2011-10-07, 09:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av YONI
Min tolkning är att det är "lilla" maskroos som författat detta handskrivna. Språket besitter samma torftighet som hennes inlägg i denna tråd. En viss anklagelse kan även tolkas in.

Mycket möjligt. Jag undrar om FS visste att huset skrivits över på Marina strax innan försvinnandet? Han trodde kanske att han skulle ärva henne?
Citera
2011-10-07, 10:16
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YONI
Min tolkning är att det är "lilla" maskroos som författat detta handskrivna. Språket besitter samma torftighet som hennes inlägg i denna tråd. En viss anklagelse kan även tolkas in.

Om maskroos skrivit det är nog inte så svårt för polisen att få fram det via handstilen.
Har det skrivits för att syfta på att det finns ekonomiska oegentligheter och att det skulle vara syftet med att undanröja MJ?
Är brevet skrivet för att peka på att MJs pappa åtminstone indirekt skulle vara inblandad?
Citera
2011-10-07, 10:18
Bannlyst
Hur gick det med undersökningen av jeansen och tröjan med blodbesudlingar på som skulle till SKL? Som tillhörde en person med skyddad identitet.
Citera
2011-10-07, 10:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Hur gick det med undersökningen av jeansen och tröjan med blodbesudlingar på som skulle till SKL? Som tillhörde en person med skyddad identitet.

Det var en miss att det kom med i FUP. Personen eller dennes kläder är inte inblandad i fallet.
Citera
2011-10-07, 10:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Det var en miss att det kom med i FUP. Personen eller dennes kläder är inte inblandad i fallet.
OK?

Undrar hur polisen kan låta anhöriga ta både kamera och dator i huset innan de själva har undersökt dem!
Varför var de 2 sakerna så viktiga för anhöriga att de tog med sej dem?
Citera
2011-10-07, 10:32
Medlem
bagarn29s avatar
jjagare och JensLapidus
Hur pass farbar är terrängen under elledningarna strax norr om Källdalen?
Örevattnet är en liten sjö som går att nå från två håll är det enligt er en tänkbar plats att dumpa oönskade saker?

Örevattnet min.djup 2,9 m- max djup 6 m
Citera
2011-10-07, 10:36
Bannlyst
Citat:
OK?

Undrar hur polisen kan låta anhöriga ta både kamera och dator i huset innan de själva har undersökt dem!
Varför var de 2 sakerna så viktiga för anhöriga att de tog med sej dem?

Vad jag har förstått så säkrade anhöriga värdesaker, vilket säkert var klokt. Så här efteråt var det säkert ett klokt beslut eftersom risken var att FS förstört "spår" om inte anhöriga tagit hand om sakerna.
Citera
2011-10-07, 10:39
Bannlyst
Citat:
Vad jag har förstått så säkrade anhöriga värdesaker, vilket säkert var klokt. Så här efteråt var det säkert ett klokt beslut eftersom risken var att FS förstört "spår" om inte anhöriga tagit hand om sakerna.
Vad säger att risken inte finns att anhöriga skulle "förstöra" spåren istället?
Citera
2011-10-07, 10:41
Bannlyst
Citat:
Vad säger att risken inte finns att anhöriga skulle "förstöra" spåren istället?

De är inte misstänkta för något. Nu försvann inte kamera och datorn så polis kunde undersöka hennes senaste kontakter. Det är bra.
Hade anhöriga laborerat med datorn hade det lämnat spår. Polisens IT-tekniker kan sånt här.
Senast redigerad av Mariooo 2011-10-07 kl. 10:52.
Citera
2011-10-07, 10:52
Bannlyst
Citat:
De är inte misstänkta för något. Nu försvann inte kamera och datorn så polis kunde undersöka hennes senaste kontakter. Det är bra.
Nej, de försvann inte.
Men hur kommer det sej att mamman talar om att hon och Karina varit i huset med 2 poliser runt den 2-3 aug och att hon då tog med sej en dator. Att hon senare efter någon dag åker dit igen och "gick bara in och hämtar en kamera och gick ut igen" som hon säger.
Efter förhöret ringer hon polisen på eftermiddagen efter att ha pratat med Karina och säger att hon vill rätta till en del i förhöret ang datorn och kameran. Då säger hon att: Både datorn och kameran togs från Marinas hus tisdagen d. 3 augusti.
Det var Karina och hennes pojkvän Göran som hämtade datorn och kameran. Mamman själv var inte med.

Varför ändrar hon sin version till att hon har hämtat både kamera och dator till att hon inte har gjort det utan att Karina med pojvän har hämtat det?
Man vet väl om man hämtat saker i huset eller inte.
Citera
2011-10-07, 10:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag håller inte med. Kode O:s västra begränsningslinje korsar Svartedalsvägen vid Ålevattens västra ände. Det är 5 km från golfbanan. Oavsett när fordonsobservationen skedde kan inte FS ha gjort fordonssök via Kode O kl 14.39 och gjort den promenad från Stora Höga som åklagaren beskrivit och blivit iakttagen av vittnet KH vid 15-tiden.
Jodå, det kan han. Det hela hänger som sagt på var inom räckhåll för Kode O han befann sig samt när vittnet vid golfbanan (som dessförinnan handlat och lastat in diverse varor i sin bil mm) såg mannen som misstänks vara FS.

Men teori och praktik är två olika saker. - Vore det inte också lite konstigt om FS skulle ha promenerat från Stora Höga och hem? - Varför inte använda sin cykel och slänga in den i bilen före avfärd?

Med andra ord: Ett tredje alternativ är att FS i samband med sin bilfärd till Stora Höga (eller annan, okänd destination) ringer in sin fordonsfråga (efter att mindre än 6 min dessförinnan ha försökt få MJ:s syster att tro att MJ är på väg mot Lid/Linköping, dvs i betydelsen att hon just startat sin färd). - Mannen vid golfbanan behöver inte ha varit FS, utan kan i princip ha varit vilken annan långhårig man som helst.
Citera
2011-10-07, 10:56
Bannlyst
Citat:
Nej, de försvann inte.
Men hur kommer det sej att mamman talar om att hon och Karina varit i huset med 2 poliser runt den 2-3 aug och att hon då tog med sej en dator. Att hon senare efter någon dag åker dit igen och "gick bara in och hämtar en kamera och gick ut igen" som hon säger.
Efter förhöret ringer hon polisen på eftermiddagen efter att ha pratat med Karina och säger att hon vill rätta till en del i förhöret ang datorn och kameran. Då säger hon att: Både datorn och kameran togs från Marinas hus tisdagen d. 3 augusti.
Det var Karina och hennes pojkvän Göran som hämtade datorn och kameran. Mamman själv var inte med.

Varför ändrar hon sin version till att hon har hämtat både kamera och dator till att hon inte har gjort det utan att Karina med pojvän har hämtat det?
Man vet väl om man hämtat saker i huset eller inte.

Jag tolkar det som att Mamman trodde att C tagit med sig bägge sakerna den 2 aug. Det är det mamman vill rätta till efter att hon pratat med C. C hämtade sakerna den 3 aug.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in