2010-07-11, 19:07
Medlem
RobbanColemans avatar
Att träna rätt för volym

Nu ska jag försöka ge ett exempel på att jag har rätt. Det gäller att träffa avsedd muskel, den ska inte vila under rörelserna utan den ska bråkas med genom hela setet, det är bodybuilding. Detta utförande ser för det otränande ögat ofta "slarvigt" ut. För att uppnå detta fenomen får man korta ner rörelsemönstret som vi så felaktigt matas med gång på gång. Jag kommer ge er två klipp som kommer visa rätt och fel.

Det första klippet är det som är rätt. Det är Coleman som tränar frontböj, med perfekt "tut", time under tension, för just framsida lår, under hela setet. Han vilar varken i toppläget eller bottenläget. Ni som är hjärntvättade av den dynga som sprids ut kommer antagligen tycka att han går för grunt samt ej "låser" ut ordentligt, ngn kommer säkert säga "halva reps". Jag säger, grymt, grymt är ordet. Det är också så man kan benämna behandlingen man utsätter de stackars låren för.
Detta utförande medför per automatik att man får plocka bort väldigt mycket vikt på stången, därav missuppfattningen att "byggare" är svagare än de ser ut. Detta är en böj för låren, de vilar aldrig under setet. Man vänder precis då det blir som jobbigast för låren, man går ej ned djupare. Då vilar nämligen låren, man tar fart med rumpan(gluteus) och spänningen, tut, i framsida lår går förlorat för ett ögonblick. Farten man satt på stången med hjälp av fel muskel gör dessutom vikten lättare för just framsida lår och mycket motstånd går förlorat.
Man skall heller inte låsa ut knäna i slutläget utan endast gå upp till flexade lår och sen påbörjas nästa repetition direkt. Annars vilar låren där med. Detta medför, om något, att man får ta av rejält med vikt. Bli inte förvånad om du tappar 50% av din styrka. Observera också att Coleman rör sig som om han skulle stå i en maskin, en fast bana.

RÄTT

Nästa klipp, får bli ett från en annan "känd" profil, det är nämligen hämtat från Martin Axon Löwgrens youtubekanal. Här visas den raka motsatsen. I detta klipp summeras precis alla fel man kan tänkas göra. Här blir det en katastrofalt dålig "tut", det gungas till i bottenläget eller dippas ner för farthämtning med rumpan. I toppläget låses vikten ut på knäna och utövaren vilar dessutom, t om uppenbart länge, mellan repetitionerna. Här går vikten på stången före den reella vikten som faktiskt träffar avsedd muskel, dvs just framsidan på låren. Detta medför att det inte är låren som får den grymma behandlingen utan snarare cns, det centrala nervsystemet. Låren ges inte den anabola signal som kommer generera muskeltillväxt utan de sprutas snarare ned med katabolt kortisol trots att de inte fått lika "tung" belastning som en lättare vikt, med rätt utförande, skulle ha givit, Detta utförande kommer inte ge grova lår, jag är tveksam till om det ens kommer generera grymma ben med doping. Observera som jag påpekade i slutet av Colemans text, rörelsebanan, viss skillnad.

FEL

"En bild säger mer än tusen ord"
Citera
2010-07-12, 15:48
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman
Att träna rätt för volym

Nu ska jag försöka ge ett exempel på att jag har rätt. Det gäller att träffa avsedd muskel, den ska inte vila under rörelserna utan den ska bråkas med genom hela setet, det är bodybuilding. Detta utförande ser för det otränande ögat ofta "slarvigt" ut. För att uppnå detta fenomen får man korta ner rörelsemönstret som vi så felaktigt matas med gång på gång. Jag kommer ge er två klipp som kommer visa rätt och fel.

Det första klippet är det som är rätt. Det är Coleman som tränar frontböj, med perfekt "tut", time under tension, för just framsida lår, under hela setet. Han vilar varken i toppläget eller bottenläget. Ni som är hjärntvättade av den dynga som sprids ut kommer antagligen tycka att han går för grunt samt ej "låser" ut ordentligt, ngn kommer säkert säga "halva reps". Jag säger, grymt, grymt är ordet. Det är också så man kan benämna behandlingen man utsätter de stackars låren för.
Detta utförande medför per automatik att man får plocka bort väldigt mycket vikt på stången, därav missuppfattningen att "byggare" är svagare än de ser ut. Detta är en böj för låren, de vilar aldrig under setet. Man vänder precis då det blir som jobbigast för låren, man går ej ned djupare. Då vilar nämligen låren, man tar fart med rumpan(gluteus) och spänningen, tut, i framsida lår går förlorat för ett ögonblick. Farten man satt på stången med hjälp av fel muskel gör dessutom vikten lättare för just framsida lår och mycket motstånd går förlorat.
Man skall heller inte låsa ut knäna i slutläget utan endast gå upp till flexade lår och sen påbörjas nästa repetition direkt. Annars vilar låren där med. Detta medför, om något, att man får ta av rejält med vikt. Bli inte förvånad om du tappar 50% av din styrka. Observera också att Coleman rör sig som om han skulle stå i en maskin, en fast bana.

RÄTT

Nästa klipp, får bli ett från en annan "känd" profil, det är nämligen hämtat från Martin Axon Löwgrens youtubekanal. Här visas den raka motsatsen. I detta klipp summeras precis alla fel man kan tänkas göra. Här blir det en katastrofalt dålig "tut", det gungas till i bottenläget eller dippas ner för farthämtning med rumpan. I toppläget låses vikten ut på knäna och utövaren vilar dessutom, t om uppenbart länge, mellan repetitionerna. Här går vikten på stången före den reella vikten som faktiskt träffar avsedd muskel, dvs just framsidan på låren. Detta medför att det inte är låren som får den grymma behandlingen utan snarare cns, det centrala nervsystemet. Låren ges inte den anabola signal som kommer generera muskeltillväxt utan de sprutas snarare ned med katabolt kortisol trots att de inte fått lika "tung" belastning som en lättare vikt, med rätt utförande, skulle ha givit, Detta utförande kommer inte ge grova lår, jag är tveksam till om det ens kommer generera grymma ben med doping. Observera som jag påpekade i slutet av Colemans text, rörelsebanan, viss skillnad.

