2010-08-06, 22:21
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilkitty
Studien som ni hänvisar till talar MOT er, inte FÖR er. Därför föreslår jag att ni slutar hänvisa till den, speciellt då ingen av er verkar ha läst den.

Jag tror dom flesta här är överens om att TuT-fokuserad träning är, eller kan vara bra. Jag tror också att dom flesta här, som kan resonera någorlunda logiskt, inser att TuT-fokuserad träning inte är det enda som skiljer mellan framgångsrika BBs och oframgångsrika.

Jag tror också att dom flesta som kan resonera logiskt här, inser att man inte kan träna delar av muskler bara för att det "känns" så. Träningsresultat är inte något som har med mysterium och mystik att göra, utan kan förklaras vetenskapligt med anatomi bl.a. Visst kan man säga att man skickar en "extra lång anabol signal och får plushypertrofi och undviker muskulär jämvikt om man isolerar nedre lats" men då kan ni för min del lika gärna hänvisa till en spåkärring.

Och oavsett vad bodybuilders säger så måste vi se vad varje enskild person säger rent faktamässigt, och inte acceptera det vind för våg för att personen har status.

"The shoulder flexion task was accomplished by widespread activation of the Pectoralis Major (P1–P6), the anterior four segments of the Deltoid (D1–D4) and only one segment (L1) of the antagonist Latissimus Dorsi (Fig. 10). The task was initiated by simultaneous activation of four adjacent muscle segments on the anterior aspect of the shoulder; P1 and P2 (clavicular head) with D1 and D2 (anterior head) (Fig. 10). A significantly (p<0.05) later activation occurred in segments P3–P6, D3, D4 and L1 (Table 5). The remaining segments (D5–D7; L2–L6) of the Deltoid and the Latissimus Dorsi respectively remained inactive during this task "

Latsen delas upp i L1-L7 det kan man ju se som den har 7 huvuden eller vad man nu ska kalla det, här visas aktivering i endast L1, enligt tidagare tvärsäkra experter här så går det ju inte eftersom alltid hela latsen aktiveras lika mkt överallt. Här är iof latsen antagonist men bara en del av den spänns. Mkt intressant
Citera
2010-08-06, 23:53
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
"The shoulder flexion task was accomplished by widespread activation of the Pectoralis Major (P1–P6), the anterior four segments of the Deltoid (D1–D4) and only one segment (L1) of the antagonist Latissimus Dorsi (Fig. 10). The task was initiated by simultaneous activation of four adjacent muscle segments on the anterior aspect of the shoulder; P1 and P2 (clavicular head) with D1 and D2 (anterior head) (Fig. 10). A significantly (p<0.05) later activation occurred in segments P3–P6, D3, D4 and L1 (Table 5). The remaining segments (D5–D7; L2–L6) of the Deltoid and the Latissimus Dorsi respectively remained inactive during this task "

Latsen delas upp i L1-L7 det kan man ju se som den har 7 huvuden eller vad man nu ska kalla det, här visas aktivering i endast L1, enligt tidagare tvärsäkra experter här så går det ju inte eftersom alltid hela latsen aktiveras lika mkt överallt. Här är iof latsen antagonist men bara en del av den spänns. Mkt intressant
Nu fuskar du för du länkar inte ens hela studien.
Citera
2010-08-07, 00:02
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Nu fuskar du för du länkar inte ens hela studien.

Du kan väl gå tillbaka i tråden så har du studien på sidan XX.

http://www.jelectromyographykinesiology.com/article/PIIS1050641105001483/fulltext
Senast redigerad av KemiRockarFett 2010-08-07 kl. 00:12.
Citera
2010-08-07, 01:07
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
Du kan väl gå tillbaka i tråden så har du studien på sidan XX.

http://www.jelectromyographykinesiology.com/article/PIIS1050641105001483/fulltext
Det är ju för fan på en axelövning. Latissimus Dorsi verkar inte ens i den riktningen, nu vet inte jag hur du tränar dina lats men inte fan gör jag det genom framåtlyft med hantlar i alla fall. Ganska känd övning för framsida axlar.
Citera
2010-08-07, 10:24
Medlem
RobbanColemans avatar
Citat:
Det är ju för fan på en axelövning. Latissimus Dorsi verkar inte ens i den riktningen, nu vet inte jag hur du tränar dina lats men inte fan gör jag det genom framåtlyft med hantlar i alla fall. Ganska känd övning för framsida axlar.

