2011-08-27, 21:11
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
FUP, sid 262:

Det står inget om blodet har varit fryst. Hittade dock detta:

Antar att de måste förhindra koagulering för att blodet inte ska koagulera före testet. Men blir testet verklighetstroget utan koagulering? Antag att det riktiga blodet koagulerade på väg genom madrassen. Då hade resultatet blivit annorlunda. Oxblodet behöver inte alls ha samma egenskaper som blodet i M:s säng. Såvida inte antikoagulantia är tillsatt i det blodet också.

Precis det jag menade
Vet dock inte hur fort blodet börjar att koagulera?
Citera
2011-08-27, 21:15
Medlem
jjagares avatar
Jag har en annan sjuk teori om vad som hänt. Fs & Mj har ju diskuterat det perfekta mordet. De kanske har gjort slag i saken och iscensatt det "perfekta mordet inget mord alltså" för att se om det funkar....
Citera
2011-08-27, 21:23
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Jag har en annan sjuk teori om vad som hänt. Fs & Mj har ju diskuterat det perfekta mordet. De kanske har gjort slag i saken och iscensatt det "perfekta mordet inget mord alltså" för att se om det funkar....

Skulle Marina i detta minst årslånga "experiment" vara beredd att avsluta alla kontakter med familjen, något hon annars månade så om? Nej, är mitt svar.
Citera
2011-08-27, 21:27
Medlem
Citat:

Intressant och kittlande tanke...

Fast då framkallas en stilla undran: Vad sjutton skulle motivet vara? Förutom att se om det funkar...
Citera
2011-08-27, 21:27
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Skulle Marina i detta minst årslånga "experiment" vara beredd att avsluta alla kontakter med familjen, något hon annars månade så om? Nej, är mitt svar.

Nej det är väl inte så troligt men allt verkar så skumt med detta så man vet ju varken ut eller in
Citera
2011-08-27, 21:36
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Citat:
Det fanns blodfläckar på resårbotten i sängen. Test utförd av Sveriges Tekniska Forskningsinstitut visar att en mängd av 2 liter oxblod som rinner genom en i det närmaste identisk bäddmadrass som fanns före försvinnandet ger en blodfläck som är nästan lika stor. Dock blev mer än 90 % av blodet kvar i bäddmadrassen. Så den funna blodfläcken innehåller ca 2 dl blod.

Med min syn ser det inte ut som att det kvarstår 2 dl blod i resårmadrassen

Jag tränar eftersök med min hund ibland, då köper jag oxblod på ica. Det är alltid fryst när jag har köpt det (antar att det inte är något folk köper varje dag ). Någon gång när jag råkat glömma typ 1-2 dl i flaskan jag använder så kan den ha legat ute i någon dag innan det torkar.

Nu till den stora frågan, ändras blodets förmågor. Försvinner förmågan att blodet koagulerar???. Använde polisen fryst gammalt fryst oxblod???. Då kan ju hela testet vara missvisande....eller

De tillsatte salt, just för att förhindra koagulation.

Om man en gång har "vispat bort" koagulationsförmågan så återkommer den nog ej.

Antagligen saltade de blodet, för att vispning kanske hade påverkat testet, och inte gjort det tillförlitligt. Kan hända att det hade påverkat blodets framfart genom madrassen.
Citat:
FUP, sid 262:

Det står inget om blodet har varit fryst. Hittade dock detta:

Antar att de måste förhindra koagulering för att blodet inte ska koagulera före testet. Men blir testet verklighetstroget utan koagulering? Antag att det riktiga blodet koagulerade på väg genom madrassen. Då hade resultatet blivit annorlunda. Oxblodet behöver inte alls ha samma egenskaper som blodet i M:s säng. Såvida inte antikoagulantia är tillsatt i det blodet också.
Nej, just det.
För även om de har räknat med en arteriell blödning, men bra flöde, så börjar det ju levra sig utanför kroppen, alltså i madrassen.
I försöket stod att det skvalpade i madrassen, IRL så borde det ha blivit en koagel i densamma.

