2010-09-13, 14:57
  #2377
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Tydligen har du inte läst hela Fup:n med tillägg. Det du pratar om är bara en av gångerna som blåmärkena på halsen togs upp med Z av personalen. En personal visade henne klart och tydligt med handrörelse och ord, vad blåmärkena såg ut att ha kommit av, men det dementerade Z direkt och sa att det var cykelhjälmen.

Du får fråga henne, micro113. Jag har inte FUP tillgänglig.
Citera
2010-09-13, 15:07
  #2378
Medlem
Smet in på rättegången en stund under förhöret med P. Av Z och P är det onekligen Z som verkar vara den mest normala. P är en liten (även till utseendet) människa, ganska töntigt utseende och verkar inte helt socialt kompetent. Han försökte skylla allt på Z; hon ställde krav på honom, hon var så arg för det där med tjejen (som han betalat för ni vet vad), han visste inte om han ville fortsätta förhållandet, han kände sig så misslyckad blablabla... Och han körde hela tiden med att han har svårt för att visa känslor.

Tyckte ändå åklararen lyckades ganska bra med att visa hur P hela tiden skyddat sig själv och ändrat sin berättelse. Han ville inte kontakta vården när Theo skadat armen, han vill inte berätta vad som hänt med magen för att kanske kunna rädda livet på honom osv... Han var heller inte trovärdig ang. vilket tid han utdelat det dödande slaget. På en fråga om det kliade han sig plötsligt i nacken...

En intressant sak som kom fram var att samtalet till SOS inte lät som ett vanligt samtal. Åklagaren sa att man brukar var uppjagad, inte lyssna osv, men P var inte så.

P:s kyla och beräknande ligger honom absolut i fatet, han gjorde inget bra jobb idag...
Citera
2010-09-13, 15:13
  #2379
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
[QUOTE=micro113]Ja, förekommer det tillräckligt frekvent så tror jag också det - smärta betingar beteende ganska fort.

Då återstår dock KiaW:s fråga - varför gick han ur sängen hos vännerna?

En annan fråga är då också - agerade han likadant oavsett om Zanna var hemma eller inte? Var hans sovvanor något som startade med Patrics inträde - eller har han alltid varit ett barn som legat kvar i sängen?

Jag vill inte vara petig, men det går att betinga barns beteende med smärta. Problemet är bara att man måste slå väldigt hårt för att det ska vara effektivt. Och på det sättet lyckades ju PS..........

Vad jag kan undra är: fick han komma upp ur sängen när Z var hemma - helgerna t ex? Eller var reglerna samma då? Det kan mycket väl ha stått om detta tidigare, men jag har isf missat det.[/quote]
Hittade faktiskt detta i aftonbladets artikel:
Citat:
Måndagen den 12 juli var första dagen på hans semester. Zanna glömmer aldrig den morgonen. Theo kom in till henne i badrummet där hon gjorde sig i ordning.

– Mamma tittut, sa han för första gången.

När han vaknade igen ropade han på mamma, har styvpappan berättat. Till slut tappade han tålamodet.

– Han har varit ledsen hela tiden och verkat rädd för mig fast jag inte har gjort någonting å ... jag palla’ inte det längre, säger han i polisförhör.
Detta indikerar ju faktiskt på att han steg upp när mamma var hemma och att han inte alltid stannade kvar i sin säng...men det ser ut som att han stannade i sängen när han visste att han var ensam med PS.
Citera
2010-09-13, 15:18
  #2380
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Nej det är inte fel att anse detta! Vi är många som håller med dig här! Man kan förstå varför det blev så här, men inte försvara Z. Hon var inte en bra mamma, det är ju helt uppenbart. T har varken fått ordentlig mat, tillräcklig omvårdnad, leksaker, tillräcklig uppmärksamhet eller tillräcklig kärlek.

Smilun, du är den i tråden som dömer Zanna allra hårdast. Och det har du gjort hela tiden. De flesta andra som kritiserat henne har ändå försökt ge en nyanserad bild.
Citera
2010-09-13, 15:19
  #2381
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Theos död har inte att göra med det mamman sa om att inte dalta.

Hon kunde bara inte tolka signaler pga sin ADHD och förstod därför inte att pojken behövde tröst för att han ramlade för att han redan var ledsen och förtvivlad för annat och det var därför han behövde extra care.

Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Naturligtvis är det så men inget barn är förtjänt av att man förstärker deras gråtmildhet för att de tycker synd om sig själv heller. Det finns sånt också.

Och Zanna sa uttryckligen dalt.

Hon insåg ju inte att pojken behövde extra care pga misshandeln. Det vet ju du och vi andra så vi kan ju förstå att han behövde tröstas, precis som förskolepersonalen tyckte, men det fattade ju inte Zanna. Hon sa det nog inte för att vara elak mot pojken, tror jag då.

Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Men det är ju det vi diskuterat hela tiden och jag är den som säger att hon inte sagt att pojken inte skulle tröstas.

Hon sa dalta. Och ni andra tycker att hon hade varit en bättre mamma om hon sagt att pojken skulle daltas med.

Förskolepersonalen tyckte det var konstigt därför att de inte uppfattade det de höll på med som dalt utan som tröst. Zanna förstod inte det. Varför skulle det vara en förolämpning mot henne? Och ja i så fall får det vara det, det är ju precis det ni beskrivit, att hon uppfattat tröst som dalt för att hon inte förstod.

Jag har aldrig sagt något om att hon själv aldrig tröstat pojken det har vi överhuvudtaget in
te berört
.
,

Sorry om jag missuppfattat något av det jag fetat!
Citera
2010-09-13, 15:26
  #2382
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av morris53
Smilun, du är den i tråden som dömer Zanna allra hårdast. Och det har du gjort hela tiden. De flesta andra som kritiserat henne har ändå försökt ge en nyanserad bild.

