2010-08-29, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morris53
Jag förstår inte hur jag skulle vara partisk för att jag fått ta del av moderns sorg? Det är väl snarare så att jag har en djupare insikt i Zannas liv. Hur gör detta mig partisk?
Och precis som Micro skrev så har jag inte rätt att delge den sorg Zanna gett uttryck för till mig.
Vad blev du förbannad över? Och varför?

För att du i ett andetag säger:
Citat:
Alla vi här inne på forumet kan ju bara gissa oss till hennes tankar och handlingar (eller brist på sådana).
Jag har fått ta del av Zannas tankar efter Theos död.
Vilket som jag förstod det, innebär att du inte alls gissar dig till hennes tankar.
Citera
2010-08-29, 19:00
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
I själva verket var det ju tvärtom! Men det valde du att förvränga.
Din kommentar där visar att du borde inte borde uttala dej över huvud taget..
Nej, det var inte tvärtom - hon tog in en olämplig man i sina barns liv, hon lät dem leva med denna man tills hon fick kraft att lämna osv. Under den tiden tar barnen skada - och att inget hann hända innan hon bestämde sig för att lämna kan man väl inte tillskriva henne, eller hur.

Folk som låter idioter flyttar in med sina barn är inga hjältinnor, även om de lämnar innan barnen är ihjälslagna -- så gör dem inte till det. Det goda omdömet skall man ha INNAN barnen ens utsätts för risken.

Kan vi inte vara eniga om det.
Senast redigerad av micro113 2010-08-29 kl. 19:03.
Citera
2010-08-29, 19:02
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det var inte tvärtom - hon tog in en olämplig man i sina barns liv, hon lät dem leva med denna man tills hon fick kraft att lämna osv. Under den tiden tar barnen skada - och att inget hann hända hon bestämde sig för att lämna kan man väl inte tillskriva henne, eller hur.

Folk som låter idioter flyttar in med sina barn är inga hjältinnor, även om de lämnar innan barnen är ihjälslagna -- så gör dem inte till det. Det goda omdömet skall man ha INNAN barnen ens utsätts för risken.

Och hur omdömesgillt är det att flytta ihop efter kort tid tillsammans, och dessuton lämna personen med ens eget barn?
Citera
2010-08-29, 19:02
Medlem
enannanamandas avatar
Citat:
Du menar att folk hjälper henne genom att hävda att hon säkert såg men nonchalerade det hon såg?

En mycket konstig form av hjälp imo. Jag har varit med om att någon blivit hjälpt av att man försöker dränka dem i skuld.

Vare sig Theo eller Zanna är hjälpt av det.

Men vad skall hon ha hjälp med - att tröstas med att det inte var hennes fel...Hon har brustit i sitt föräldraansvar - hon känner, om hon är mentalt frisk, givetvis stora skuldkänslor- helt berättigade sådana - det hindrar inte att hon sörjer sin son djupt! Jag förstår inte den svenska rädslan att erkänna personligt ansvar/skuld - hur skall man kunna gå vidare och förhoppningsvis någonsin få ngn rätsida på sitt liv i framtiden om det skall bygga på förnekelse och bortträngning?
Citera
2010-08-29, 19:06
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enannanamanda
Men vad skall hon ha hjälp med - att tröstas med att det inte var hennes fel...Hon har brustit i sitt föräldraansvar - hon känner, om hon är mentalt frisk, givetvis stora skuldkänslor- helt berättigade sådana - det hindrar inte att hon sörjer sin son djupt! Jag förstår inte den svenska rädslan att erkänna personligt ansvar/skuld - hur skall man kunna gå vidare och förhoppningsvis någonsin få ngn rätsida på sitt liv i framtiden om det skall bygga på förnekelse och bortträngning?
Om du redan utgår ifrån att hon känner stora skuldkänslor - varför tro du att hon behöver andras hjälp med att spä på dem?

Det är stor skillnad på att axla sitt eget ansvar i något och att utsättas för en blodtörstig lynchmobb som bara vill stärka det egna egot.

Zanna har inte lyckats skydda sitt barn - men hon har såvitt vi vet inte begått något brottsligt eller medvetet fel.

Edit
Hon förtjänar alltså inte att straffas. Vilket man är ute efter här.
Citera
2010-08-29, 19:10
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Nej, det var inte tvärtom - hon tog in en olämplig man i sina barns liv, hon lät dem leva med denna man tills hon fick kraft att lämna osv. Under den tiden tar barnen skada - och att inget hann hända innan hon bestämde sig för att lämna kan man väl inte tillskriva henne, eller hur.

Hon kanske var 22 år? Då förstår man ingenting enligt ödmjuka Morris.
Sen fyllde hon 23..och då öppnades hennes ögon!
Du som är så säker på att hon inget förstod..kan du ge oss ett enda bevis på det?
Citera
2010-08-29, 19:10
Medlem
Micro, du har PM
Citera
2010-08-29, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
För att du i ett andetag säger:

Vilket som jag förstod det, innebär att du inte alls gissar dig till hennes tankar.

Jag förstår vad du menar. Men även jag tolkar j hennes sorg. Jag vet ju inte. Endast Zanna vet till 100%.
Men det jag fått ta del av skapar min uppfattning.
Citera
2010-08-29, 19:14
Medlem
enannanamandas avatar
Citat:
Det är lätt att vara efterklok.

Varför såg inte läkarna att det handlade om misshandel?

Varför medicinerade de mot buksmärtorna?

Varför beställde de en undersökning för att se varför pojken fått dålig balans?

Borde inte de ha sett att det var ett misshandlat barn de vårdade? Om de inte såg att det var skador från misshandel - hur kan man då kräva att en lekman skulle kunna avgöra det?

De har ju bara haft kontakt med barnet i sina roller som läkare i situationer där mamman fört barnets talan. Jag upprepar dock att jag tycker de har varit otroligt slapphänta och saktfärdiga i sitt hanterande av det här "fallet"! Herregud en tvååring som drabbas av buksmärtor och balansstörningar...det tyder ju på antingen ngn mkt grav sjukdom, eller just det grov misshandel!

Jag tycker inte heller man kan säga att modern är en "lekman" när det gäller hennes eget barn! Hon om någon kände ju eller borde känna honom och hans normala beteende....
Citera
2010-08-29, 19:16
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Micro, du har PM

Ja det är nog bättre ni tar detta via PM iställe för att man hoppar på en medlem om dennes privatliv och även där tror att man sitter inne med sanningen.
En medlem som varit generös nog att dela med sej av en bit av sitt liv för att kanske förhindra att såna här saker upprepas.
Citera
2010-08-29, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Hon kanske var 22 år? Då förstår man ingenting enligt ödmjuka Morris.
Sen fyllde hon 23..och då öppnades hennes ögon!
Du som är så säker på att hon inget förstod..kan du ge oss ett enda bevis på det?

Jag tackar för komplimangen. Ja, jag tycker inte att man ska sätta sig till doms över andra innan man har "kött på benen". Walk a mile in my shoes.
Kan du ge oss ett endaste bevis på att hon förstod
Citera
2010-08-29, 19:21
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Jag tackar för komplimangen. Ja, jag tycker inte att man ska sätta sig till doms över andra innan man har "kött på benen". Walk a mile in my shoes.
Kan du ge oss ett endaste bevis på att hon förstod
Kan du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in