2011-08-27, 22:13
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Precis det jag menade
Vet dock inte hur fort blodet börjar att koagulera?
Det koagulerar jättesnabbt, så snart trycket avtar.
Vid en artärblödning orkar det inte täppa till skadan, men det levrar sig
så snart det kommer bort från kroppen.

Om man vispar blod vid slakt, så måste man vispa oavbrutet. Minsta lilla uppehåll så börjar det att klumpa sig.
Citera
2011-08-27, 22:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Det koagulerar jättesnabbt, så snart trycket avtar.
Vid en artärblödning orkar det inte täppa till skadan, men det levrar sig
så snart det kommer bort från kroppen.

Om man vispar blod vid slakt, så måste man vispa oavbrutet. Minsta lilla uppehåll så börjar det att klumpa sig.
Kan man dra slutsatsen att blodet i M:s säng borde ha koagulerat innan det rann igenom bäddmadrassen?
Citera
2011-08-27, 22:20
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
jag träffade honom tillsammans med berry nejding... han får ringa mig, och skriva brev, samt ta emot besök...

Är det från nu, eller har du fått ha kontakt med honom hela tiden? Efter att FUP blev klar kanske?

Får han tillgång till tv och tidningar?
Internet?
Citera
2011-08-27, 22:21
Medlem
maskrooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
@ Maskroos
Hur länge har du känt / varit ihop med FS står säkert i fup:en men har inte den tillgänglig.

jag och fredrik blev ett par i början på oktober förra året...
Citera
2011-08-27, 22:22
Medlem
maskrooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Är det från nu, eller har du fått ha kontakt med honom hela tiden? Efter att FUP blev klar kanske?

Får han tillgång till tv och tidningar?
Internet?

han fick skriva brev tidigt. första brevet fick jag den 26:e april
Citera
2011-08-27, 22:34
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Kan man dra slutsatsen att blodet i M:s säng borde ha koagulerat innan det rann igenom bäddmadrassen?
Nej, jag tycker att slutsatsen lutar åt att blödningen har varit ännu större och kraftigare IRL.
Iaf om oxblodet helt saknade koagulationsförmåga, vilket väl var en förutsättning för testet.

För att få ett rättvist test så skulle tjuren ha blivit tappad, om inte bredvid sängen så utanför husväggen. Blodet skulle röras endast medan det bars in, och sen ut med det på madrassen, på direkten.
Men jag gissar att det då hade gått åt mer för att få motsvarande fläck på resårbotten.

Vet nån i tråden vilka blodprodukter som lagras frysta, om det öht finns några.
Citera
2011-08-27, 22:36
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
För att återvända till sovrummet: Hur har det horisontella, mycket distinkta, c:a 7 cm långa skrapstrecket i träfanéret, bara någon decimeter under kulhålet, uppstått? Skrapet ser också ut att återkomma (knappt synligt) c:a 8 cm till vänster på exakt samma höjd. Behöver i och för sig inte ha något samband med kulhålet, men sitter så nära att det nästan bör finnas ett sådant. - För att komma åt att dra av kropp resp. bäddmadrass kan sängen ha flyttats ut från kulväggen, en skottkärra rullats in och sedan åstadkommit märket när kroppen under mycken möda och stort besvär lastades på. Därför bör husets alla kärror (och dörrar under passagen ut) undersökas med avseende på höjd och ev. skador och fanérpartiklar. - Men det har väl farbror polisen redan gjort under de två månader då MJ:s mor ej städade undan en enda pryl (FUP, s. 667)?

Varför har sänglampan på MJ:s sida förflyttats till det andra nattduksbordet och varför saknar denna lampa skärm? - Blodbesudlad skärm? (FUP, s. 174, 716).
Det fetade.
Intressant. Kan höjden på skrapmärket (från golvninvå) stämma överens med med en skottkärras övre kant?