FEL

"En bild säger mer än tusen ord"
Du bör först och främst ta och läsa på lite vad som händer om du använder TUT för frekvent avsende CNS.

Du bör även fråga personen du citerar vilket period han tränar i. Tränar han till exempel ett volympass (stort TUT) eller tränar han styrkefas (obefintligt TUT). Ungefär som att referara till ett maxlyft i bänkpress och sedan säga att den killen tränar fel eftersom han inte har ett stort TUT.

Det som fungerar för dig är långt ifrån samma sak som kommer fungera för alla andra.

TUT är bra och något man ska ha med i sin träning men med det inte sagt att du ska bygga din träning kring det, speciellt inte om du tränar utan anabola steroider.

Peace.
Senast redigerad av Axon 2010-07-12 kl. 15:52.
Citera
2010-07-12, 15:50
Medlem
RobbanColemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Du bör först och främst ta och läsa på lite vad som händer om du använder TUT för frekvent avsende CNS.

Du bör även fråga personen du citerar vilket period han tränar i. Tränar han till exempel ett volympass (stort TUT) eller tränar han styrkefas (obefintligt TUT).

Det som fungerar för dig är långt ifrån samma sak som kommer fungera för alla andra.

TUT är bra och något man ska ha med i sin träning men med det inte sagt att du ska bygga din träning kring det, speciellt inte om du tränar utan anabola steroider.

Peace.

Jag respekterar din åsikt.
Citera
2010-07-12, 15:53
Medlem
Axons avatar
Citat:
Jag respekterar din åsikt.
Och jag respekterar din åsikt.

Skillnaden är att du försöker tala om vad som är rätt när det inte finns några rätt eller fel då allt sånt här är väldigt individuellt.

Mvh
Citera
2010-07-12, 15:59
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Och jag respekterar din åsikt.

Skillnaden är att du försöker tala om vad som är rätt när det inte finns några rätt eller fel då allt sånt här är väldigt individuellt.

Mvh
Fast så stor skillnad är det inte på oss människor heller. Ser man på bodybuilders av den högre klassen så kör de inte helt olika.

Sedan, hur många har testat att gå in fullhjärtat för att köra likt Robban? De som gjort det tror jag faktiskt inte kommit ut och sagt att det funkar dåligt.

Robban är väl något av det största Sverige har att erbjuda som är ren och ska tävla så något har han gjort rätt. Sedan kan folk testa att köra som han en längre tid, funkar det inte fine.
Citera
2010-07-12, 16:02
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Sedan kan folk testa att köra som han en längre tid, funkar det inte fine.
Fine men det är fortfarande en åsikt och inte en sanning.
Citera
2010-07-12, 16:06
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Fine men det är fortfarande en åsikt och inte en sanning.
Nej, det kan jag hålla med om att det kanske inte är. Men Robban har väl klarlagt att det är hans åsikter det rör sig om?

Aja, sorry, nu blir det nog med off topic.
Citera
2010-07-12, 16:11
Medlem
Axons avatar
Citat:
Nej, det kan jag hålla med om att det kanske inte är. Men Robban har väl klarlagt att det är hans åsikter det rör sig om?

Aja, sorry, nu blir det nog med off topic.
Nja detta är väl knappast en åsikt?

Citat:
Detta utförande kommer inte ge grova lår, jag är tveksam till om det ens kommer generera grymma ben med doping. Observera som jag påpekade i slutet av Colemans text, rörelsebanan, viss skillnad.

FEL
Och OT lär det inte vara eftersom han startade detta inlägg i sin egen journal.
Citera
2010-07-12, 16:11
Medlem
RobbanColemans avatar
En sanning så god som någon annan i ämnet.

Jag vill att de som läser det jag skriver ska tänka lite själva. De behöver inte hålla med.

Nu en tupplur...
Citera
2010-07-12, 16:18
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Nja detta är väl knappast en åsikt?

Och OT lär det inte vara eftersom han startade detta inlägg i sin egen journal.
Jag ser allt som folk skriver som inte är refererat till forskning som en åsikt. Man tar in, tänker över det hela sedan testar man och sen förkastar eller förkastar direkt.
Citera
2010-07-12, 16:21
Medlem
Axons avatar
Citat:
Jag ser allt som folk skriver som inte är refererat till forskning som en åsikt. Man tar in, tänker över det hela sedan testar man och sen förkastar eller förkastar direkt.
Om ändå alla gjorde så.

I övrigt tror jag också på användandet av TUT men inte i den utsträckningen TS gör då det kommer överbelasta CNS och leda till diverse problematiker.
Citera
2010-07-12, 18:03
Medlem
the barons avatar
Citat:
Det står över mig, men Robban verkar inte påfresta CNS såå mycket som du verkar tro ändå med tanke på att han undviker failure osv.
Exakt, såpass lätta vikter och många reps..

Är dock glad att tråden inte smetas igen med tränings-fundamentalistisk ilska och forskningsrapporter till höger och vänster - så mycket är ju individuellt; som bilskolan som försöker säga åt elever att köra med händerna "tio i tre" på ratten utan att ta hänsyn till att enbart det som är bekvämt för en viss individ gör ju också funktionen säkrare i helheten, än om det kan verka ologiskt.. alla regler har sina undantag utom för de religiösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in