2010-09-03, 13:06
  #1777
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Det är lätt att vara efterklok med facit ihand. Säg nu att det istället hade varit så att pojken haft en magsjukdom, hade lätt för att få blåmärken osv. och alla hade anmält och pojken omhändertagits. Då hade det blivit ramaskri för myndighetsmissbruk...


Ja, målet är ju alltid att barn ska växa upp hos sina föräldrar, även om föräldrarna i sin tur kan behöva stöd i sitt föräldraskap. Det krävs väldigt mycket för att ett barn ska bli omhändertaget. Och vad hade varit alternativet i det här fallet? Att Theo skulle bo hos sin biologiska pappa som han inte kände, och som dessutom hade varit våldsam mot Zanna.

Jag måste poängtera att jag inte tycker att man skulle "nöjt" sig med att Theo bor där han far minst illa, men jag förstår att socialen hade svårt att se hur han hade det.
Citera
2010-09-03, 13:26
  #1778
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkerside
Precis samma intryck jag får av FUP. Att slippa soc är prio ett för henne. Utifrån FUP tycker jag heller inte att hon verkar speciellt ovanlig som person. Lite instabil, orkar inte alltid tänka på sitt barns bästa (som när soc är oroliga) men gör så gott hon kan. Det finns många sådana mammor.

Att hon sagt till sambon att inte vara så hård uppfattar jag mer som att det handlar om sättet att prata, inte något fysiskt. Eller har jag missat något?

Däremot kan man undra var Theo varit när "pappa" brottat ner mamma på golvet tex. De verkar ha haft ett ganska stormigt förhållande. Varför frågade inte soc något om det? Varför tittar de bara på barnet och hans kläder???



Man borde inte behöva använda sig av egen erfarenhet. Det finns massor av kunskap att inhämta och om man vet hur vanligt det faktiskt är med barnmisshandel är det lättare att ta in att det förekommer i ens egen omgivning. Även om föräldrarna verkar ansvarsfulla/är trevliga/kramar barnet.



Ja... men det är när man får den samlade bilden det blir solklart. Och både dagis, soc och sjukvården hade en tillräckligt stor del av den bilden tycker jag.

Tänker också på läkaren som skrev ut medicin mot magen... Läste läkaren journalen ordentligt? Patric själv säger i FUP att magproblemen antagligen berodde på att han slagit pojken i magen vid 4-5 tillfällen.

Ja, du har missat nedanstående. Förhörsledaren (F) PS (M)
F: Är det så hårt som du höll i mig nu?
M: Jaa.
F: Det gör ju ganska ont på mig och jag är ju vuxen.
M: Mm.
F: Hur reagerar Theo dårå?
M: Han blir ledsen. Såg rädd ut.
F: Aaa. Och då va, då va Suzanna närvarande?
M: Mm.
F: Vad sa Suzanna dårå?
M: Hon sa att jag inte får ta i honom så hårt.
F: Okej. Det här måste ha hänt strax efter ni flytta ihop.
M: Aaa. Det var strax före vi flytta ihop
.
F: Asså strax före ni flytta ihop. Okej.
M: Aa. Det var det.
F: Har du tagit i Theo nån mer gång när Suzanna varit med?
M: Nej.
F: Har Suzanna nån gång sagt till dig att du ska säga åt Theo att inte göra nånting.
M: Hon har aldrig sagt till mig. Att, vad jag ska göra med honom eller nånting.
F: Nej. Suzanna sa här igår att, att hon ibland har uppmanat dig att säga till Theo på
skarpen.
Citera
2010-09-03, 13:30
  #1779
Medlem
BitterFittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Det var lika för mig!
Tror att länkarna som lagts ut här också bara innehåller huvudprotokollet.


Ja dom som lagts upp här har jag redan fått av tingsrätten. Men kan fortfarande inte ta emot de andra utav dom.
Citera
2010-09-03, 13:42
  #1780
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Nu var det väl inte direkt myndighetspersoner jag tänkte att hjälpen ska komma ifrån.

Min tanke var mer på ett mänskligt plan. Som sagt, det finns många barn som dagligen råkar ut för psykisk eller fysisk misshandel av olika skäl. Vill man förhindra att fler barn drabbas som lilla T har gjort kanske man själv ska gripa in om det händer i ens egen omgivning. Jag menar, det ankommer även på dig och mig att göra något om vi förstår att något är fel. Inga föräldrar äger sina barn-vi har alla ett ansvar för andra människor.Det var min tanke.

