2010-09-01, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Mmm hur friskt är det att misshandla ett barn och sen sätta sig att runka. Han måste vara rejält empatistörd i alla fall. Hur fan kunde han. Det är ju helt sjukt. Runka. Man borde ju ha sån jävla ångest att man grät tycker man.

Han kanske "flydde"... Jag vet ju bara det jag sett i fup, och vid dessa tillfällen då han sitter och porrsurfar väldigt mycket, har det hänt saker som iaf jag skulle vilja fly ifrån i hans sits... Det kanske inte alls har med sex att göra...
Citera
2010-09-01, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är väl ingen personlighetsstörning som faller under allvarlig psykisk störning i sig själv - då måste det väl till något mer uttryck, psykotiska, vanföreställningar etc.

Personlighetsstörningen i sig ger ju inte rättspsykiatrisk vård - såvitt jag vet i alla fall.

Nej, så galen tror jag ingen tror att han var - vilket var synd, hade han varit det hade väl någon kanske reagerat i tid.

Var han allvarligt psyksikt störd verkar det väldigt märkligt att inget skulle ha märkt något, men ingen gjorde väl det vad jag förstår.
Citera
2010-09-01, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Han kanske "flydde"... Jag vet ju bara det jag sett i fup, och vid dessa tillfällen då han sitter och porrsurfar väldigt mycket, har det hänt saker som iaf jag skulle vilja fly ifrån i hans sits... Det kanske inte alls har med sex att göra...

Ja så är det nog. Eller så är han helt enkelt obrydd.
Citera
2010-09-01, 22:59
Medlem
Citat:
Det går nog alldeles utmärkt det. Att plugga in och lära sig ur böcker och instruktioner är inte samma sak som att kunna lägga ihop fenomen och se mönster och förstå vartåt det lutar. Då måste man kunna tänka självständigt och det är nåt annat.

Ja, fast arbete som undersköterska kräver av en att man ska kunna lägga ihop fenomen och se mönster och förstå vartåt det lutar och även att tänka självständigt. Då undrar iaf jag hur hon funkade på praktik och sommarjobb.
Citera
2010-09-01, 22:59
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ok. Som jag har fattat det så pluggade Z när de flyttade ihop. Det var P som lämnade och hämtade på dagis i princip varje dag, även om Z var hemma i bostaden och pluggade så gjorde de så. Misshandeln av T började redan under senvintern (tidig vår?)

Antagligen blev det för mycket för PS att klara. Z:s dröm om en "familj" gick nog lite över styr. Hon lastade ansvaret för T på PS, PS klarade inte av det, mådde dåligt, blev frustrerad och eftersom hon inte kunde tolka hans frustration gick den ut över T.
Citera
2010-09-01, 23:01
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Moraliskt ansvarig kan man bara vara över det man vet något om.

Även om hon i efterhand kan dra slutsatser som alla andra och därför kan vittna mot P utifrån det, så säger det ingenting om hennes medvetenhet innan - det är ett fånigt antagande.

Det är dessutom skillnad på att ana och veta, att dra de slutsatser du vill hävda att hon dragit, och att tanken någon gång föresvävat henne.

Ni ställer orimliga krav på den här mamman - och jag har svårt att se vad det skall tjäna till och vad som ligger bakom det behovet. Men jag har i och för sig läst kurser om sådant också.

Jag undrar vad det är som driver dig att så nitiskt försvara mamman? Eller är det dig själv du försvarar?
det är en skillnad i att "inte veta" och "inte veta"... Jag tror inte det var solklart för mamman vad som skedde men att hon har känt på sig det. Hon kan inte helt förträngt blåmärken och skador, det vittnar ju kommentaren om "mörkningen" på dagiset om. Även om hon anat kan hon medvetet undvikit att fråga och konfrontera honom. För första gången kanske hon upplevde en tillvaro som var "normal". Den idylliska bilden hon fantiserade om ville hon inte förstöra och kan då ha undvikit att fråga. Det man inte vet...
Citera
2010-09-01, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Antagligen blev det för mycket för PS att klara. Z:s dröm om en "familj" gick nog lite över styr. Hon lastade ansvaret för T på PS, PS klarade inte av det, mådde dåligt, blev frustrerad och eftersom hon inte kunde tolka hans frustration gick den ut över T.

