

Citat:
Ursprungligen postat av Lordshiva1
Min låda verkar ha återhämtat sig, men den växer som ett miffo. De flesta svamparna växer åt fel håll och många växer från botten av substatet och kommer troligen knappt komma fram till ytan.
Helvete... Är detta vanligt?

Hände mig också att dom växte lite lustigt. Jag slog in lådorna i folie så att ljuset skulle reflekteras uppåt = Svamparna växer mer åt det rätta hållet

Sista omgångarna tog jag ut hela "kakan" och vände lådan upp och ner och ställde kakan på. Då kunde det växa fritt från alla håll och kanter

Citat:
Ursprungligen postat av DrHimler
Jag skulle lägga handuk i botten.

Hästskit torka i micro eller ugn skulle jag göra. Helst hos en kompis för det lär lukta rövhål, inte så kul lukt att ha hemma

Hello!
Hur har det gått för doktorn?

Precis fått iordning mina burkar där mycelet växer i.
Hade en omgång innan men av någon skum anledning ville det inte växa något.
Hästskiten luktar faktiskt ingenting.
Fast jag har iofs inte haft det i ugnen ännu. Det är nästa steg!
Senast redigerad av Blondins 2015-03-26 kl. 13:24.
Citera
2015-03-26, 14:30
Medlem
Hej min growing box har stått i 3 veckor o det enda jag ser är ytterst lite mycel, vad tror ni? Kommer dom komma? https://imagizer.imageshack.us/v2/320xq90/r/907/54387d.jpg
Citera
2015-03-27, 04:20
Medlem
DrHimlers avatar
Det går bra för mej nu. Växer som fan.
Jag har 4rispåsar på gång, med olika strains.
3st som står i påse med ljus som har börjat ge skörd som har gett ca 500g tillsamnans från första flushen.

Har inte gjort nåt med hästskit än.
Har däremot börjat fundera på att köpa ett lite större akvarium. Tror det är både lättare o snyggare. Men det är bara på idee stadiet
Citera
2015-03-27, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freja00
Hej min growing box har stått i 3 veckor o det enda jag ser är ytterst lite mycel, vad tror ni? Kommer dom komma? https://imagizer.imageshack.us/v2/320xq90/r/907/54387d.jpg

Har det inte hänt något efter fyra veckor är det nog halvt kört. Mina kom upp i slutet av tredje veckan. Till nästa gång, fyll påsen med lite vatten innan du sätter ner lådan. Min första låda torkade av att bara lita på perliten i botten.
Citera
2015-03-27, 12:38
Medlem
Men den e ju inte grön eller lila?
Varför skulle de inte gå isf?
Vad kan jag göra om den e lika dan om 1 vecka?

Ps det är massor med vatten i botten som har dunstar från lådan
Citera
2015-03-27, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freja00
Men den e ju inte grön eller lila?
Varför skulle de inte gå isf?
Vad kan jag göra om den e lika dan om 1 vecka?

Ps det är massor med vatten i botten som har dunstar från lådan

Alright, man kan inte lita fullt ut på svampen. Ibland producerar de inte sina fruktkroppar. Kan bero på många saker. Dåligt substrat från tillverkaren eller att dom helt enkelt inte gillar klimatet. Fruktkropparna är sista delen i svampens livscykel trots allt, så om de inte känner för att sprida sig så producerar de inte fruktkroppen.

Vänta ett tag innan du slänger lådan dock, ibland är de bara riktigt sega
Tror jag läste på magiska molekyler att man kan blanda en dålig låda med torkat hästskit för att få fart på dem igen. Men nån annan får fylla i ang detta^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in