Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det fanns blodfläckar på resårbotten i sängen. Test utförd av Sveriges Tekniska Forskningsinstitut visar att en mängd av 2 liter oxblod som rinner genom en i det närmaste identisk bäddmadrass som fanns före försvinnandet ger en blodfläck som är nästan lika stor. Dock blev mer än 90 % av blodet kvar i bäddmadrassen. Så den funna blodfläcken innehåller ca 2 dl blod.
Med min syn ser det inte ut som att det kvarstår 2 dl blod i resårmadrassen
Jag tränar eftersök med min hund ibland, då köper jag oxblod på ica. Det är alltid fryst när jag har köpt det (antar att det inte är något folk köper varje dag

). Någon gång när jag råkat glömma typ 1-2 dl i flaskan jag använder så kan den ha legat ute i någon dag innan det torkar.
Nu till den stora frågan, ändras blodets förmågor. Försvinner förmågan att blodet koagulerar???. Använde polisen fryst gammalt fryst oxblod???. Då kan ju hela testet vara missvisande....eller

De tillsatte salt, just för att förhindra koagulation.
Om man en gång har "vispat bort" koagulationsförmågan så återkommer den nog ej.
Antagligen saltade de blodet, för att vispning kanske hade påverkat testet, och inte gjort det tillförlitligt. Kan hända att det hade påverkat blodets framfart genom madrassen.
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
FUP, sid 262:
Det står inget om blodet har varit fryst. Hittade dock detta:
Antar att de måste förhindra koagulering för att blodet inte ska koagulera före testet. Men blir testet verklighetstroget utan koagulering? Antag att det riktiga blodet koagulerade på väg genom madrassen. Då hade resultatet blivit annorlunda. Oxblodet behöver inte alls ha samma egenskaper som blodet i M:s säng. Såvida inte antikoagulantia är tillsatt i det blodet också.
Nej, just det.
För även om de har räknat med en arteriell blödning, men bra flöde, så börjar det ju levra sig utanför kroppen, alltså i madrassen.
I försöket stod att det skvalpade i madrassen, IRL så borde det ha blivit en koagel i densamma.
Slutsats av detta? Rent teoretiskt så borde blodmängden i den saknade bäddmadrassen kunna vara större än i testmadrassen. Men vi vet inte om droppet från bäddmadrass till resårbotten upphörde för att blödningen avtog, eller om det var för att trycket försvann när BO lyftes bort.