2011-09-29, 00:35
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Gissa om vi är nyfikna?

Kan jag tro att ni är, men jag berättar när det är läge
Citera
2011-09-29, 00:37
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare

Via PM för jag anser att inte alla här inne är betrodda
Citera
2011-09-29, 00:40
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Jag vet inte, och det vet nog inte holländarna heller, iom att ingen vet nåt om under vilka ljusförhållanden fläckarna har förvarats.

Nej, den undersökningen gav ingenting. De säger i klartext att åldern inte kan bestämmas, inte när de står utan förvaringsfakta.
Så har inte jag tolkat resultatet. Undersökningen gav en hel del.

Holländarna undersökte tre blodområden; A, B o C. A = insidan på kisseskyddet, B = den större delen av blodfläcken som låg gömd under kisseskyddet och C = det blod som hade spritt sig utanför kisseskyddet. (se bild FUP s. 246).

Det är område C som ihop med temperaturintervallet (18 – 22) som är orsaken till holländarnas stora ålderspridning. A, B och C ger spännvidden på 30 (A vid 22 grader) – till 260 dagar (C vid 18 grader) dagar (dvs 20/7 2010 – 7/3 2011).

Om man t ex bara kollar på deras resultat utifrån fläck A så är spännvidden 30 – 50 dagar, dvs 20/7 – 9/8 2010 (om jag räknat rätt). 30 dagar vid 22 grader och 50 dagar vid 18 grader. (Se tabell, FUP sid. 248.)

Jag ser gärna att någon annan granskar undersökningen från Holland, men det är så här jag har tolkat resultatet vid denna sena timme!
Citera
2011-09-29, 00:46
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Det står ju bl.a. i fup s.274, att experimentfläcken innehåller 2 dl, 90% av de 2 litrarna stannar i madrassen.
Men vad bidde det då kvar? Jo, det bidde 2 dl.

Ooops, jag var visst 2:a på 2 dl.

Jag kan verkligen förvånas över hur folk omsätter resultat i den här tråden. Ska du räkna om experimentet får du göra ett helt nytt experiment. Ta din resårmadrass (eller låna en om du ingen har), häll ut 2 dl blod på vikter och se om fläcken blir snarlik den som var i sängen.
I Skls experiment har man hällt 2 liter blod genom en bäddmadrass innan blodet hamnade på resårmadrassen.
Citera
2011-09-29, 00:56
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Problemet är att vi vet ju inte när fläcken kom dit. Testerna är gjorda vid 18 och 22 grader men enl. Disponenten så var det runt 25 grader i sovrummet.

Någon svarade innan att vid högre värme så ser blodfläckarna nyare ut än vad de är.
Fläck A2 uppskattas åldern till 50 dagar vid 18 gr. och 30 dagar vid 22 gr.
Fläck C2 uppskattas åldern till 260 dagar vid 18 gr. och 180 dagar vid 22 gr.

Om det var 25 grader i rummet vilken blir då åldern på resp. fläck?
Fläck A och C med dess olikheter avseende övertäckning ihop med temperaturspannet blev ytterlighetsspannet på tiden som Marinas blod hamnat i sängen. Tidsintervallet krymper vid högre temperatur. Hur mycket det krymper per grad går kanske att räkna ut utifrån de uppgifter vi har ? Vet ej.
Citera
2011-09-29, 01:07
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Jag kan verkligen förvånas över hur folk omsätter resultat i den här tråden. Ska du räkna om experimentet får du göra ett helt nytt experiment. Ta din resårmadrass (eller låna en om du ingen har), häll ut 2 dl blod på vikter och se om fläcken blir snarlik den som var i sängen.
I Skls experiment har man hällt 2 liter blod genom en bäddmadrass innan blodet hamnade på resårmadrassen.

Det är ju precis det Ullis och jag säger att de hällt ut 2 liter blod och att ca 90% stannade i bäddmadrassen. De säger oxå att fläcken som de åstadkom var mindre än den fläck som fanns på den bäddmadrass som polisen tillhandahöll.

Är det någon som inte håller med så är det MrsMagoo som anser att fanns två liter blod i sängbottnarna.
Allt baserat på nya rön från SKL som bara åklagarna har.
Citera
2011-09-29, 01:08
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

Vadå? Har du oxå kommit över SKLs nya rön i blodfrågan eller är det samma skåpmat som jag fick via PM alldeles nyss?
Citera
2011-09-29, 01:15
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Vadå? Har du oxå kommit över SKLs nya rön i blodfrågan eller är det samma skåpmat som jag fick via PM alldeles nyss?
Citat:
Närmsta vägen ca 15 km men den är inte att rekommendera vintertid. Som artmix säger så kanske just den kameran ger en rättvis bild av förhållandet på småvägarna.