Du missar poängen...
Citera
2010-08-07, 14:25
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman
Du missar poängen...
Nej, men jag kan göra en studie som visar att jag aktiverar enbart baksida deltoideus när jag gör ryggövningar. Säger inte så mycket.

Ingen har sagt att det inte går att aktivera separata delar, skall du dock träna latsmuskeln så får du göra latsdrag och då kommer garanterat till 100% hela muskeln arbeta.

Kan ju sätta lite elektroder på min vadmuskulatur när jag kör bänkpress också, kan lova att det ger utslag.
Citera
2010-08-07, 15:29
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Nej, men jag kan göra en studie som visar att jag aktiverar enbart baksida deltoideus när jag gör ryggövningar. Säger inte så mycket.

Ingen har sagt att det inte går att aktivera separata delar, skall du dock träna latsmuskeln så får du göra latsdrag och då kommer garanterat till 100% hela muskeln arbeta.

Kan ju sätta lite elektroder på min vadmuskulatur när jag kör bänkpress också, kan lova att det ger utslag.

Jope säger att man tar i med de muskler man lär sig få kontakt i, vilket man bestämmer själv genom att lära sig posera och därmed kontrahera de delar man avseer träna.
Citera
2010-08-07, 15:40
Medlem
evilkittys avatar
edit
Citera
2010-08-07, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman
Du missar poängen...

Mja, det är många missade poänger här... Tror inte det går att komma längre. En fullständigt grundläggande regel när det gäller vilka slutsatser som kan dras från forskningsrapporter av den typen som diskuteras här är att man -även om studien visat att hela muskulaturen alltid arbetar som en enhet etc. etc. etc. (vilket är precis tvärt emot vad den gör)- inte kan bevisa avsaknad/frånvaro av någonting eftersom studien utförts på en begränsad population.

Lite fel som att utifrån en testgrupp om 40 slumpvis valda personer (=undernärda universitetsstudenter som är villiga att utsätta sig för otrevliga experiment för att skrapa ihop till hyran) testa hur mycket dom pallar i bänk och sen dra slutsatsen att det är omöjligt för människan att ta mer än 130 kg i bänkpress...

Dels pekar ju den här studien på att en muskel är indelad i segment som kan delaktiveras av CNS, men även om den hade pekat på att så inte var fallet så hade man ändå inte kunnat dra slutsatsen att ingen kan kontrollera eller träna upp en del av en muskel, bara att ingen av de testade klarade av det.

Å sen Axon, som i sin evinnerliga vishet ger cirkelreferensen ett ansikte genom att använda sin egen text som någon slags bevis för till att hans hypotes om att prickskjutning är omöjligt blir det ju nästan poetiskt .

Avslutningsvis ett litet visdomsord:

"Arguing on the internet is like running in the special olympics -even if you win you're still retarded".

S
Citera
2010-08-07, 17:30
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superfluent
Mja, det är många missade poänger här... Tror inte det går att komma längre. En fullständigt grundläggande regel när det gäller vilka slutsatser som kan dras från forskningsrapporter av den typen som diskuteras här är att man -även om studien visat att hela muskulaturen alltid arbetar som en enhet etc. etc. etc. (vilket är precis tvärt emot vad den gör)- inte kan bevisa avsaknad/frånvaro av någonting eftersom studien utförts på en begränsad population.

Lite fel som att utifrån en testgrupp om 40 slumpvis valda personer (=undernärda universitetsstudenter som är villiga att utsätta sig för otrevliga experiment för att skrapa ihop till hyran) testa hur mycket dom pallar i bänk och sen dra slutsatsen att det är omöjligt för människan att ta mer än 130 kg i bänkpress...

Dels pekar ju den här studien på att en muskel är indelad i segment som kan delaktiveras av CNS, men även om den hade pekat på att så inte var fallet så hade man ändå inte kunnat dra slutsatsen att ingen kan kontrollera eller träna upp en del av en muskel, bara att ingen av de testade klarade av det.

Å sen Axon, som i sin evinnerliga vishet ger cirkelreferensen ett ansikte genom att använda sin egen text som någon slags bevis för till att hans hypotes om att prickskjutning är omöjligt blir det ju nästan poetiskt .

