2010-11-20, 16:49
Medlem
GloriousPettings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softileraren
Ok, det är ingen risk att det är lite för tidigt (kanske inte gör så mycket)? Och i och med att jag endast kommer att skörda en svamp nu är det väl viktigt att jag tvättar händer osv. noga så allt är sterilt (även om jag ändå fått uppfattningen av att det kanske är lite överdrivet ibland med hur sterilt det måste vara)?

Jag plockar alltid allt på en gång, även om det bara är en svamp som ser klar ut. Det ska tydligen vara bäst för svampen att göra så. Det ska tydligen inte heller påverka styrkan heller.

Har det väl börjat att växa svamp brukar det vara ganska svårt att få kontamineringar. Men att tvätta händerna och hållas i ett hyfsat rent utrymme borde du göra i vilket fall.
Citera
2010-11-21, 14:02
Medlem
hallå,
efter två veckor är ca 70% av substratet (råris) koloniserat. jag kommer att köra brickor. min fråga är:
är det lugnt att separera och använda det färdiga substratet?
jag är medveten om att det ökar kontamineringsrisk, men i vilken utsträckning? är det värt att ens försöka?
jag vill inte vänta längre pga att jag måste hinna bli klar med första flush (helst andra också) till jullovet. det innebär ca 4 veckor. vad säger Ni?
Citera
2010-11-21, 15:47
Medlem
Jag känner att jag nästan borde gjort en dagbok av detta istället men för sent nu.

Nu ser det ut såhär:
http://img228.imageshack.us/i/img0146s.jpg/

Ska jag skörda ikväll eller vänta? Ska jag vänta på att dom medelstora ska bli klara också (dom med pilarna)? Hur många dagar annars skulle ni säga?
Citera
2010-11-21, 20:05
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softileraren
Jag känner att jag nästan borde gjort en dagbok av detta istället men för sent nu.

Nu ser det ut såhär:
http://img228.imageshack.us/i/img0146s.jpg/

Ska jag skörda ikväll eller vänta? Ska jag vänta på att dom medelstora ska bli klara också (dom med pilarna)? Hur många dagar annars skulle ni säga?

Så trevligt att se denna skog av psilocybin. Skulle säga att du kan vänta 2 dagar till, men kanske inte mer. Du vill helst inte att de mogna svamparna ska släppa sporer, vilket gör det hela lite grisigt och osexigt, även om det inte är skadligt alls. Samtidigt är det bra om så många svampar som möjligt kommit så långt som möjligt när man skördar.

- F.G
Citera
2010-11-21, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Så trevligt att se denna skog av psilocybin. Skulle säga att du kan vänta 2 dagar till, men kanske inte mer. Du vill helst inte att de mogna svamparna ska släppa sporer, vilket gör det hela lite grisigt och osexigt, även om det inte är skadligt alls. Samtidigt är det bra om så många svampar som möjligt kommit så långt som möjligt när man skördar.

- F.G

Tack för snabbt svar!

Jag var ju inte så jättenöjd med min första flush som du kanske kommer ihåg, men denna andra flush har verkligen levererat! Kan vara något för er andra att tänka på om eran första flush går segt (min första flush väntade jag 28 dagar med och fick endast en liten svamp), medan nu på andra har det gått strålande!
Citera
2010-11-23, 00:27
Medlem
Ska svamparna va grönblåa inuti efter man plockat dom? Plockade dom för 2 timmar sen.
Citera
2010-11-23, 01:27
Medlem
GloriousPettings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hofvits
Ska svamparna va grönblåa inuti efter man plockat dom? Plockade dom för 2 timmar sen.

Ja, det är normalt. Det är "blåmärken" som blir när man skär/tar på svampen.
Citera
2010-11-24, 17:22
Avslutad
Håller på med en odling och har kommit till casing fasen.

Gjorde den för typ 2 veckor sen men inget verkar hända.

Lite hjälp någon?
Citera
2010-11-29, 12:53
Medlem
Ram0n3ss avatar
Tar gärna emot ett pm till vart jag kan köpa en growbox
Citera
2010-11-29, 14:12
Medlem
DagFires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ram0n3s
Tar gärna emot ett pm till vart jag kan köpa en growbox

Här kommmer länk istället:

http://www.elephantos.com/en/smart-shop/mushroom-cultivation/growkits
Citera
2010-12-05, 19:26
Medlem
psyc-ideals avatar
Hej!

Har en liten fråga jag hoppas någon kan ge ett bra tips på.

Har odlat mycket svamp torkat-fryst in det.

Någon som har någon ide hur jag ska kunna torka en svamp och få den så "fin som möjligt"
Vill få den att se så naturlig ut som möjligt fast torkat.

(Anledningen) vill kunna dekorera med dom, kanske på ett fat lr dyligt.
Några tips?

Har annars lagt dom på tidningspapper sen i i frysen dom äter jag.

Men skulle vilja få några att se lite finare ut i torkat tillstånd.

tacksam för svar!
-----

Har en till liten fråga inom samma område, vet inte riktigt vad det kallas men som man gör med
torkade blommor MM. plastar in dom på ett papper. fungerar det med svamp?
Ledsen för dom kanske skumma frågorna med dålig info...

Har odlat en himla massa svamp och råkade få mig en husransakan tråkigt nog
allt försvann odlingar samt svamp vet ej Dom ännu.

Men har ett stort intresse för svamp och vill kunna spara någon i så fint skick det bara går!
Citera
2010-12-06, 22:51
Medlem
pankys avatar
har eventuellt ett litet problem. går i storslagna tankar att sätta igång en growbox med cubensis. har ett litet problem bara; jag bor ganska exponerat för insyn av grannar och dyl. vill ju inte att folk och fä ska se vilka aktiviteter som pågår hemma hos mig. konsekvensen av att "gömma" lådan leder till att den inte får speciellt mycket ljus, hellre ganska lite ljus är jag rädd. min fråga till er erfarna odlare är: blir skörden lidande av för lite ljus?
tänkte placera den så att man inte kan se den om man tittat igenom fönstret. tacksam för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in