Jag anser att man har skyldighet att ingripa. Även lagen förespråkar det. Tyvärr är folk väldigt flata och saknar ofta civilkurage.
De här familjerna är ju ofta väldigt slutna och klipper band med anhöriga och vänner om de kommer med obekväma frågor eller påståenden.
Då kan det vara lika svårt för dom som för myndigheter att se.
Har personlig erfarenhet av att göra anmälan om ett grannbarn som for illa.
Det resulterade i att barnet omedelbart omhändertogs. Man hade på soc misstänkt länge att inte allt stod rätt till men saknade bevis. Den lilla pusselbiten kunde jag förse dem med.
Att jag hotades till livet av styvfadern fick jag leva med.
Även om anmälan kan göras anonymt finns ju risk att man kan lista ut vem som anmält pga uppgifter i anmälan.
Därför sviks dessa barn även av omgivningen.
Citera
2010-09-03, 14:00
  #1781
Medlem
Crimphris avatar
Utifrån förundersökningen tycker jag mig se att förskolepersonalen invaggats i falsk trygghet då de fått veta att soc är inblandade.
Större delen av kvinnorna nämner det ju, om inte alla.
Jag tror det är lätt att tro att allt "blir som det ska" då.
De dokumenterar, soc utreder - då bara "måste" det sluta bra, eller hur?

Ska man kasta sten siktar man nog bättre mot socialtjänsten som, än en gång, misslyckats med att utreda ett barn ordentligt.

Jag får heller inga bilagor, skulle uppskatta dem.
Citera
2010-09-03, 14:01
  #1782
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Ja, du har missat nedanstående. Förhörsledaren (F) PS (M)
F: Är det så hårt som du höll i mig nu?
M: Jaa.
F: Det gör ju ganska ont på mig och jag är ju vuxen.
M: Mm.
F: Hur reagerar Theo dårå?
M: Han blir ledsen. Såg rädd ut.
F: Aaa. Och då va, då va Suzanna närvarande?
M: Mm.
F: Vad sa Suzanna dårå?
M: Hon sa att jag inte får ta i honom så hårt.
F: Okej. Det här måste ha hänt strax efter ni flytta ihop.
M: Aaa. Det var strax före vi flytta ihop
.
F: Asså strax före ni flytta ihop. Okej.
M: Aa. Det var det.
F: Har du tagit i Theo nån mer gång när Suzanna varit med?
M: Nej.
F: Har Suzanna nån gång sagt till dig att du ska säga åt Theo att inte göra nånting.
M: Hon har aldrig sagt till mig. Att, vad jag ska göra med honom eller nånting.
F: Nej. Suzanna sa här igår att, att hon ibland har uppmanat dig att säga till Theo på
skarpen.

Tack för infon. Då har hon ju en stark varningsklocka. Men fortfarande en väldig skillnad på vad hon sett och vad han gjort, vad jag förstår.

Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Jag anser att man har skyldighet att ingripa. Även lagen förespråkar det. Tyvärr är folk väldigt flata och saknar ofta civilkurage.
De här familjerna är ju ofta väldigt slutna och klipper band med anhöriga och vänner om de kommer med obekväma frågor eller påståenden.
Då kan det vara lika svårt för dom som för myndigheter att se.
Har personlig erfarenhet av att göra anmälan om ett grannbarn som for illa.
Det resulterade i att barnet omedelbart omhändertogs. Man hade på soc misstänkt länge att inte allt stod rätt till men saknade bevis. Den lilla pusselbiten kunde jag förse dem med.
Att jag hotades till livet av styvfadern fick jag leva med.
Även om anmälan kan göras anonymt finns ju risk att man kan lista ut vem som anmält pga uppgifter i anmälan.
Därför sviks dessa barn även av omgivningen.

Bra gjort! Som vuxen människa får man ibland vara beredd på lite hot och obehagliga situationer när man tar ansvar. Man får tänka på vad mycket värt det är för barnet!
Citera
2010-09-03, 14:13
  #1783
Medlem
Intensivs avatar
Lite OT..men ändå inte..
http://www.facebook.com/posted.php?id=69892025249#!/group.php?gid=69892025249
Citera
2010-09-03, 14:22
  #1784
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enannanamanda
Jag köper definitivt inte att det barnet blev ordentligt utrett. Har han verkligen blivit utredd på specialistklinik eller var detta vårdcentralen i Mjölbys åsikter! Pat (knappt två år) har alltså svullen buk, blod i avföringen och fö normala värden. Företräder han dessutom div blåmärken på buken och bröstkorgen - hur kan man lämna det därhän med litet vagt mummel om att det är svårbedömt?! Men tyvärr så har ju många sjukhus/vårdcentraler utanför större städer blivit fullständigt beroende av vikarier som jobbar ngra dagar eller ngn dag och sedan "försvinner". Har det varit ngt sådant som hänt här...Bedrövligt att man låtit detta bero! Lille T hade ju tyvärr heller inga föräldrar som krävde mer utredningar! De flesta föräldrar hade förmodligen blivit extremt oroliga om deras lilla barn haft symtom som blod i avföringen, balanssvårigheter etc och inte gett sig utan ordentliga undersökningar!
Det finns dessutom - tackochlov få - men ändock fall i Sverige med barn som misshandlats till döds med ungefär samma symtom som lille T - de har fått ta emot sparkar och slag mot buken som är extra känslig på sådana små , så det är alltså inte okänt för sjukvården att slag och sparkar mot magtrakten ger de här symtom!

