2010-07-20, 14:12
Medlem
chilloptimerares avatar
Jag släpper aldrig TUT mellan reps, det man tex om man vilar i högsta läget på bänkpress, då slutar alltså bröstmuskeln arbeta. Så tränar aldrig jag, och jag försöker köra riktigt mycket TUT alltid.

Men menade FULL-TUT.. eller hur man säger. Att man inte vilar i toppläget eller bottenläget.
Citera
2010-07-20, 22:50
Medlem
Bordellos avatar
Kortfattat ska man alltså spänna musklerna, ha låga vikter och aldrig hamna i 'viloläge'? Det låter intressant och värt att pröva på! Hur lång vila bör man ha mellan seten?
Just nu kör jag 4 x 6-8 reps från dödläge A till dödläge B, för en månad sen ungefär likadant men ca 15 reps. Nästa vecka ska jag testa på det här du skriver om och se hur det känns
Citera
2010-07-20, 23:25
Medlem
evilkittys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordello
Kortfattat ska man alltså spänna musklerna, ha låga vikter och aldrig hamna i 'viloläge'? Det låter intressant och värt att pröva på! Hur lång vila bör man ha mellan seten?
Just nu kör jag 4 x 6-8 reps från dödläge A till dödläge B, för en månad sen ungefär likadant men ca 15 reps. Nästa vecka ska jag testa på det här du skriver om och se hur det känns

Förstå att detta inte är ett upplägg. Det är en väldigt liten del av ett upplägg. Ja, man undviker viloläget (t.ex lockout i bänkpress, samt att låta vikten toucha bröstet). Antalet reps är upp till dig. RobbanColeman följer Coleman och du följer vem/vad du vill.

@Bengtzz: Det är jag fullt medveten om; jargongen är inte min jargong och jag sa inte att det stämmer.
Citera
2010-07-20, 23:29
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Bordello

Hur lång vila mellan seten är beroende på vad du vill förbättra. Från 15sek till 3min är vanligt. Ju hårdare set desto längre vila är en liten grundidé.
Exakt hur länge du bör vänta beror på ditt mål, dina förutsättningar och din genetik.
Citera
2010-07-20, 23:42
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilkitty
Förstå att detta inte är ett upplägg. Det är en väldigt liten del av ett upplägg. Ja, man undviker viloläget (t.ex lockout i bänkpress, samt att låta vikten toucha bröstet). Antalet reps är upp till dig. RobbanColeman följer Coleman och du följer vem/vad du vill.

@Bengtzz: Det är jag fullt medveten om; jargongen är inte min jargong och jag sa inte att det stämmer.

Få reps om du vill bli stark men inte utveckla så stor muskelmassa.
Många reps om du vill bli större.

Principen är enkel:

3 x 5 x 100 kg = 1500 kg ( för styrka)

eller

3 x 25 x 60 kg = 4500 kg ( för volym)

Det senare sliter mindre men ger en större anabol signal än det första.

1 minut vila mellan seten för volym, 3 för styrka. Men vilan får inte vara för kort eftersom det då i extremfallet leder till konditionsträning.
Citera
2010-07-21, 09:24
Medlem
evilkittys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
Få reps om du vill bli stark men inte utveckla så stor muskelmassa.
Många reps om du vill bli större.

Principen är enkel:

3 x 5 x 100 kg = 1500 kg ( för styrka)

eller

3 x 25 x 60 kg = 4500 kg ( för volym)

Det senare sliter mindre men ger en större anabol signal än det första.

1 minut vila mellan seten för volym, 3 för styrka. Men vilan får inte vara för kort eftersom det då i extremfallet leder till konditionsträning.

Vad är detta? Vad har det med vad jag skrev att göra?

Det är fullständigt omöjligt att vara så specifik. Att påstå att 25 reps definitivt bygger bättre än 5 reps är lika efterblivet som allt annat du påstått hittils.

Jag nämnde inte ens om vilken rep-range som var optimalt, så varför ger du mig en fabricerad, twistad undervisning i något som saknar källor?

Att påstå att 1 min vila för volym är optimalt stämmer inte. Att påstå att det blir konditionsträning för att man supersettar stämmer inte.
Citera
2010-07-21, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilkitty
Vad är detta? Vad har det med vad jag skrev att göra?

Det är fullständigt omöjligt att vara så specifik. Att påstå att 25 reps definitivt bygger bättre än 5 reps är lika efterblivet som allt annat du påstått hittils.

Jag nämnde inte ens om vilken rep-range som var optimalt, så varför ger du mig en fabricerad, twistad undervisning i något som saknar källor?

Att påstå att 1 min vila för volym är optimalt stämmer inte. Att påstå att det blir konditionsträning för att man supersettar stämmer inte.
Tror han menar principiellt och inte alltid ordagrant.
Citera
2010-07-21, 11:46
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tungvikt
Tror han menar principiellt och inte alltid ordagrant.

Precis och inte som axonkitty menar.
Citera
2010-07-21, 15:06
Medlem
Bordellos avatar
Anledningen till att jag frågade om vilan var att principen i detta verkar vara att undvika vila mellan repsen. Med svaren jag fick tar jag för givet att jag lika gärna kan ha en minuts vila som vanligt.
Citera
2010-07-21, 16:33
Medlem
Cregers avatar
Bra att det är någon som kommer med något nytt, så det inte blir samma jävla besserwisser idiotmaffia med autistiska personlighetsdrag som sitter och basunerar samma skit år ut och år in åt folk som sitter fast i träningen och inte ökar.

Låter ju extremt rimligt, ska testa den här principen på mina halsmuskler så jag ser ut som henry rollins en dag.
Citera
2010-07-21, 16:57
Medlem
RobbanColemans avatar
Jag anar en viss skepsis...
Citera
2010-07-21, 17:08
Medlem
Tack för lite intressanta artiklar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera