Citat:
Ursprungligen postat av Tyralion
Tjenare gubbar, jag fick en growbox av min bror i julklapp och har nu lite funderingar kring aktiveringen av odlingen. Som jag förstår kan boxen ge mig upp till tre skördar med ungefär 2-3 veckors mellanrum. Situationen är nu den att jag drar utomlands i två månader den 31 januari, alltså är jag borta hela februari och mars.
Är det således någon idé att sätta igång första skörden nu så här tre veckor innan jag drar, vilket alltså kommer att innebära att boxen får stå i två månader (och hur ska den stå då?), eller är det bättre att vänta tills jag kommer hem i april då jag kan göra alla tre (?) skördar i följd framåt sommaren? Om boxen fortfarande är förseglad och står mörkt (i en kartong dessutom), hur kan man anta att den håller? Det är ju bara en massa jord så jag gissar att den klarar sig ett tag...
Vänta tills du kommer hem istället! Kommer annars bara bli en massa stress och svampar som du ändå inte kan plocka på grund av att du är bortrest.. Ha boxen på ett mörkt och svalt utrymme så länge!.
Citat:
Ursprungligen postat av sushi84
http://tinypic.com/r/b81ll1/7
nya huset jag håller på meckar ihop,Bottenplan ska bestå av ett element matta, ovanpå skall det vara lager med perlite och apparaten till höger skall det kopplas på en slang in i huset som fuktare =)
har 1.5kg vete som jag har innockulerat =)
WOW!
Tänkte själv dra igång strax med en odling, denna gång på råg tänkte jag.. Har tidigare kört PF-kakor på rismjöl och tänkte att det vore kul att pröva ett nytt substrat.. Hade tänkt att det skulle bli en rejäl skörd 50g torkat eller mer! Hur är då vete i förhållande med råg om du har någon erfarenhet?
Vete är det sådant man köper i affären eller på växthus ?
Ditt projekt skall följas med spänning! Inväntar svar så länge

.