2010-09-13, 14:26
Medlem
enannanamandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
En del tycker väl att en bra mamma säger till personal att de vill att de ska dalta med barnet. Det är väl bara så.

Jag skulle knappast använda ett sådant fjantigt ord som dalta, men jag skulle sannerligen förvänta mig att de uppmärksammade mina barn på ett vettigt och adekvat sätt. Och att åtminstone ngn gång så kunde favvobilen få sig ett KalleAnkaplåster här och där Dagis som kör med Reggio Emilia pedagogiken är utmärkta imo!
Citera
2010-09-13, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Det var ett jävla tjat om det. Det är bara EN sak av MÅNGA som var underliga, och det tyckte även dagis.

Ja det var konstigt att hon uppfattade tröst som dalt eller rättare sagt tragiskt.

Men Pebles tycker att det är kränkande att säga så.
Citera
2010-09-13, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det har jag definitivt inte gjort. Jag har däremot på ett par punkter påtalat att det är normala ageranden vi talar om.

Under en period har jag hållit mig borta från tråden - det jag innan dess ifrågasatte var inte om hon agerat rätt eller inte - utan vilken möjlighet hon hade att faktiskt se vad som pågick.

Där menar jag fortfarande att hon borde givetvis ha förstått, men hon blev förd bakom ljuset (inledd på fel spår) inte bara av Patric utan också av läkarna som gav henne annan diagnos på pojkens onda - och av socialtjänst och dagis som inte konfronterade henne med misstankar om misshandeln - utan förstärkte hennes uppfattning om att pojken fick blåmärken för att han var klumpig.

Med facit i hand så kan vi alla säga vad hon borde ha sett - men jag tror få personer - ADHD eller inte, hade fattat om de hade varit i Zannas sits med samma förutsättningar och samma gensvar från omgivningen.
Men nu fantiserar du lite. Dagis konfronterade henne och t.o.m visade henne hur de trodde vissa blåmärken uppstått. Hon viftade bort det.
Citera
2010-09-13, 14:28
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Jaså, vad sa läkarna då? Hörselskador kan ju bero på saker som gör att det faktiskt går över när ett barn blir äldre.

Hörselskadan läkte ut, den berodde antagligen på att han var för tidigt född. De skadorna brukar ju rätta till sig ganska så snart.
Citera
2010-09-13, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enannanamanda
Jag skulle knappast använda ett sådant fjantigt ord som dalta, men jag skulle sannerligen förvänta mig att de uppmärksammade mina barn på ett vettigt och adekvat sätt. Och att åtminstone ngn gång så kunde favvobilen få sig ett KalleAnkaplåster här och där Dagis som kör med Reggio Emilia pedagogiken är utmärkta imo!

Och du menar att Zannas andemening var att hon verkligen inte förväntade sig att de skulle uppmärksamma Theo på ett adekvat sätt. Det var inget hon önskade sig enligt dig?

Hade hon motsatt sig att han kunde få favvobilen och just KalleAnkaplåster? Det har jag missat i så fall.
Citera
2010-09-13, 14:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Exakt! Men i detta fall går en person fri från åtal pga av den inte förstår..i andra fall åtalas de åtmisntone. Trots att de "inget förstått".
Nej, i detta fall går en person fri från åtal för att hon inte begått något brott. Är du helt rabiat, eller vad är det frågan om?
Citera
2010-09-13, 14:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men nu fantiserar du lite. Dagis konfronterade henne och t.o.m visade henne hur de trodde vissa blåmärken uppstått. Hon viftade bort det.
Var står det?
Citera
2010-09-13, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Var står det?
Blåmärkena på halsen.
Citera
2010-09-13, 14:48
Medlem
enannanamandas avatar
Citat:
Och du menar att Zannas andemening var att hon verkligen inte förväntade sig att de skulle uppmärksamma Theo på ett adekvat sätt. Det var inget hon önskade sig enligt dig?

Hade hon motsatt sig att han kunde få favvobilen och just KalleAnkaplåster? Det har jag missat i så fall.

Ovanstående skrev jag som specifik kommentar till din mening:
"En del tycker väl att en bra mamma säger till personal att de vill att de ska dalta med barnet. Det är väl bara så."

Så det var definitivt inte ngn som helst kommentar till vad exakt Zanna motsatt sig - oder nicht

För att använda en sk poppsykologisk term så tycker jag att ZH verkar lida av ngn form av PeterPansyndrom (jag vet fuller väl att fackpsykologin ogillar den termen) och då har man nog mycket svårt att se hur man adekvat hanterar en tvåårings behov!
Citera
2010-09-13, 14:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Blåmärkena på halsen.
Var i materialet framgår det att personalen skulle ha sagt till Zanna att märkena inte kunde komma från cykelhjälmen?

Jag kan bara finna att de diskuterat detta sinsemellan - inte att någon har talat med Zanna om saken med det budskapet.
Citera
2010-09-13, 14:56
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
[QUOTE=micro113]Ja, förekommer det tillräckligt frekvent så tror jag också det - smärta betingar beteende ganska fort.

Då återstår dock KiaW:s fråga - varför gick han ur sängen hos vännerna?

En annan fråga är då också - agerade han likadant oavsett om Zanna var hemma eller inte? Var hans sovvanor något som startade med Patrics inträde - eller har han alltid varit ett barn som legat kvar i sängen?

Jag vill inte vara petig, men det går att betinga barns beteende med smärta. Problemet är bara att man måste slå väldigt hårt för att det ska vara effektivt. Och på det sättet lyckades ju PS..........

Vad jag kan undra är: fick han komma upp ur sängen när Z var hemma - helgerna t ex? Eller var reglerna samma då? Det kan mycket väl ha stått om detta tidigare, men jag har isf missat det.[/quote]

Enligt Z så kom han tydligen upp till henne den där ödesdagen, när hon var i badrummet och gjorde sig i ordning för att gå till jobbet. Sedan la hon ner honom i sängen med en yougurt. Efter det visste hon inte om han somnat eller var vaken, men han kom inte upp igen.
Citera
2010-09-13, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zarine2844
Det är därför att hon har ADHD som hon hade behövt mera stöd, både från dagis och soc.
Troligen hade pojken också ADHD, eftersom han var så livlig, sen i talet, mm.

Snälla nån. Nu har det väl gått för långt med spekulationerna.
Och ja, jag vet att ADHD till viss del kan vara "ärftligt", men att misstänka en liten livlig 2-årig gosse för detta är väl väl magstarkt.

Beträffande stödet till Zanna håller jag fullständigt med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in