Avslutningsvis ett litet visdomsord:

"Arguing on the internet is like running in the special olympics -even if you win you're still retarded".

S

Jag anser att du har helt rätt i ovanstående!
Slutsatsen är väl att ju duktigare bodybuilder ju bättre kontroll har den personen på musklernas "delmuskler", latsen bestod ju av inte mindre än sju muskelhuvuden. Jag är själv 10000% övertygad, genom egen erfarnhet muskelutveckling, att en stor del av hemligheten att få en muskel som helhet att utvecklas är att i sin träning med olika vinklar etc kunna flytta kontraktionen till ett fåtal eller enstaka sådana muskelhuvuden mot slutet av repsen för att där kontrahera det muskelhuvudet maximalt. Av samma anledning är jag övertygad om att detta är också en anledning varför vissa som tränat 7 år på en längd om 184 cm endast har 40 cm i vader, han är långt från ensam. Det är många som tränat många år som har vader som ser ut som hälsenan på en bofik, gemensamt för dem är att de också är säkra på att tex sittande vadpress bara tar i soleus, fast en erfaren kroppsbyggare kan använda den övningen för att köra gastrioneiums på ett alldeles utmärkt sätt. Resultaten talar för sig själv. Jag längtar efter att läsa robbans text om vader som han lovat kommer snart.
Varför jag tar upp vader som exempel är för att den anses vara en idiotenkel muskel att träna, hur svårt är det? Men många "duktiga" teoretiker som tränat många år får aldrig till den överhuvudtaget, MEN det är jusst här vi har poängen, de som kan träna med TUT, förlägga den till avsedd del av vaden och erhålla den där stenhårda slutkontraktionen och som förstår att praktik och teori egentligen är samma sak, och så länge den inte är det är det bara för teoretikern läst men inte förstått, eller att teorin är en dålig modell av verkligheten och måste förfinas... ofta är felet att personen ej förstått utan bara läst in...
Citera
2010-08-07, 17:46
Medlem
BengtZzs avatar
I en axelövning, hantellyft framåt, så aktiverades endast en det av latissimus dorsi. Ja för övrigt så aktiverades inte bakre deltoideus heller. Dessutom aktiverades inte latsen ens i början, utan det var senare, kanske till och med berodde på att personen i fråga aktivt förde armen nedåt efter att ha lyft.

http://www.jelectromyographykinesiology.com/article/S1050-6411%2805%2900148-3/journalimage?src=fig&loc=gr11&ishighres=false&allh ighres=false&free=yes
Citat:
Also note the unique antagonist role played by muscle segment L1.

Ser man en mycket bra bild hur den fäster i armen. Inre delen av latsen aktiverades i hantellyft framåt och agerade som en antagonist, troligen för mer ledstabilitet.

Då borde man kunna få en riktigt grov inre lats muskulatur av hantellyft framåt. Fan va grov.
Citera
2010-08-07, 17:57
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
I en axelövning, hantellyft framåt, så aktiverades endast en det av latissimus dorsi. Ja för övrigt så aktiverades inte bakre deltoideus heller. Dessutom aktiverades inte latsen ens i början, utan det var senare, kanske till och med berodde på att personen i fråga aktivt förde armen nedåt efter att ha lyft.

http://www.jelectromyographykinesiology.com/article/S1050-6411%2805%2900148-3/journalimage?src=fig&loc=gr11&ishighres=false&allh ighres=false&free=yes

Ser man en mycket bra bild hur den fäster i armen. Inre delen av latsen aktiverades i hantellyft framåt och agerade som en antagonist, troligen för mer ledstabilitet.

Då borde man kunna få en riktigt grov inre lats muskulatur av hantellyft framåt. Fan va grov.

Poängen är fortfarande att man troligen med hög säkerhet inte kan skapa en muskelobalans där du utvecklar en del av L1-L7 medan andra delar förblir outvecklade. Riktig BB handlar däremot om att i olika vinklar och därför också med en ganska lätt vikt kontrahera de individuella "paketen" maximalt för att på så vis tvinga helheten att växa, för tung vikt så kanske L1-L5 får bra med stryk men de två resterande huvudena jobbar inte maximalt och därmed begränsas muskeltillväxten i HELA muskeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in