2010-08-07, 18:08
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
Poängen är fortfarande att man troligen med hög säkerhet inte kan skapa en muskelobalans där du utvecklar en del av L1-L7 medan andra delar förblir outvecklade. Riktig BB handlar däremot om att i olika vinklar och därför också med en ganska lätt vikt kontrahera de individuella "paketen" maximalt för att på så vis tvinga helheten att växa, för tung vikt så kanske L1-L5 får bra med stryk men de två resterande huvudena jobbar inte maximalt och därmed begränsas muskeltillväxten i HELA muskeln.
Snarare att den begränsas i L6 till L7 än att hela muskeln blir sämre för att L1 till L5 jobbar mer. Men ja, bland annat en av anledningarna till att man inte kör på 6 rep i kroppsbyggning. Tar man en strongman så är de lika stora som en BB när de är deffade, sämre symmetri dock.

Men ja, helt klart går det att betona olika delar av en och samma muskel. Bästa exemplet är för stor framsida delt och jätteliten baksida delt. Riktigt fult.

I vilket fall är det inte detta som gör att man blir stor eller liten, isf hade strongmans inte varit stora, vilket de är, men å andra sidan hade BBs inte haft den symmetrin de har.

Som Jay Cutler säger att han tränar alla muskler från alla vinklar, inte för att han har någon teoretisk förklaring om varför det är bättre men för att han helt enkelt inte vill lämna någonting åt slumpen, tränar man alla muskler ur "alla vinklar" så kan man ju i alla fall inte missa något.
Citera
2010-08-07, 19:08
Medlem
BengtZzs avatar
Tillägg:
Vissa delar av latsen förblir inte outvecklade, eftersom i ett latsdrag och alla andra latsövningar så aktiveras hela latsen.

Det är bara en spekulation att det är hela muskeln som tar stryk för att man inte maximalt aktiverar alla delar spearat, kan lika gärna göra det samtidigt i tex latsdrag. Strongmen är i alla fall ofta lika stora som BB (det ¨är fakta) och de tränar i alla fall inte efter symmetri och ur olika vinklar.
Citera
2010-08-07, 20:09
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Har varit ifrån FB i en vecka (semester), och tråden har seglat iväg fint. Så blir det när man utvecklar myter och blundar för fakta. Helt förståeligt.
Citera
2010-08-07, 20:29
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Har varit ifrån FB i en vecka (semester), och tråden har seglat iväg fint. Så blir det när man utvecklar myter och blundar för fakta. Helt förståeligt.

Poängen är väl att den postade studien visade på att lattisumus består av sju "huvuden" som kan rekryteras inbördes oberoende av varandra
Citera
2010-08-07, 20:32
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Tillägg:
Vissa delar av latsen förblir inte outvecklade, eftersom i ett latsdrag och alla andra latsövningar så aktiveras hela latsen.

Det är bara en spekulation att det är hela muskeln som tar stryk för att man inte maximalt aktiverar alla delar spearat, kan lika gärna göra det samtidigt i tex latsdrag. Strongmen är i alla fall ofta lika stora som BB (det ¨är fakta) och de tränar i alla fall inte efter symmetri och ur olika vinklar.

Japp det mesta är spekulation MEN tidigare var det ju att hela LATSEN alltid jobbade, hittade ju allfall ett exempel med SPILLEVINKS som utövare där endast ett av sju "latshuvud" var aktiverat.

Då tycker allafall jag det lutar som att latsdrag sällan ensam skulle bereda vägen för en massiv tillväxt i latsen. Alltså att den som ensam latsövning helt enkelt inte ger total kontrakation i alla huvuden och därmed får man svaga länkar som hämmar tillväxten i hela muskeln, kroppen hatar muskelobalanser.
Citera
2010-08-07, 20:33
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Snarare att den begränsas i L6 till L7 än att hela muskeln blir sämre för att L1 till L5 jobbar mer. Men ja, bland annat en av anledningarna till att man inte kör på 6 rep i kroppsbyggning. Tar man en strongman så är de lika stora som en BB när de är deffade, sämre symmetri dock.

Men ja, helt klart går det att betona olika delar av en och samma muskel. Bästa exemplet är för stor framsida delt och jätteliten baksida delt. Riktigt fult.

I vilket fall är det inte detta som gör att man blir stor eller liten, isf hade strongmans inte varit stora, vilket de är, men å andra sidan hade BBs inte haft den symmetrin de har.

Som Jay Cutler säger att han tränar alla muskler från alla vinklar, inte för att han har någon teoretisk förklaring om varför det är bättre men för att han helt enkelt inte vill lämna någonting åt slumpen, tränar man alla muskler ur "alla vinklar" så kan man ju i alla fall inte missa något.

Samuelsson är väl över 2 meter lång och väger väl knappast mer än 130 kg rippad, varav han trots sin storlek skulle se ut som en stork brevid en BB. Så jag håller inte med om GROV även om de är stora.
Citera
2010-08-07, 20:37
Medlem
pezrulezhaakons avatar
KemiRockarFett

Det finns ytterligare saker som inte berörs alls.

