2009-10-24, 13:08
Medlem
från idag =) http://tinypic.com/r/f0ni3n/4
Citera
2009-10-24, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sushi84

Jäklar du, kommer bli många fina svampar om allt blir rätt!
Citera
2009-10-24, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in.my.mind
Jäklar du, kommer bli många fina svampar om allt blir rätt!

jo allt verkar blivit rätt :P
verkar skjuta ut rätt mkt. dom andra kakorna är nersänkta nån vecka efter den som blommat upp. men med den mycek växten så verkar det gå åt rätt håll
Citera
2009-10-24, 14:50
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
fint jag har också goda nyheter, kollade burkarna nyss och det är redan myceltillväxt i hälften av dem, 3 dagar efter inokulation
Citera
2009-10-24, 15:04
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CravenKitten
Jag brukar vifta ned luft i påsen/lådan/akvariumet (beroende på vad man odlar i) med handen i tio-femton sekunder. Det brukar räcka. Men innan svamparna tittar fram så ska man vara väldigt noga med steriliteten när man viftar så att det inte dyker ner mögelsporer eller damm.
När svamparna börjar titta fram då, ska man fortsätta vädra påsen? Om ja, hur ofta? Är det nu som de vill ha lite indirekt ljus varje dag, eller ska det fortfarande vara så mörkt som möjligt?
Citera
2009-10-24, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
När svamparna börjar titta fram då, ska man fortsätta vädra påsen? Om ja, hur ofta? Är det nu som de vill ha lite indirekt ljus varje dag, eller ska det fortfarande vara så mörkt som möjligt?

ja du ska vädra när svamparna tittar fram också,jag kör 12h ljus 12h timmar mörker, har en liten lågenergi lampa ovanför lådan
Citera
2009-10-24, 15:37
Medlem
4twentys avatar
tja, haft igång min box 3 veckor nu, har en riktigt stor och en vanlig och nu idag kom det 2 små, såg precis att det har spruckit upp ett x på toppen av den storas hatt. dåligt om det kommer sprickor? vill vänta så länge som möjligt så dem 2 småttingar iaf hinner växa till sig lite för den som är medel växte till sig rätt snabbt från liten tills nu. risk att dem slutar växa om man plockar den stora har jag för mig att jag läst någonstans?
Citera
2009-10-24, 16:54
Medlem
Pr3sts avatar
Har idag konstaterat att 3/8 burkar visar tydlig myceltillväxt. Hoppas på de andra burkarna också!

Borde jag göre en caseing eller ska jag bara öppna och stoppa in burkarna i påsarna när de är fulla med mycel? De burkarna som har visat tillväxt är breda burkar så det skulle även funka att ta ut kakorna hela. Det är rågris/verm i burkarna och ett lager verm torrt längst upp.

De andra burkarna är vanliga glasburkar med smal öppning så där måste jag göra en caseing.

Hur mycket mer skörd för man om man gör caseing??
Citera
2009-10-24, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pr3st
Har idag konstaterat att 3/8 burkar visar tydlig myceltillväxt. Hoppas på de andra burkarna också!

Borde jag göre en caseing eller ska jag bara öppna och stoppa in burkarna i påsarna när de är fulla med mycel? De burkarna som har visat tillväxt är breda burkar så det skulle även funka att ta ut kakorna hela. Det är rågris/verm i burkarna och ett lager verm torrt längst upp.

De andra burkarna är vanliga glasburkar med smal öppning så där måste jag göra en caseing.

Hur mycket mer skörd för man om man gör caseing??

enligt mig så borde du ta ut kakorna efer full kolonisering och lägga dom i vatten ca 24h, sedan rulla dom i verm och sedan in i påsen.

Casing beror helt på vad du använder för subrakt, men man kan få ut betydligt mer när man smular ner det i en annan casing ja, däremot är det väntetid igen som gäller
Citera
2009-10-24, 17:43
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
enligt mig så borde du ta ut kakorna efer full kolonisering och lägga dom i vatten ca 24h, sedan rulla dom i verm och sedan in i påsen.

Casing beror helt på vad du använder för subrakt, men man kan få ut betydligt mer när man smular ner det i en annan casing ja, däremot är det väntetid igen som gäller
man bör även vänta några dagar efter full kolonisering innan man tar ut dem och dränker dem. de kommer oftast ändå inte göra något de dagarna efter full kolonisering, så det är bättre att de får den tiden i burken.
Citera
2009-10-24, 17:54
Medlem
Ska man vädra lådan när man har substratburkarna i (som väntar på att bli koloniserade)?
Citera
2009-10-24, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in.my.mind
Ska man vädra lådan när man har substratburkarna i (som väntar på att bli koloniserade)?

nej, koloniseringstadie ska burkarna förvaras mörka och lite högre värme för snabbare kolonisering, i denna stadie är kontaminering stort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in