Jo, jag tror Z önskade sin son det bästa, problemet var att hon inte verkar ha förmågan att ta det ansvaret som det krävs att ta hand om ett barn. Trots det så lider jag med henne och det gör ont i mej när jag försöker föreställa mej hur hon känner det. Ibland får jag ont i magen oxå när jag tänker på hur illa PS gjort T.
Citera
2010-09-13, 15:27
  #2383
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Var står det?

I FUP:n, har du inte läst den?
Citera
2010-09-13, 15:31
  #2384
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Jo, jag tror Z önskade sin son det bästa, problemet var att hon inte verkar ha förmågan att ta det ansvaret som det krävs att ta hand om ett barn. Trots det så lider jag med henne och det gör ont i mej när jag försöker föreställa mej hur hon känner det. Ibland får jag ont i magen oxå när jag tänker på hur illa PS gjort T.

Kanske hon nånstans också kände detta och därför överlät en del skötsel på P? Han verkar ju folk ha sett som duktig och få ihop det hon inte fick ihop. Hon trodde kanske att det var bra för sonen att vara tillsammans med duktiga P.
Citera
2010-09-13, 15:32
  #2385
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkerside
Smet in på rättegången en stund under förhöret med P. Av Z och P är det onekligen Z som verkar vara den mest normala. P är en liten (även till utseendet) människa, ganska töntigt utseende och verkar inte helt socialt kompetent. Han försökte skylla allt på Z; hon ställde krav på honom, hon var så arg för det där med tjejen (som han betalat för ni vet vad), han visste inte om han ville fortsätta förhållandet, han kände sig så misslyckad blablabla... Och han körde hela tiden med att han har svårt för att visa känslor.

Tyckte ändå åklararen lyckades ganska bra med att visa hur P hela tiden skyddat sig själv och ändrat sin berättelse. Han ville inte kontakta vården när Theo skadat armen, han vill inte berätta vad som hänt med magen för att kanske kunna rädda livet på honom osv... Han var heller inte trovärdig ang. vilket tid han utdelat det dödande slaget. På en fråga om det kliade han sig plötsligt i nacken...

En intressant sak som kom fram var att samtalet till SOS inte lät som ett vanligt samtal. Åklagaren sa att man brukar var uppjagad, inte lyssna osv, men P var inte så.

P:s kyla och beräknande ligger honom absolut i fatet, han gjorde inget bra jobb idag...

Jaha, det här om P kommer inte som en skräll för mig. En liten feg skit, socialt handikappad och som är kränkt och som det är så synd om! Det finns knappast några farligare människor än dessa lättkränkta individer. Den här har ju blivit kränkt av ett litet spädbarn som visat sin rädsla för honom.
Citera
2010-09-13, 15:37
  #2386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Jo, jag tror Z önskade sin son det bästa, problemet var att hon inte verkar ha förmågan att ta det ansvaret som det krävs att ta hand om ett barn. Trots det så lider jag med henne och det gör ont i mej när jag försöker föreställa mej hur hon känner det. Ibland får jag ont i magen oxå när jag tänker på hur illa PS gjort T.

Ja, till exempel du W.O.A.D. Du har ofta varit upprörd och arg, men ändå visat en mänsklig sida.
Citera
2010-09-13, 15:44
  #2387
Medlem
KiaWs avatar
Vill kommentera en del som diskuterats i tråden:

Hörselskadan kom sig av att han var för tidigt född och rättade till sig. Det sena talet var inte utrett då han ännu bara var två år och i sig inte alls behövde bero på något annat än hans naturliga utveckling....alltför tidigt att avgöra.

Angående märkena på haka/hals uppfattar jag det som att det är mamman som tar upp det med personalen att det ser ut som någon gjort så här, och visat med händerna....anledningen är för att hon är rädd att någon ska tro att de (dvs hon och sambon) gjort så och vill få en bekräftelse på att det är hjälmen som orsakat märkena.

Angående mammans kommentar om daltande....i soc utredning beskriver utredaren hur pojken under mötet ramlar och söker tröst hos mamma och mamma ger tröst.
Det indikerar att mammans inställning är att ge tröst när han slår sig och min uppfattning av vad personalen beskriver att mamman sagt är att hon ber dem att inte dalta med pojken när han trillar...dvs att förstora upp händelsen. Personalen verkar missförstå och tror att det handlar om när pojken är slagit sig och är ledsen...

Sen blir det väldigt svart och vitt i diskussionerna, och jag är faktiskt en av dem som anser att mamman nästintill blir förföljd. Bara för att jag anser det betyder det inte att jag anser att hon är den perfekta mamman...man måste kunna se de gråa nyanserna också, allt är inte svart och vitt.

Jag vidhåller dock att PS har varit extremt duktig att manipulera, han får mamman att tro att hon själv orsakat olika skador, hon har en fallenhet att få dåligt samvete som han utnyttjar till max. Han lyckas manipulera både soc och dagis, dagispersonalen lovordar honom och höjer honom till skyarna.

Jag får också en stark känsla av att när personalen började misstänka att allt inte stod rätt till var det snarare mamman de misstänkte än PS, en misstanke mamman klart känner av och reagerar på. Jag tror att det är mycket därför hon vill "reda ut" varifrån märkena kommer...
Citera
2010-09-13, 15:44
  #2388
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
I FUP:n, har du inte läst den?
Jo, jag har läst FUP - men jag finner inte där de skulle ha delgett Zanna detta, därför frågar jag var i FUP det återfinns.

Vem är det som uppger det vid förhör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in