Citat:
Tuesday får fram uppgifterna och det är det viktigaste. Vi är tacksamma för det underlättar att ha fakta när man diskuterar, eller hur?
Citat:
Alternativa gärningsmän finns både i närområdet och några mil bort.
Du skojar va?
Sen när diskuterar du fakta?
Du är ju mil ifrån vad man egentligen utreder här så vad menar du då med fakta undrar jag.
Fakta är att kriminalpolisen, mordutredare och åklagare utreder ett mord där Fredrik Svensson är misstänkt. Så vad är det du vill säga med fakta?
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-09-29 kl. 01:20.
Citera
2011-09-29, 01:26
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Det är ju precis det Ullis och jag säger att de hällt ut 2 liter blod och att ca 90% stannade i bäddmadrassen. De säger oxå att fläcken som de åstadkom var mindre än den fläck som fanns på den bäddmadrass som polisen tillhandahöll.

Är det någon som inte håller med så är det MrsMagoo som anser att fanns två liter blod i sängbottnarna.
Allt baserat på nya rön från SKL som bara åklagarna har.

Överklagande Sida 5 (7)
Handling 142

Tingsrätten skriver (sid. 42) att tidpunkten är osäker då den stora blodbesudlingen hamnat i Marina Johanssons säng. Detta är inte riktigt. Den tekniska undersökningen visar, vilket är väsentligt i målet, att blodet kan vara så gammalt som från juli 2010. Efter den 28 juli 2010 — d.v.s. efter Marina Johanssons försvinnande — kan inte blodet rimligen ha hamnat i sängen. Marina
Johansson har omöjligen hållit sig borta viss tid, för att återvända till huset i Spekeröd och bli mördad vid en senare tidpunkt. (Efter ingripandet i augusti 2010 mot Fredrik Svensson var huset avspärrat — med det undantaget att Marina Johanssons mamma LJ hade tillgång till huset för att
bland annat mata katterna.)

Vittnet Fr*d Bre**tz uppgifter om mannen från Holland (dom sid. 40) som även bodde i Sverige förändrar inte bilden. Något "Hollandspår" finns inte.
Tingsrättens slutsats (mot bakgrund av ovan angivet SMS sammantaget med FB uppgifter) om att det inte går att utesluta att Marina Johansson var vid liv i vart fall vid två-tiden på eftermiddagen den 28 juli 2010 är fel.

Viss kritik har i Uddevalla tingsrätts dom (sid. 42) riktats mot polisutredningen vad gäller DNA-bestämning av blodfynden i Marina Johanssons säng — fler prover borde enligt tingsrätten ha analyserats. Det prov som analyserats visar att blodet med visshet (grad +4) kommer från Marina Johansson. Mer säkert uttalar sig inte Statens kriminaltekniska laboratorium. Denna eventuella brist i utredningen åtgärdas genom att SKL fått i uppdrag att analysera ytterligare
prover, se nedan under åberopad skriftlig bevisning

Så man kommer ta mer prover hos SKL vilket betyder att man kan få in fler svar från sängens andra delar. Helt sanslöst av tingsrättens fyllo att ens påpeka detta +4 är väl inget snack.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-09-29 kl. 01:44.
Citera
2011-09-29, 05:40
Medlem
majbjorns avatar
Citat:
Nu börjar det hända saker................

Håller tummarna och hoppas ni kommit något på spåret.
Citera
2011-09-29, 06:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Varför skulle du inte misstänka FS? Han är den troligaste gärningsmannen alla kategorier. Du är ju inte korkad.. Naturligtvis ska du inte behöva säga som vissa av oss gör att han är skyldig, men misstänka är något annat.
Det blir så barnsligt och omoget när det ska vara svart eller vitt. Nu försvarar du honom in absurdum. Diskussionerna blir där efter..rena sandlådan. Allt skulle vara så mycket trevligare om vi kan vara sakliga och inte skena iväg. Det skulle säkert lyfta tråden också..

Jag vet att han finns med som misstänkt hos dig, så varför inte ta med det i diskussionerna? Eller har du bara bestämt dig för att motarbeta allt som talar för FS?
Svaret finns i det inlägg som du citerar.

Förklara för mig hur FS kunde få ut kroppen utan att lämna liklukt eller en enda bloddroppe någon annanstans än i sängen, utan att gå in i absurdum.
Senast redigerad av Quarrel 2011-09-29 kl. 06:52.
Citera
2011-09-29, 06:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ja precis så är det Hovrätten tar ställning till SKLs bedömning och det är nog så att det lutar åt just 2 liter blod. <Du har inget som säger att det inte är så.
SKL +2 är suveränt här och ingen är gladare än jag för jag vet att man kommer köra på detta och få igenom det här utan problem.
Nej det är inte övergrepp det är min åsikt inget annat och den står jag för du är ett dumhuvud.
Varför tog inte åklagaren upp SKL:s bedömning i tingsrätten, tror du? Är han också ett dumhuvud?
Senast redigerad av Quarrel 2011-09-29 kl. 06:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in