2011-04-20, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sater
Förskolan såg små signaler men inget som direkt gick att ta
på och anmälan var ju nedlagd så det fanns kanske inte
någonting de kunde göra. En förhoppning vore att soc i Mjölby
granskades ang anmälan och att Polisen granskade Z roll när
det gäller lögner och fabricerande av fakta.

sater sluta skriv om mig...........
Citera
2011-04-20, 14:49
Medlem
CaliSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace08
Nä men jag vet att det jobbar vanliga människor både på soc och på förskolan där han gick.

Ingen är ju intresserad av att diskutera förskolan här heller. Det var väl lite diskussion i början av tråden men de människorna är inte kvar. Jag skulle ju vilja "prata" mer om dagis agerande. Socialstyrelsen har ju gett kritik till Mjölby kommun men ingen har kritiserat förskolan där han gick. Varför inte????
Peace08, det är många som har kritiserat förskolan här i tråden! Jag litade i början blint på att den jag diskuterade förskolan med mest här faktiskt byggde sin kritik på faktauppgifter. Jag tänkte att det nog fanns något i FUP eller tilläggsprotokollet som jag helt enkelt missat. Men efter att ha lusläst de handlingar som finns länkade här i tråden så började jag känna mig alltmer tveksam...och irriterad på slirandet i ämnet. Därför tappade jag lusten helt att diskutera det.

Men för att upprepa det jag skrev i mitt sista inlägg i ämnet: Det verkar faktiskt i min mening som om förskolan delgav socialen uppgifterna om blåmärkena och om den lilles avvisande hållning till gärningsmannen, dvs sånt de observerat och kände oro inför---iallafall om man får tro personalens och rektorns vittnesmål. Det skedde på mötet som soc genomförde på förskolan efter att ha fått in orosanmälan från soc i Lerum. Förskolan lämnade alltså uppgifterna till soc under en pågående utredning...och lär väl därför inte direkt kunna klandras för att de inte gjorde en ny anmälan utifrån samma uppgifter som de just lämnat till soc? Eller? (Det hela kanske faller på om de vidarebefodrat fotografierna eller ej, de som de tog på de strypgreppsliknande blåmärkena under hakan som signaturen "Saknar" påstår att man med säkerhet klarlagt kom från cykelhjälmen?)

På en direkt fråga från polisen under polisförhören säger en av förskolelärarna att man delgav soc samma uppgifter som de hon pratat med polisen om under polisförhören. Rektorn berättar under förhöret hos polisen att förskolepersonalen hade oroat sig för sekretessen och undrat hur mycket de kunde delge socialen. Hon informerade därför personalen innan mötet om vad som gällde, att de skulle berätta allt som de observerat. Hon minns att man tog upp bl.a blåmärkena säger hon.

De som medverkade på mötet verkar alltså inte ha förtigit att några i personalen kände oro över blåmärkena och över att barnet inte tydde sig till/verkade rädd för gärningsmannen. Det framgår även i socialens anteckningar att detta kommit dem till kännedom. Det står visserligen inte i deras sammanfattning av mötet men man kan läsa om det i de anteckningar som återger samtalet mellan soc och Susanna när soc "utredde" armbrottet efter anmälan från sjukhuspersonalen. Där står att de fått informationen om blåmärkena och pojkens attityd till mammans pojkvän under den första utredningen. Susanna säger att det där vet ni ju redan---det utredde ni ju förra gången.

Soc i Mjölby ska svara Socialstyrelsen senast 15 juni om hur de tänker ändra sin verksamhet så att sådana här katastrofalt dåliga utredningar inte upprepas och leder till nya tragedier. Ska bli intressant att se vad de har att säga om sitt gamla och nya samarbete med dagis och vad som slog slint där...De kanske rent av kommer att dementera rektorn och förskolelärarnas version, vem vet.

Peace08, jag blev glad och tacksam när du kom med i tråden och berättade att du har vänner som jobbar på dagis i Mjölbytrakten! Då kan vi kanske så småningom få inside-information om hur soc samarbetat med förskolorna förut och vad de gör nu för att få till stånd ett bättre samarbete (t.ex om de tänker börja använda sig av konsultationsdokument och annat som rekommenderas för att ge skolpersonalen en chans att komma mer förberedda till möten som föranletts av en anmälan...och för att utredningar ska bli mer genomtänkta och grundliga)?

