2011-03-30, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis
Vänta tills den mognat till sig, dvs släppt hinnan.. Invänta nästa flush=profit

okej, med att släppa hinnan är då när "hatten" börjar vecklas ut? Sen för näsa flush är det bara hälla i vatten, 12 timmar senare hälla ut osv?
Citera
2011-03-31, 10:59
Medlem
Stungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceNasa
okej, med att släppa hinnan är då när "hatten" börjar vecklas ut? Sen för näsa flush är det bara hälla i vatten, 12 timmar senare hälla ut osv?
Just precis! När hatten vecklas ut så släpper hinnan som är under skivorna.
Citera
2011-03-31, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stungen
Just precis! När hatten vecklas ut så släpper hinnan som är under skivorna.

okej, tack
Citera
2011-04-09, 19:45
Medlem
Hur viktig är sterilititen när man grävt ur myceliumet och gjort färdig glasslåderna och dom är inne i fruktkammaren?vatten är det enda man ska spruta på dom och inte väteperoxidvatten?

Vad är bäst att göra sporavtryck på papper eller aliminumfolie?

Hur länge håller sporsprutor/avtryck.

Vart är bäst att beställa sporsprutor?

Det är för studier under mikroskåp.

Det är dom enda frågorna som är oklara.
Citera
2011-04-12, 15:22
Medlem
Jag behöver råd! har min odling, som har utvecklats förbannat bra måste jag säga! har 18 större och 13 mindre cubensis cambodians. nu är min fråga, när ska jag plocka dom? vissa säger att hatten ska släppa men sen läste jag på ett annat forum som säger att den bara ska vara på väg att släppa för då är den mer potent. och jag är enbart ute efter eget bruk och bryr min inte så mycket kvantiteten, hellre kvalitet! men jag citerar från forumet:

"Finally, it is widely reported that fully mature mushrooms which have released their spores are less potent than younger mushrooms. In cultivation for commercial purposes, there is a desire to maximize profit (weight) while minimizing potency loss (age). The problem lies in the fact that the heaviest weight will come from the biggest, most mature mushrooms. If purchase is your only option for acquiring your mushrooms, then what you want to look for is mushrooms who have JUST started to mature. Mushrooms which have either not yet broken the veil which connects the stipe and the cap, or mushrooms which have only recently done so before harvesting, are generally considered the best"

Här är bilden som fanns på detta forum:
Cubensis bild länk

Och här är en bild på mina:
http://img28.imageshack.us/i/img0266be.jpg/

Ska jag börja fundera på att skörda ikväll eller imorgon? det har gått exakt 1 vecka sen dom första poppade upp.

Uppskattar ett snabbt svar
Citera
2011-04-12, 16:49
Medlem
Jag la upp fel bild. det var inte den senaste.(den var tagen i morse). här är den senaste

http://img651.imageshack.us/i/img0267sl.jpg/
Citera
2011-04-12, 16:58
Medlem
123psyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laaaze-eye
Jag la upp fel bild. det var inte den senaste.(den var tagen i morse). här är den senaste

http://img651.imageshack.us/i/img0267sl.jpg/

Ge dem mellan 12-24 timmar till skulle jag säga - fin svamp! Nu blev jag allt bra sugen på att ta en tur till frysen och sen en tripp till vem vet vart.
Citera
2011-04-12, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123psyk
Ge dem mellan 12-24 timmar till skulle jag säga - fin svamp! Nu blev jag allt bra sugen på att ta en tur till frysen och sen en tripp till vem vet vart.

tack för det snabba svaret!

Okey då blir det så tack! är jäkligt nöjd själv med tanke på att det är första flushen blir att fasta efter frukosten imån och plocka dom runt kvällen imån och slänga i sig några! har dock ingen våg hemma än så de blir att gå på måfå (eller sticka ner och låna ICA's godisvåg ) Önska mig lycka till!

EDIT: klart du ska öppna frysen och flyga iväg!
Senast redigerad av Laaaze-eye 2011-04-12 kl. 18:31.
Citera
2011-04-13, 16:20
Medlem
Snart blir det skörd! väntar på en vän som ska resa med mig ikväll. problemet är att jag inte har en våg hemma, så vi kommer ögonmåtta(så det kan bli en jävla resa!) en svamp på +-10 cm, kan det vara runt 10 g färskt? tänkte jag skulle börja med 3 st sånna och se vad som händer, vad tror ni?

slänger upp lite bilder för er sen med intresset. tripp rapport kommer även!

P.S. ska man rengöra påsen inför nästan flush med lite hand sprit eller ska jag låta den vara?
Citera
2011-04-13, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laaaze-eye
Snart blir det skörd! väntar på en vän som ska resa med mig ikväll. problemet är att jag inte har en våg hemma, så vi kommer ögonmåtta(så det kan bli en jävla resa!) en svamp på +-10 cm, kan det vara runt 10 g färskt? tänkte jag skulle börja med 3 st sånna och se vad som händer, vad tror ni?

slänger upp lite bilder för er sen med intresset. tripp rapport kommer även!

P.S. ska man rengöra påsen inför nästan flush med lite hand sprit eller ska jag låta den vara?

Låt påsen vara.

Nu vet jag inte hur stor din skörd är. Men en svamp är lite, du kommer ångra dig att du inte tog mera . Blir mycket lättare att bedöma om du visar bilder precis nyligen innan du skördar dem så man har en uppfattning hur många de är och hur mycket det växt till sig .
Citera
2011-04-13, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis
Låt påsen vara.

Nu vet jag inte hur stor din skörd är. Men en svamp är lite, du kommer ångra dig att du inte tog mera . Blir mycket lättare att bedöma om du visar bilder precis nyligen innan du skördar dem så man har en uppfattning hur många de är och hur mycket det växt till sig .

Tog ingen bild på när jag hade plockat dom men det här är när jag tagit ut den ur påsen
http://img862.imageshack.us/i/img0273x.jpg/

har slängt i mig 4 stycken nu, 2 som är nästan två tändare och 2 som är som en tändare. :P

andra gången jag tar svamp så det här kan bli roligt.

önska mig lyckad resa. tack och hej!

EDIT: Jodå, det räckte, nu börjar det... catch you on the flipside!
Senast redigerad av Laaaze-eye 2011-04-13 kl. 18:10.
Citera
2011-04-13, 20:09
Medlem
skrev samma inlägg i en annan tråd men det var lite dålig respons på det

men har iaf läst om folk som fått besök från farbror blå någon tid efter de fått sin growbox, dvs tullen informerade dem. är detta något vanligt?

vad har ni som bor i skåne för erfarenhet av allt detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in