Slutsats av detta? Rent teoretiskt så borde blodmängden i den saknade bäddmadrassen kunna vara större än i testmadrassen. Men vi vet inte om droppet från bäddmadrass till resårbotten upphörde för att blödningen avtog, eller om det var för att trycket försvann när BO lyftes bort.
Senast redigerad av Ull-Strumpa 2011-08-27 kl. 21:48.
Citera
2011-08-27, 21:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
De tillsatte salt, just för att förhindra koagulation.

Om man en gång har "vispat bort" koagulationsförmågan så återkommer den nog ej.

Antagligen saltade de blodet, för att vispning kanske hade påverkat testet, och inte gjort det tillförlitligt. Kan hända att det hade påverkat blodets framfart genom madrassen.
Saltet kanske påverkade blodets framfart genom madrassen.
Citera
2011-08-27, 21:49
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Saltet kanske påverkade blodets framfart genom madrassen.

Men det vore ju katastrof om de inte kände till det, innan de öht testade.
Citera
2011-08-27, 21:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det tycks iaf inte finnas några medicinska hinder att sova i en bil.
När det gäller att skaffa sig alibi så föreligger inga hinder av något slag inkl. meditation vid mormors grav.

Efter att ha utfodrat sina fiskar på Zynga Fishville kl. 22:23:15 till en kostnad av 313 kr (FUP, s. 328) - eller möjligen några andra fiskar - beger sig FS i skymningsmörkret iväg till kyrkogården för att tillbringa ett par, tre meditativa timmar sittande på kanten till sin mormors grav, för att sedan veckla ihop sig i sin illgröna bil på kyrkogårdens parkeringsplats.

FS anländer till graven strax efter kl. 23.00 och sitter alltså i lotusställning fram till kl. 01.00 - 02.00 då han checkar in på sitt bilhotell. Det blir bara ett par timmars sömn, och han kör vid 06-tiden tillbaka till bostaden, men stannar till på en parkeringsficka 3 km innan han är framme för att sova ytterligare några timmar i okänd position.

Under tiden hinner en för honom obekant person skjuta MJ med en pistol, inventera källarens madrass- och linneförråd, kamouflera sängbottnarna, bädda sängen, städa och våttorka sovrummet från golv till tak, forsla bort både MJ och hennes bäddmadrasser, och i övrigt lämna huset helt osedd. MJ:s mobiltelefon lyckas han dock fingra på så att den avsänder ett sms till FS kl. 10:01:39; ett sms som tycks ha kommit på avvägar eftersom FS ej erhållit detta. 17:11:27 befinner sig MJ:s mobil fortfarande under bostadsmasten, ev. är mördaren då på väg från husets omedelbara närhet. Vad denne gjort under den mellanliggande tiden är okänt; möjligen kan han ha gömt sig i jordkällaren.
http://tomuse.com/fishville-guide-ho...es-money-tips/
Citera
2011-08-27, 21:59
Medlem
maskrooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
@maskroos

Hur var det när ni träffades häromdagen, fick ni umgås helt själva... eller var det någon form av övervakning?

Sitter han häktad med fulla restriktioner, eller hur är det? Vilka kontakter med omvärlden tillåts han ha?

jag träffade honom tillsammans med berry nejding... han får ringa mig, och skriva brev, samt ta emot besök...
Citera
2011-08-27, 22:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
FUP, sid 271
Citat:
4. Då provuppsättningen stått i tre dygn hade utbredningen på blodfläcken på sängbottnen ökat med ca 2-12 cm, se bild 9 expansionen av fläcken visar en ljusare färg.
Men hur kan "riktiga" blodfläcken uppvisa samma färgskiftningar? Det koagulerar ju på långt mindre än tre dygn.
Citera
2011-08-27, 22:06
Medlem
jjagares avatar
Citat:

Var väl katastrof när de inte hittade blodfläcken oxå, så det kan ju ha inträffat många katastrofer.....
Senast redigerad av jjagare 2011-08-27 kl. 22:08. Anledning: fel meningsval :)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in