Snälla skriv så fort du hör nåt intressant från dem!
Citera
2011-04-21, 12:13
Medlem
Saters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saknar
sater sluta skriv om mig...........
Jag är ledsen men det är svårt att inte bli berörd när
barn lider, jag blev själv misshandlad som barn.
Rikta din frustration mot myndigheterna istället för
att skicka hotfulla PM till mig, jag har inte bestämt
att vi ska ha yttrandefrihet och offentlighetsprincip.
Citera
2011-04-23, 03:13
Medlem
mercys avatar
Vad man kan konstatera är att Z har fått betala ett oerhört högt pris för sin kärleksförbindelse till P. Sannolikt har hon ej haft vetskap om vad som försegick bakom hennes rygg.Kan vi inte låta lilla T få vila i frid och hoppas att hans mor tar lärdom och får en god framtid.
Citera
2011-04-23, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Vad man kan konstatera är att Z har fått betala ett oerhört högt pris för sin kärleksförbindelse till P. Sannolikt har hon ej haft vetskap om vad som försegick bakom hennes rygg.Kan vi inte låta lilla T få vila i frid och hoppas att hans mor tar lärdom och får en god framtid.
Jag tror att lille Theo får vila mer i frid om vi bara inte stänger ögonen utan försöker alla att se till att lära oss mer om hur vi ska göra för att upptäcka små barn som far illa. Å att hans död inte var förgäves utan att vi faktiskt gör ngt vettigt utav det som kom utav den. Det vill säga att vi uppmärksammar barns lidande och får veta att allt är inte alltid vad vi tror och hör och det gäller att gå mer på sin magkänsla och känner vi att det är ngt fel mellan barn och föräldrar så ska vi anmäla detta. Bättre en gång för mycket!!!! Föräldrar som inte vill sina barn illa går inte under om de blev anmälda fast de inte gjort något men ett litet barn som inte blir anmält kan fara väldigt illa om ingen anmäler. Därför är denna tråd i gång och bör så vara ett tag till enligt mig.
Citera
2011-04-23, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaliSophia
Rektorn berättar under förhöret hos polisen att förskolepersonalen hade oroat sig för sekretessen och undrat hur mycket de kunde delge socialen. Hon informerade därför personalen innan mötet om vad som gällde, att de skulle berätta allt som de observerat. Hon minns att man tog upp bl.a blåmärkena säger hon.

!
Men detta är ju helt otroligt att inte personalen vet ang sekretessen mot soc!! Det säger väl också att de inte vet att/när de ska anmäla? Eftersom att de tog upp det på mötet så hade de ju inte gjort en anmälan innan som de skulle gjort. Man får inte bara fota barn hur som helst på förskolor mm. De tog ju ett foto och skrev anteckningar för att de var oroliga och OM de är oroliga ska de inte bara skriva utan anmäla till soc DIREKT! Att de väntade hade ödesdigra konsekvenser för Theo. Hade de anmält till soc varje gång de misstänkt ngt i stället för "bara" fotat och skrivit så hade nog inte soc kunnat undgå att utreda. Så tyvärr ser jag det som att dagis gjort mycket fel i detta!!
Citera
2011-04-26, 12:47
Medlem
Varför är det så jävla synd om paddan zanna hon vet det hände med theo sånt kan man inte missa. eller hon kan för hon tro på sin kärlek fy fan för henne så ful och kan inte skriva mer mår illa
Citera
2011-05-01, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaliSophia
Snälla skriv så fort du hör nåt intressant från dem!
Har hört och läst att det varit ett möte där en från SVerige Demokraterna ville ha ett svar från Socialkontoret hur detta kunde hända och va de gjort för att det ej ska hända igen. I svaret så nämndes ingenting om förskolan. De nämnde inte heller ngt om att de skulle polisanmäla om ngt sådant hände igen. Det kritiserade ju socialstyrelsen dem för. De ska ju enligt lag polisanmäla och låta polisen avgöra om ngt brott har begåtts, men tyvärr tog de det beslutet själva och det blev antagligen Theos död ! Någon borde avgå med omedelbar verkan!!!!! Man kan ju inte göra större misstag än att ett barn dör
Citera
2011-05-03, 23:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 00snapphane00
Varför är det så jävla synd om paddan zanna hon vet det hände med theo sånt kan man inte missa. eller hon kan för hon tro på sin kärlek fy fan för henne så ful och kan inte skriva mer mår illa

Hon får nog sitt straff, förr eller senare. Rättvisa ska alltid finnas. Punkt.
Citera
2011-05-06, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif

Tack mitt straff började när jag höll min dödsförklarade son i famnen 16.30-23.00 ,12 juli 2010 sen klä på honom 7.5 vecka senare i rötmånadens tid... tack tro mig jag är straffad för livet... tack för "omtanken"
Citera
2011-05-07, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif

Kan du förklara vad du menar????????????????????
Citera
2011-05-09, 09:06
Medlem
BitterFittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saknar
Tack mitt straff började när jag höll min dödsförklarade son i famnen 16.30-23.00 ,12 juli 2010 sen klä på honom 7.5 vecka senare i rötmånadens tid... tack tro mig jag är straffad för livet... tack för "omtanken"

Du pratar bara om ditt lidande och hur missförstådd du är. Den JAG känner för i denna historien är Theo.
Stackars, stackars lilla killen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in