Om man vill använda en sådan lampa som läslampa borde skärmen tas av. M hade ju, minst sagt, en något udda placering av huvudkuddar utifrån sängens placering.
Citera
2011-08-27, 22:57
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det fetade.
Intressant. Kan höjden på skrapmärket (från golvninvå) stämma överens med med en skottkärras övre kant?

Om man vill använda en sådan lampa som läslampa borde skärmen tas av. M hade ju, minst sagt, en något udda placering av huvudkuddar utifrån sängens placering.

Det verkar ganska knöligt att få ner MJ:s kropp i en skottkärra och sedan ut genom sovrumsdörren, via vardagsrummet och ned för halvtrappan (3 trappsteg) till hallen.
För att inte tala om alla möbler och grejer som står överallt.
Citera
2011-08-27, 23:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Det verkar ganska knöligt att få ner MJ:s kropp i en skottkärra och sedan ut genom sovrumsdörren, via vardagsrummet och ned för halvtrappan (3 trappsteg) till hallen.
För att inte tala om alla möbler och grejer som står överallt.
Någon som har en skottkärra och kan prova om den går att köra genom en vanlig dörr?
Citera
2011-08-27, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

En logisk slutsats är att det hinner inte koagulera om trycket är starkt och det rinner mycket blod. Småblöder man ifrån ett ytligt sår, då hinner blodet koaguera och det rinner öht inte igenom någon bäddmadrass.

Frågan är ju också vad som i kroppen gått sönder, har en artär gått sönder då blöder det utav bara helvete. Skärs t ex halsartären sönder då pulserar blodet ut i takt med hjärtslagen, samma sak med andra artärer som går sönder.

Venöst blod (ifrån vener alltså) rinner däremot långsamt och hinner koagulera. Det är pga detta man sällan eller aldrig dör av att skära i handleden horisontellt, men vertikalt över venen då får du ett skärsår där blodet i princip försvinner ut i stora mängder i takt med dina hjärtslag.
Citera
2011-08-27, 23:26
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Kan man överleva en blodförlust om två liter?

När det gäller överlevnadsmöjligheterna vid olika blodförluster kan jag bidra med följande praktikfall:

En bekant till mig råkade ut för en olycka som gjorde att levern sprack och började blöda kraftigt. Det blev dock inga yttre skador varför ingen förstod hur allvarligt det var förrän min vän svimmade av.

Det tog bra mycket mer än en timme innan han var på sjukhus (vi var ute i obygden och det blev fem mil med ambulanshelikopter. Sista biten var han medvetslös.

Väl framme på sjukhuset konstaterade läkarna att han förlorat mer än 3,5 liter blod. "Han hade nog inte klarat sig mycket mer än en kvart till" var omdömet.

Gissningsvis var hans blodförlust mer än två liter under minst 30 minuter.

Har man blivit skjuten kan man dock dö snabbare av helt andra orsaker. Om skottet tagit i huvudet t ex.------------------------

För övrigt tycker jag det är rätt märkligt att man inte hittat blodrester på golv, tapeter etc. Jag har väldigt svårt att tro att madrassen skulle ha sugit i sig precis allt. Eller har jag missat något?
Både på sängramen och golvet återfanns blod.

Det fetade:

Det finns andra som beskrivit att blodmängden eg. är ointressant som dödsorsak, t ex, Texaco-Darrel som för ett antal sidor sedan beskrev att det förmodligen inte var blodförlusten, utan hjärnskador pga skott mot huvudet som dödade henne:

https://www.flashback.org/sp32439763

Det låter ju logiskt, men tyvärr finns det ingen kropp att obducera.
Citera
2011-08-27, 23:33
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Annika tillfrågas om hon har några tips inför förhör med Fredrik. Annika säger att Fredrik
inte är empatisk i huvudtaget. Ser han en chans att klara sig undan genom att vara tyst och
inte erkänna något så kommer han att göra det.
Ingen smickrande beskrivning av sin son.
Källa:Förhör med FS mamma, Fup sid. 799
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in