2010-08-12, 17:11
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilkitty
Abstract
Background: We aimed to determine the effect of resistance exercise intensity (% 1 repetition maximum—1RM) and volume on muscle protein synthesis, anabolic signaling, and myogenic gene expression.

Methodology/Principal Findings: Fifteen men (2161 years; BMI = 24.160.8 kg/m2) performed 4 sets of unilateral leg extension exercise at different exercise loads and/or volumes: 90% of repetition maximum (1RM) until volitional failure (90FAIL), 30% 1RM work-matched to 90%FAIL (30WM), or 30% 1RM performed until volitional failure (30FAIL). Infusion of [ring-13C6] phenylalanine with biopsies was used to measure rates of mixed (MIX), myofibrillar (MYO), and sarcoplasmic (SARC) protein synthesis at rest, and 4 h and 24 h after exercise. Exercise at 30WM induced a significant increase above rest in MIX (121%) and MYO (87%) protein synthesis at 4 h post-exercise and but at 24 h in the MIX only. The increase in the rate of protein synthesis in MIX and MYO at 4 h post-exercise with 90FAIL and 30FAIL was greater than 30WM, with no difference between these conditions; however, MYO remained elevated (199%) above rest at 24 h only in 30FAIL. There was a significant increase in AktSer473 at 24h in all conditions (P = 0.023) and mTORSer2448 phosphorylation at 4 h post-exercise (P = 0.025). Phosporylation of Erk1/2Tyr202/204, p70S6KThr389, and 4E-BP1Thr37/46 increased significantly (P,0.05) only in the 30FAIL condition at 4 h post-exercise, whereas, 4E-BP1Thr37/46 phosphorylation was greater 24 h after exercise than at rest in both 90FAIL (237%) and 30FAIL (312%) conditions. Pax7 mRNA expression increased at 24 h post-exercise (P = 0.02) regardless of condition. The mRNA expression of MyoD and myogenin were consistently elevated in the 30FAIL condition.

Conclusions/Significance: These results suggest that low-load high volume resistance exercise is more effective in inducing acute muscle anabolism than high-load low volume or work matched resistance exercise modes.

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0012033

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=152411

Som jag tolkade studien så visar den att i detta fallet var högrep bättre för volym, men att även att köra till fail kan vara fördelaktigt

edit: studie angående att köra till fail vs att inte göra det: http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/01400.2005v1

Att man inte ska gå till fail i ett set är väl mer för att man inte ska fuska på sista repsen och skada sig. Som jag ser det så ska man ju vara slut i muskeln på rätt sätt då passet är klart.

Japp många reps ger ju också andra effekter med avseende på glykogeninlagring mm, en muskel är så mkt mer än bara protein.
Citera
2010-08-12, 17:15
Medlem
evilkittys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxicum
Stor i stilen men ingen som helst vetskap du har härmed bevisat det jag skrev i föregående inlägg!!

Den excentriska fasen är dominant när det gäller volym ja (även om koncentrisk träning också bygger, även om dess syfte är annorlunda) vilket inte vad vad du skrev. Har iofs svårt att tolka vad du skriver så du kanske menar tvärt om.

Variation är nyckeln hur som helst, att använda sig av statisk träning i vändpunkterna för att optimera TuT är antagligen optimalt, tillsammans med kombinerade koncetriska och excentriska moment.
Citera
2010-08-15, 13:59
Medlem
oxicums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilkitty
Den excentriska fasen är dominant när det gäller volym ja (även om koncentrisk träning också bygger, även om dess syfte är annorlunda) vilket inte vad vad du skrev. Har iofs svårt att tolka vad du skriver så du kanske menar tvärt om.

Variation är nyckeln hur som helst, att använda sig av statisk träning i vändpunkterna för att optimera TuT är antagligen optimalt, tillsammans med kombinerade koncetriska och excentriska moment.

Sant!! Men det var heller inte vad du skrev.
Citera
2010-08-17, 13:49
Medlem
Iroquioss avatar
Hej! Intressant tråd!

Den 2:a delen saknar klippet där Coleman gör rätt bänkpress. Skulle någon kunna lägga upp ett liknande klipp där han (eller någon annan) gör likadana reps?
Citera
2010-08-17, 14:24
Medlem
Kreatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iroquios
Hej! Intressant tråd!

Den 2:a delen saknar klippet där Coleman gör rätt bänkpress. Skulle någon kunna lägga upp ett liknande klipp där han (eller någon annan) gör likadana reps?
Ganska säker på att det är detta klippet som visades http://www.youtube.com/watch?v=scy0ttw0X-s
Citera
2010-08-17, 18:30
Medlem
Iroquioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreato
Ganska säker på att det är detta klippet som visades http://www.youtube.com/watch?v=scy0ttw0X-s

Tack så mycket! Vad är det för skillnad om man kör bänk med benen på bänken kontra mot att ha dem i marken?

Mvh
Citera
2010-08-17, 19:06
Medlem
Citat:
Tack så mycket! Vad är det för skillnad om man kör bänk med benen på bänken kontra mot att ha dem i marken?

Mvh

Isolerar bröstet bättre har jag läst.
Citera
2010-08-17, 19:07
Medlem
Citat:

Mvh
Rekomenderas även om du får känningar i ländryggen.
Citera
2010-08-17, 19:13
Medlem
mr-virros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahman
Man bänkar väl inte med benen?
Citera
2010-08-17, 19:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mr-virro
Man bänkar väl inte med benen?
Självklart inte... Men genom att ha benen på bänken eller i luften håller du lättare ner hela ryggen mot bänken och hjälper inte till lika mycket i lyftet genom att svanka.
Citera
2010-08-17, 19:47
Medlem
LOLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahman

Mmm jag har hört att du fördelar bänkpress vikten på en mindre area vilket gör att du isolerar bröstet mer om man har fötterna i luften.

Dock är det något jag har hört inget jag vet säkert
Citera
2010-08-17, 20:50
Medlem
Kreatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOLAD
Mmm jag har hört att du fördelar bänkpress vikten på en mindre area vilket gör att du isolerar bröstet mer om man har fötterna i luften.

Dock är det något jag har hört inget jag vet säkert
Rent logiskt nu. Om ländryggen ligger i bänken så blir väl ändå arean större än om man haft en svank? Eller så hänger jag inte med i ditt argument alls. Styrkelyftare svankar väl upp sig något otroligt för att bara få upp skiten, de är inte så intresserade av kontakten, medan ländrygg i = kontakt. Kan självklart ha fel, men tyckte du skrev knepigt där.

Edit: Vilken area är det vi pratar om föresten? Förstod mitt eventuella tolkningsfel nämligen!
Senast redigerad av Kreato 2010-08-17 kl. 20:51. Anledning: Area-fail
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in