2009-04-02, 14:11
Medlem
M3E30.s avatar
Kan någon förklara för mig hur jag gör egna sporer efter en odling? Sen undrar jag också vad det är för skillnad på att köpa Syringes och Spore Prints?
Senast redigerad av M3E30. 2009-04-02 kl. 14:15.
Citera
2009-04-02, 15:03
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M3E30.
Kan någon förklara för mig hur jag gör egna sporer efter en odling? Sen undrar jag också vad det är för skillnad på att köpa Syringes och Spore Prints?
För att göra ett eget sporeprint så tar du av hatten på en svamp och lägger den (hatten) på en bit aluminiumfolie över natten.
Vad är det för skillnad på en pappersbit och en spruta? Syringe är en spruta med sporer i, spore print är en bit papper med ett sporavtryck på.
Citera
2009-04-03, 20:13
Medlem
M3E30.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CravenKitten
För att göra ett eget sporeprint så tar du av hatten på en svamp och lägger den (hatten) på en bit aluminiumfolie över natten.
Vad är det för skillnad på en pappersbit och en spruta? Syringe är en spruta med sporer i, spore print är en bit papper med ett sporavtryck på.

aha . Måste också fråga hur länge håller ett print som man gjort?
Citera
2009-04-03, 21:22
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Inte helt säker exakt hur länge det håller, men lägger du det i en ziplock-påse som du har i kylskåpet eller på ett svalt ställe så klarar det sig mycket länge iaf.
Citera
2009-04-04, 14:12
Medlem
HasHBricKs avatar
Citat:

Vi talar om flera år.
Citera
2009-04-04, 16:06
Medlem
Lilabanans avatar
Är det någon som haft problem att ta in sporsprutor från Azarius eller elefanten? Funderar på att beställa en Magic rye mushbag med sporer, vill dock inte göra egen spruta eftersom jag inte har någon tryckkokare, men det kanske går bra att bara koka en vanlig inkjet spruta i en timme och sen följa guiden på knarkkorven?
Citera
2009-04-04, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
Är det någon som haft problem att ta in sporsprutor från Azarius eller elefanten? Funderar på att beställa en Magic rye mushbag med sporer, vill dock inte göra egen spruta eftersom jag inte har någon tryckkokare, men det kanske går bra att bara koka en vanlig inkjet spruta i en timme och sen följa guiden på knarkkorven?

du behöver ingen tryckkokare för att göra spore spruta ?

Har handlat sporsprutor från elefenten och det har funkat fin fint
Citera
2009-04-05, 15:26
Medlem
bild på kokos fiber blandningen, börjar ta sig rejällt
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2ds0800&s=5
Citera
2009-04-05, 20:35
Medlem
Illuzionzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan

Ha gärna många uppdateringar om hur det går med en sån! Är grymt intresserad själv av att köpa.
Citera
2009-04-06, 17:39
Medlem
pipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushi84
bild på kokos fiber blandningen, börjar ta sig rejällt
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2ds0800&s=5

Varför har du så många tejpbitar på?
Citera
2009-04-06, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pipparn
Varför har du så många tejpbitar på?

eftersom man inte kör med nå casing på toppen (vermiculite) så är det bra med micropore tejp. Det är hål i folien och tejp över hålen för bra gas exchange och minskad risk för kontam
Citera
2009-04-08, 12:04
Medlem
sillybillys avatar
woho, fick ut 60g torkat första flushen ( 3 boxar).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in