2010-12-23, 01:35
Medlem
http://data.fuskbugg.se/dipdip/javlariminlada.jpg
nojar mig som fan att den är kontaminerad, bruna små grejjer är bra, eller?
Citera
2010-12-24, 06:37
Medlem
GloriousPettings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wercath

Det blir sådär, ingen fara. Det är lite svårt att se, men vanligen är det vermikulit som ligger pressat mot glaset och blir sådär, eller så är det kanske början på svampar.

Kontamineringar blir gråa, gröna eller rosa. De syns tydligt.
Citera
2010-12-24, 22:31
Medlem
Stungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wercath

Som föregående talare sa så är det nog ingen fara. Tror dock inte att det är början till svampar.
Du borde inte behöva oroa dig så länge inte de bruna fläckarna växer och blir större.
Citera
2010-12-29, 16:18
Medlem
Utopia.s avatar
Kör en popcorn tek nu, och det har tagit lång tid för myceliumet att visa sig. Nu börjar det synas saker, men oroar mig för att det är nån contam. Det är liksom klumpar av grått ludd som börjar växa, och inte riktigt på de ställen där jag inockulerat. Samtidigt kan det mycket väl vara mycelium i ett tidigt skede, men jag har fan ingen aning. Har bara odlat BRF-tek förut, och det var ett tag sedan. Kan tilläggas att jag helt glömde skaka sporsprutan innan, vilket jag nojjade över när det tog lång tid för myceliet att träda fram.
Citera
2011-01-03, 01:04
Medlem
va inte igår man va här inte =)
tänkte dra igång en odling nu för skojs skull. kör på cambodians, har 1 print kvar o tanken är att få ut fler prints och äta sig lite =)
Kommer inte köra shotgun låda utan kommer koncentrera varje kaka för sig själv i separata burkar/lådor med olika metoder, kaffe,coco coir o kanske popcorn....
kommer mer sen =)
Citera
2011-01-04, 19:59
Medlem
Hej fick precis hem en growbox och det var hål i botten av själva boxen har tejpat för det nu så länge och undrar om det kommer påverka dom små liven ? tack för svar :
Citera
2011-01-05, 10:06
Medlem
Tjenare gubbar, jag fick en growbox av min bror i julklapp och har nu lite funderingar kring aktiveringen av odlingen. Som jag förstår kan boxen ge mig upp till tre skördar med ungefär 2-3 veckors mellanrum. Situationen är nu den att jag drar utomlands i två månader den 31 januari, alltså är jag borta hela februari och mars.

Är det således någon idé att sätta igång första skörden nu så här tre veckor innan jag drar, vilket alltså kommer att innebära att boxen får stå i två månader (och hur ska den stå då?), eller är det bättre att vänta tills jag kommer hem i april då jag kan göra alla tre (?) skördar i följd framåt sommaren? Om boxen fortfarande är förseglad och står mörkt (i en kartong dessutom), hur kan man anta att den håller? Det är ju bara en massa jord så jag gissar att den klarar sig ett tag...
Citera
2011-01-09, 21:07
Medlem
http://tinypic.com/r/b81ll1/7

nya huset jag håller på meckar ihop,Bottenplan ska bestå av ett element matta, ovanpå skall det vara lager med perlite och apparaten till höger skall det kopplas på en slang in i huset som fuktare =)
har 1.5kg vete som jag har innockulerat =)
Citera
2011-01-09, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tyralion
Tjenare gubbar, jag fick en growbox av min bror i julklapp och har nu lite funderingar kring aktiveringen av odlingen. Som jag förstår kan boxen ge mig upp till tre skördar med ungefär 2-3 veckors mellanrum. Situationen är nu den att jag drar utomlands i två månader den 31 januari, alltså är jag borta hela februari och mars.

Är det således någon idé att sätta igång första skörden nu så här tre veckor innan jag drar, vilket alltså kommer att innebära att boxen får stå i två månader (och hur ska den stå då?), eller är det bättre att vänta tills jag kommer hem i april då jag kan göra alla tre (?) skördar i följd framåt sommaren? Om boxen fortfarande är förseglad och står mörkt (i en kartong dessutom), hur kan man anta att den håller? Det är ju bara en massa jord så jag gissar att den klarar sig ett tag...

Vänta tills du kommer hem istället! Kommer annars bara bli en massa stress och svampar som du ändå inte kan plocka på grund av att du är bortrest.. Ha boxen på ett mörkt och svalt utrymme så länge!.

Citat:
Ursprungligen postat av sushi84
http://tinypic.com/r/b81ll1/7

nya huset jag håller på meckar ihop,Bottenplan ska bestå av ett element matta, ovanpå skall det vara lager med perlite och apparaten till höger skall det kopplas på en slang in i huset som fuktare =)
har 1.5kg vete som jag har innockulerat =)

WOW!

Tänkte själv dra igång strax med en odling, denna gång på råg tänkte jag.. Har tidigare kört PF-kakor på rismjöl och tänkte att det vore kul att pröva ett nytt substrat.. Hade tänkt att det skulle bli en rejäl skörd 50g torkat eller mer! Hur är då vete i förhållande med råg om du har någon erfarenhet?

Vete är det sådant man köper i affären eller på växthus ?

Ditt projekt skall följas med spänning! Inväntar svar så länge .
Citera
2011-01-10, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis
Vänta tills du kommer hem istället! Kommer annars bara bli en massa stress och svampar som du ändå inte kan plocka på grund av att du är bortrest.. Ha boxen på ett mörkt och svalt utrymme så länge!.

WOW!

Tänkte själv dra igång strax med en odling, denna gång på råg tänkte jag.. Har tidigare kört PF-kakor på rismjöl och tänkte att det vore kul att pröva ett nytt substrat.. Hade tänkt att det skulle bli en rejäl skörd 50g torkat eller mer! Hur är då vete i förhållande med råg om du har någon erfarenhet?

Vete är det sådant man köper i affären eller på växthus ?

Ditt projekt skall följas med spänning! Inväntar svar så länge .

sorry menade råg, har innockulerat 1.5kg råg ska det vara =)
Det bästa med råg är att du kan köra olika odlingsmetoder och det är mer potent =)
kommer att köra med cambodian
Citera
2011-01-10, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sushi84
sorry menade råg, har innockulerat 1.5kg råg ska det vara =)
Det bästa med råg är att du kan köra olika odlingsmetoder och det är mer potent =)
kommer att köra med cambodian

Vilket råg använder du? Alltså vilket märke och vart köpte du det?

Cambodian tänkte jag också köra på.. De producerar väl en enda stor flush ?

Sorry för alla frågor, var ett tag sen man growa!
Citera
2011-01-10, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis
Vilket råg använder du? Alltså vilket märke och vart köpte du det?

Cambodian tänkte jag också köra på.. De producerar väl en enda stor flush ?

Sorry för alla frågor, var ett tag sen man growa!

kolla Granngården eller plantagen dom brukar ha sånna hemma. Även djurbutiken brukar har råg till gnagisar. Tja dom gångerna jag odlat cambodians har jag fått gigantiska odlingar, plus att dom är riktigt lätta o odla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in