Kastar in lite från förhör med PS, något som jag blev väldigt ledsen över när jag läste det.
F=förhörsledaren
M=PS

Citera
2010-09-01, 23:04
Medlem
Citat:
Ja, hon pluggade till undersköterska och hon har praktiserat på något boende, där hon också hade sommarjobb när detta overkliga hände.

Hur har hon uppfattats av arbetskamrater? När man läser i tråden om bilden av henne som så dum att hon inte förstod någonting, så undrar man ju hur det funkar att plugga och om undersköterska är rätt om man inte ens ser att ens eget barn behöver stöd...

Vad jag har hört så pratade hon mycket om sin son och var "bra" på jobbet. Men undersköterskor kan enligt mina egna fördomar vara bra men lika ofta heltrashiga så jag vet inte hur mycket jag ger för min "källa"
Citera
2010-09-01, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Jag undrar vad det är som driver dig att så nitiskt försvara mamman? Eller är det dig själv du försvarar?
det är en skillnad i att "inte veta" och "inte veta"... Jag tror inte det var solklart för mamman vad som skedde men att hon har känt på sig det. Hon kan inte helt förträngt blåmärken och skador, det vittnar ju kommentaren om "mörkningen" på dagiset om. Även om hon anat kan hon medvetet undvikit att fråga och konfrontera honom. För första gången kanske hon upplevde en tillvaro som var "normal". Den idylliska bilden hon fantiserade om ville hon inte förstöra och kan då ha undvikit att fråga. Det man inte vet...

Det undrar jag också. Men jag vågar inte fråga, för jag tycker det är otrevligt att bli påhoppad här i tråden.
Citera
2010-09-01, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ja, fast arbete som undersköterska kräver av en att man ska kunna lägga ihop fenomen och se mönster och förstå vartåt det lutar och även att tänka självständigt. Då undrar iaf jag hur hon funkade på praktik och sommarjobb.

Ja det kan man fundera över. Hon kanske hade en omgivning som talade om för henne hela tiden vad hon skulle göra och fick det att funka så. Nu är det ren spekulation alltså. Fast det kan ju gå att ta sig fram genom att ställa frågor om allt. Var ska jag lägga blodtrycksmanschetten? Vad ska jag säga till patienten? Vad ska jag göra nu? osv.
Citera
2010-09-01, 23:08
Medlem
Pebless avatar
Citat:

Håller med dig!

Jag tror också att det (porrsurfningen) var en flykt för honom.
Precis som Z:s flykt in i önskedrömmen om hur deras gemensamma liv kunnat varit.

Två "vuxna" som flyr in i overklighet, och de ska ta hand om ett litet barn. Ingen av dem har tänkt på barnets behov.
Citera
2010-09-01, 23:12
Medlem
Citat:
Ja det kan man fundera över. Hon kanske hade en omgivning som talade om för henne hela tiden vad hon skulle göra och fick det att funka så. Nu är det ren spekulation alltså. Fast det kan ju gå att ta sig fram genom att ställa frågor om allt. Var ska jag lägga blodtrycksmanschetten? Vad ska jag säga till patienten? Vad ska jag göra nu? osv.

Ja, det går säkert. Men när man hamnar i en situation med en patient och det är bråttom, ingen annan är där, man måste själv se till att lösa situationen, ett människoliv hänger på spel... då blir det ju svårt att gå iväg och försöka få tag på någon att fråga... Jag tror inte att hon är så "stockdum", däremot tror jag att hon har klarat sig från att behöva ta ansvar genom att säga: "Jag har ADHD"!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in