Citat:
Ursprungligen postat av Crimphri
Utifrån förundersökningen tycker jag mig se att förskolepersonalen invaggats i falsk trygghet då de fått veta att soc är inblandade.
Vilket är - här bokstavligen - livsfarligt!
Anmälningsskyldigheten gäller oavsett vad personalen inbillar sig om huruvida en utredning pågår för närvarande, eller inte. Jag har påpekat det tidigare, och gör det igen:
hos socialtjänsten råder sekretess. Den enda info de får/ska ge en förskola är om barnet har tvångsomhändertagits (detta av praktiska skäl, som att vem får hämta barnet).
Därutöver har jag mycket svårt att förstå logiken här. Om en utredning nu skulle ha pågått, har förskolan en 'gräddfil' med telefonnummer till en handläggare. Enkelt att få kontakt, och det direkt med en person som redan är insatt i familjen/barnet. Trodde dagis att soc kan agera utan personalens uppgifter? Att socialtjänsten är synsk, eller vad? Den hemlighållna fotodokumentationen är en gåta.
Till sist, en utredning kan avslutas och nästa utredning öppnas nästa dag. Det finns ingen gräns i stil med 'nä men igår tyckte soc att barnet hade det bra så då spelar det ingen roll om barnet blev slaget idag', eller hur man nu tänkt här.
Jag blir förtvivlad av denna dagispersonals resonerande och (brist på) agerande.