Och Theos dagisansvarige ger jag inte mycket för ärligt talat! Människor som skall föreställa utbildade på att ta hand om barn och som har daglig erfarenhet av små barn vet förbannat väl att det är stor skillnad på när ungarna krånglar och bråkar och tjurar litet när de blir hämtade ibland och ett barn som blir tyst och rädd i ögonen när nya "pappa" kommer och hämtar. Och om det är sant att mamman ber dagispersonalen om hjälp "mot" de sociala myndigheterna i ett sådant här fall och ber dagispersonalen att inte trösta hennes barn när han slår sig, så är det ju oerhört att inte dagisansvarig blev allvarligt oroad enbart av detta beteende!

Här har det banne mig ringt så många varningsklockor att dagis, sjukvård och socialvård borde skämmas(big understatement) att ingen ingrep och räddade lille Theo innan det var för sent!

Sorgligt nog kommer väl den här GM få ett lika ynkligt straff som de som dömts ut vid liknande dödsmisshandel/mord mot barn under/omkr två år. Det finns åtminstone ett par fall av ovanligt brutala och vidriga dödsmisshandelsfall av små barn, där resp Tingsrätt dömt ut straff på 1,5 år o likn! Sedan har iofs Hovrätten och i ngt fall HD gått in och höjt till 5 år eftersom brotten (i ngt fall rörde det sig om en bebis på två veckor!) ansetts mycket grova! Det är alltså fortfarande tämligen riskfritt att slå ihjäl ett mycket litet barn i detta land! Det är sanslöst att man kan dömas till 10 år och mer för ett rån, men mörda ett barn och komma undan med ett 5-årigt "straff"!
Har inte skrivit att sjukvården gjort allt felfritt. Gav svar på ett annat inlägg.
Citera
2010-09-03, 14:29
  #1785
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enannanamanda
Väldigt tveksamt om situationen är så urusel i tusentals familjer i Sverige att föräldrar för en minut skulle komma på tanken att misshandla sina barn på detta sätt, hur bedrövlig de än upplevde sin egen situation! Här rör det sig ju inte om daskar i baken etc som gått för långt, utan om upprepat grovt våld där en fullvuxen man ger sig på en liten tvååring med slag och kanske sparkar som resulterar i armbrott, blåmärken och slutligen dödliga bukskador!
I Sverige anmäls ca 1500 fall av misstänkt fysisk barnmisshandel (0-6år) varje år. OBS, misstänkt barnmisshandel och antalet anmälda. Det faktiska antalet utförda misshandelsfall känner vi alltså inte, men jag tippar på fler än den 1500 anmälda fallen. Lägg därtill kränkande behandling och sexuella ofredanden...
(daskar i baken är inte tillåtet sedan 1979)
Citera
2010-09-03, 14:44
  #1786
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimphri
Utifrån förundersökningen tycker jag mig se att förskolepersonalen invaggats i falsk trygghet då de fått veta att soc är inblandade.

Vilket är - här bokstavligen - livsfarligt!
Anmälningsskyldigheten gäller oavsett vad personalen inbillar sig om huruvida en utredning pågår för närvarande, eller inte. Jag har påpekat det tidigare, och gör det igen: hos socialtjänsten råder sekretess. Den enda info de får/ska ge en förskola är om barnet har tvångsomhändertagits (detta av praktiska skäl, som att vem får hämta barnet).

Därutöver har jag mycket svårt att förstå logiken här. Om en utredning nu skulle ha pågått, har förskolan en 'gräddfil' med telefonnummer till en handläggare. Enkelt att få kontakt, och det direkt med en person som redan är insatt i familjen/barnet. Trodde dagis att soc kan agera utan personalens uppgifter? Att socialtjänsten är synsk, eller vad? Den hemlighållna fotodokumentationen är en gåta.

Till sist, en utredning kan avslutas och nästa utredning öppnas nästa dag. Det finns ingen gräns i stil med 'nä men igår tyckte soc att barnet hade det bra så då spelar det ingen roll om barnet blev slaget idag', eller hur man nu tänkt här.

Jag blir förtvivlad av denna dagispersonals resonerande och (brist på) agerande.
Citera
2010-09-03, 15:13
  #1787
Medlem
enannanamandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
I Sverige anmäls ca 1500 fall av misstänkt fysisk barnmisshandel (0-6år) varje år. OBS, misstänkt barnmisshandel och antalet anmälda. Det faktiska antalet utförda misshandelsfall känner vi alltså inte, men jag tippar på fler än den 1500 anmälda fallen. Lägg därtill kränkande behandling och sexuella ofredanden...
(daskar i baken är inte tillåtet sedan 1979)

Förfärligt! Det är trist att det finns så många som tror att man bokstavligt kan banka in vett i sin barn!

Jag läste en gång om en mor som brukade använda ett björkris som förvarades ngnstans i hemmet och togs fram när hon ansåg att barnen borde "uppfostras". De fick själva gå och hämta riset. En gång när hennes lille son skickades att hämta riset för att få smisk kom han tillbaks med en tegelsten och sade till sin mor ung: jag hittade inte riset, men det går kanske lika bra med den här! Den mamman agade aldrig mer sina barn.
Citera
2010-09-03, 15:24
  #1788
Bannlyst
En fråga till er som anser/tror att mamman var medveten om det hela och inte alls motsatte sig något, anser/tror ni att mamman ville att han skulle dödas också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in