Står det någonstans en parallellstudie som gjorts på olika belastningar, fast exakt samma rörelse?
Kroppen är inte dummare än att den inte kopplar in fler motoriska enheter än vad som krävs för en viss belastning.
Störst skillnad i olika aktivering av olika segment ser man ju lättare belastningen är. Ju tyngre belastningen är desto fler motoriska enheter måste kopplas på.
För att tillfredställa en muskel för chans till volymökning måste muskeln belastas hårt vilket gör aktiveringsskillnaderna marginella, och knappast något som har större inverkan på träningsresutatet.

Finns det uppgifter på vilket förhållande av muskelfibertyper i latsmuskeln hos vissa personer och var dessa sitter?

Detta är en faktor som måste tas i beräkningarna.
Citera
2010-08-07, 20:57
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
KemiRockarFett

Det finns ytterligare saker som inte berörs alls.

Står det någonstans en parallellstudie som gjorts på olika belastningar, fast exakt samma rörelse?
Kroppen är inte dummare än att den inte kopplar in fler motoriska enheter än vad som krävs för en viss belastning.
Störst skillnad i olika aktivering av olika segment ser man ju lättare belastningen är. Ju tyngre belastningen är desto fler motoriska enheter måste kopplas på.
För att tillfredställa en muskel för chans till volymökning måste muskeln belastas hårt vilket gör aktiveringsskillnaderna marginella, och knappast något som har större inverkan på träningsresutatet.

Finns det uppgifter på vilket förhållande av muskelfibertyper i latsmuskeln hos vissa personer och var dessa sitter?

Detta är en faktor som måste tas i beräkningarna.

Det som skall utvecklas i OVANSTÅENDE i all vänlighet är följande mening:

"För att tillfredställa en muskel för chans till volymökning måste muskeln belastas hårt vilket gör aktiveringsskillnaderna marginella, och knappast något som har större inverkan på träningsresutatet."

Jag anser att HÅRT är samma som en LITEN kraft , dvs den kraft som muskeln utsätts för inte får vara för hög, utan TIDEN ska vara LÅNG. En för hög kraft kommer ge skador resulterande i kortisolpåslag. Som ren tränande ska man använda så lätt vikt som möjligt för att kunna nå målet om att skapa en signal om tillväxt,, inte skapa en katabol miljö.
Runt 50 % av en RPM, det är självklart lite individuellt och får man testa fram själv, är optimalt, det blir alltså ofta mer än 10 reps per set. I mitt fall så är det cirka 25-30 tex i knäböj.

Dina följdfrågor resulterar i en slutsats att studier i ämnet krävs i STOR upplaga och gjorda på mer seriösa tränande BB, särskilt sådana som Robban och elit-byggare som med bestämdhet hävdar att man kan träna de olika delarna av flerhövdade muskler och med sin hjärna anser sig kunna göra detta på ett fullgott sätt, de anser sig kunna flytta trycket/pumpet under passet runt i muskeln, den typen av folk. Mätningar på spillevinks ger ju inte mkt.

Jag har själv svängt lite i det här ämnet sen jag lyssnat lite på Robban och börjat träna de olika delarna av mina muskler, något som jag ju visste inte gick förrut. Nu skiter jag väl iof eg i orsaken då jag kollar i spegeln och jagar resultat. Då jag tränat för övrigt i 15 år och varit mkt seriös sista 10 åren så måste jag säga att det inte kan vara ngn slump att jag växt mkt sista året.
Citera
2010-08-07, 20:58
Medlem
RobbanColemans avatar
Nu finns det en ny text i ämnet "att träna rätt för volym" på min blogg. Där tar jag upp min favoritövning för nämnda muskelgrupp, nämligen sittande vadpress.

Kan bli en kul diskussion. Texten talar för sig själv...
Citera
2010-08-07, 21:08
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman
Nu finns det en ny text i ämnet "att träna rätt för volym" på min blogg. Där tar jag upp min favoritövning för nämnda muskelgrupp, nämligen sittande vadpress.

Kan bli en kul diskussion. Texten talar för sig själv...

Robbban anser du att sittande vadpress är en utmärkt övning för att bygga hela vaden och då även för gastronemius ?
Citera
2010-08-07, 21:09
Medlem
pezrulezhaakons avatar
KemiRockarFett

Finns inget som säger att lång tid är mer fördelaktigt för låga kortisolnivåer än stor belastning.
Oavsett som så kommer kroppen skapa kortisol ändå, när det mer lättillgängliga bränslet tagit slut. Du måste överbelasta en muskel för att skapa chans till överkompensation. Detta blir svårare med lättare vikter.
Självklart får inte vikten heller vara för tung, eftersom det blir mer "styrketräning" av det. Belastingen ska anpassas så att setet med bra utförande bör ta mellan 20-50sek. Där finns volymchansen. Och det gäller för muskeln som helhet.
Citera
2010-08-07, 21:11
Medlem
RobbanColemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
Robbban anser du att sittande vadpress är en utmärkt övning för att bygga hela vaden och då även för gastronemius ?

Ja det anser jag, helt klart, läs texten..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in